door FrankG » 05 jul 2009, 21:12
Vandaag heb ik de ventilator uitgebouwd, mede aangemoedigd door dit topic.
Samenvatting (omdat het een heel verhaal is geworden):
1 steker, 3 zeskantschroeven en 1 kruisschroef loshalen, fan gaat recht naar beneden. Huis blijft zitten.
Veel stof van de verselten borstels!
Kun je de borstels vervangen en is dat verstandig?
Even wat achtergrond: Toen ik de 250 kocht stond de fan altijd aan, in 1 stand. Helaas ging-ie meteen na de aankoop (onderweg, geloof ik) helemaal uit en heb hem ook niet meer aangekregen. De knop draaide enorm zwaar, je wist ook niet wat er aan de achterkant nou eigenlijk meedraaide. Aangezien ik hem in december kocht, heb ik er toen weinig mee gereden. Rijdend gaat het wel, dan krijg je lucht door de rijwind. Stilstaand bevriest je raam echter direct, is echt gevaarlijk. Heb het een beetje uitgezongen met een electrisch kacheltje.
Nu heb ik meteen een beetje verraden hoe ik in elkaar zit; APK is verlopen en kapotte aanjager is afkeur. Vandaag de boel maar eens uitelkaar gehaald.
Ik was een tijdje geleden met de knop begonnen, omdat ik er van overtuigd was dat daar het probleem zat. Er zat ook iets fout: de knop is niet alleen een schakelaar, maar bedient ook een klep, met een kabeltje. Het schakelgedeelte werkt prima, de kabel zat echter los. En het uiteinde zat heel diep in de buitenkabel, dus ik kon er niet bij.
Vandaag de fan gedemonteerd, is inderdaad supersimpel: Paneel onder het dashboardkastje weghalen: 3 kruisschroeven achter kleine sierkapjes, 1 plastic ding aan de rechterkant. Dan kun je al bij de ventilator. Vanuit de onderkant 3 zeskantschroefjes en 1 kruisschroef helemaal achterin. Ik heb maar 1 steker losgehaald, en het snoertje uit de klipjes getrokken. Schroeven los, dan komt ie recht omlaag. Huis blijft zitten. Tip: oude kleren aantrekken, want sjonge sjonge, wat een koolpoeder laten die borstels achter. De buren dachten dat het ging onweren, maar het was Frank die met de compressor de ventilator stond door te blazen... Ik zag er uit als een mijnwerker!
Koolborstels zijn tot op de draad versleten. Na schoonblazen en een beetje losfrunniken deed ie het weer. Zo heb ik hem tijdelijk weer ingebouwd, en zo naar de keuring. Soms doet ie het niet, maar met een bemoedigend klopje begint ie (met variabel toerental) weer te draaien. Tip: Als je de motor buiten de behuizing aansluit op de accu (om te testen, of voor de lol) hou 'em goed vast, want hij geeft een flinke torsie-zwieper.
Vraag: kun je losse koolborstels kopen zoals bij een wasmachine? En is dat verstandig, want de lamellen van de rotor zijn behoorlijk uitgesleten. Lijkt mij geen probleem, de nieuwe borstels nemen die vorm wel aan. Maar mischien hebben we een deskundiger mening aan boord. En ik kon niet goed zien of het kabeltje wel los kan. (Kun je natuurlijk solderen).
Vanwege de losse kabel ben ik wel iets verder moeten gaan, de klep die door de knop bediend wordt, zit achter het dashboardkasje. Dat fluwelen bakje moest er dus uit, stelt ook niks voor. Slotvanger losschroeven, de plastic dopjes zijn trekdingen. Lampje naar binnen halen.
Toen handmatig de klep dichtgezet, kabeleinde (haakje) bij de knop komt te voorschijn. Inhaken aan de knop, vastklikken klaar. Loopt nu weer soepel, ik weet niet waarom hij eerst zwaar liep.
Tip: als je ventilator kapot is, en je wil van de rijwind gebruik maken, zet dan toch de knop op 3, vanwege die klep. Je zult iets meer lucht krijgen.
Groetjes,
Frank