[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vaatje niveauregeling vol : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:36

vaatje niveauregeling vol

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

vaatje niveauregeling vol

Berichtdoor rene 115 » 30 jun 2009, 19:17

hallo,heb een tijdje geleden mijn hoogte regelaar vervangen,en tot nu toe ging alles goed. het nivo in het vaatje stond netjes op max. maar nu staat het ineens tot de dop vol. wat kan dit wezen? veerbollen? ik weet het niet. gr.rene
rene 115

Re:vaatje niveauregeling vol

Berichtdoor Martin123T » 30 jun 2009, 19:28

Hoe is het met het motoroliepeil?
Martin123T

Berichtdoor Citrobenz » 30 jun 2009, 19:36

waarschijnlijk inwendige lekkage van je oliepomp(veersysteem), hierdoor pomp hij motorolie in je veersysteem

hier is al eens e.e.a. over geschreven volgens mij, ik dacht ook met foto's
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 02 jul 2009, 14:44

Ik denk dat Martin het bij het rechte eind heeft. Heeft niets te maken met je klus aan de regelaar.
Trouwkoets

Berichtdoor JaapW114 » 02 jul 2009, 17:01

Maar let op dat de hydrauliekolie uit de niveauregeling niet in je motorblok terecht komt!

Jaap
JaapW114

Berichtdoor frank_300tdt » 02 jul 2009, 21:08

Hallo rene,

Ik heb het ook aan de hand gehad. Door een versleten asafdichting (keerring) van de hydrauliek pomp wordt er motorolie vanuit de motor naar de hydrauliekpomp gepompt. Als hij echt helemaal stuk gaat krijg je hydrauliek olie bij de motorolie en dat moet je zien te voorkomen. Het is best eenvoudig te vervangen als je geduld hebt. Wiebren heeft het meen ik een keer beschreven met foto's. even zoeken dus. Ik heb voor het inpersen van de nieuwe keerring een messing stempel gemaakt. Werkt perfect. Je moet alleen uitkijken bij het terugplaatsen van de pompas. Omdat deze aan het uiteinde niet rond is vervormt het rechthoekig uiteinde van de pompas de keerring zo dat het binnenste veertje er af kan komen. Dan mist deze zijn werking en lekt de pomp alsnog. Dus met beleid die as er door draaien en gebruik niet te weinig olie hierbij.

succes ermee.

gegroet

Frank
frank_300tdt

Berichtdoor rene 115 » 02 jul 2009, 21:40

hallo allemaal,de olie in het vaatje is goed van kleur en het nivo in het vaatje wisseld.het oliepeil is ook precies goed.misschien toch nog lucht ergens? heb hem wel 2 keer ontlucht op de regelaar.past trouwens een pomp en hoogteregelaar van een W124 ook?er staat bij mij op de sloop eenstation W124 vandaar.
rene 115

Berichtdoor Brijn » 02 jul 2009, 21:45

De pomp past denk ik wel, en de regelaar alleen als je 123T een van de aller-allerlaatsten is, 1985. Die pomp zou ik sowieso scoren, ze zijn MAAR 800 euro nieuw en gebruikt lopen de prijzen ook al op. Een reserve op de plank kan nooit kwaad.

Bert<br><br>Post edited by: brijn, at: 2009/07/02 21:45
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Haplo » 02 jul 2009, 22:57

Rene.. Het duur inderdaad even totdat het systeem totaal ontlucht is. De lucht onderin de dempers kan immers nergens naartoe, en zal dus ook niet direct ontlucht worden. Je zult dus een aantal ritjes moeten maken (en een paar drempels nemen) om de de boel een beetje in beweging te krijgen. Op die manier zal de lucht langzaam ontsnappen. Doordat het systeem verder zelfontluchtend is komt alles goed.

Maar dat kan niet de oplossing van je probleem zijn. Want als er lucht uit je systeem verdwijnt, zal het nivo in het vaatje alleen maar dalen.

De volgende vraag is: staat de auto toevallig ook lager? Dan pompt ie immers olie uit het systeem, en buffert dit in het vaatje...<br><br>Post edited by: Haplo, at: 2009/07/02 23:00
Haplo

Keer terug naar Techniek