[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
200D of toch 230E? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 16:13

200D of toch 230E?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

200D of toch 230E?

Berichtdoor Dorfmeister » 04 jul 2009, 22:06

Ik was eigenlijk opzoek naar een 230E van de derde generatie. Maar toevallig kom ik een 200D 60 pk uit 1983 tegen, die geheel aan al mijn wensen voldoet (onderhoudshistorie bekend, roestvrij, lage km-stand, goede kleur en interieur etc.) Kortom: ik twijfel of ik deze diesel moet laten schieten ten koste van een 230E (LPG). Nu heb ik zelf geen 200D ervaring. Ik lees dat ze traag zijn, maar wel onthaastend. Zelf denk ik er zo'n 8000 km per jaar mee te rijden, voornamelijk op 80 km-wegen en in de bebouwde kom. Ik kom zelden op de snelweg, maar als ik daar rijd wil ik wel kunnen aanhaken met 120/130 km p.uur. Mijn vraag aan jullie ervaringsdeskundigen: hoe bevalt dieselen met 60 pk in de hedendaagse praktijk (verbruik?)? Wie kan rijervaringen vergelijken tussen 200D en 230E? Alvast bedankt! Dorfmeister
Dorfmeister
 


Re:200D of toch 230E?

Berichtdoor Toontje » 04 jul 2009, 22:14

hoi hoi
kijk ff bij reizen twas mooie morgen beter een goeie 200D dan een slechte snelle benzine
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:200D of toch 230E?

Berichtdoor Leon » 04 jul 2009, 23:26

Geen rij ervaring; maar 1 ding: "roestvrij" is een illusie....
Leon
 


Re:200D of toch 230E?

Berichtdoor mr.beerbelly » 05 jul 2009, 01:58

Deze vraag kun je alleen zelf beantwoorden!

Toch een paar suggesties:

Is de W123 voor erbij? dan zou ik voor de 200D gaan.
Lekker ontspannen cruisen (zoals ze dat tegenwoordig noemen, voor de oudere lezer: toeren), en genieten van het ultieme oldtimergevoel, je kunt stoom afblazen in je huidige moderne auto.

Is het je enige auto: dan zou ik toch de 230E kiezen: je kan nog steeds ontspannen rijden, maar als het moet kun je ook nog lekker meedoen met de rest.

Mijn advies: probeer in beide types een (uitgebreide) proefrit te maken, maakt niet uit of het de ideale auto is of niet, maar je kunt toch even proeven aan het temperament (cq, het ontbreken daarvan) van de beide types.

En inderdaad, roestvrije W123's zijn even zeldzaam als ideale schoonmoeders....

Sterkte met je keuze.

Henk

[edit:typo]<br><br>Post edited by: mr.beerbelly, at: 2009/07/05 02:00
mr.beerbelly
 


Re:200D of toch 230E?

Berichtdoor Pimmelot » 05 jul 2009, 10:19

Dorfmeister hoort bij 200D,een goede snelle 230E is altijd beter als een 200D slak en onthaasten doet ge t best op den velo.

vrgr.,wim
Pimmelot
 


Re:200D of toch 230E?

Berichtdoor Harmen » 07 jul 2009, 14:09

Hoihoi

ik rij een 200D
ik kom aardig mee met het verker; de 120, de maximale snelheid in NL, haalt hij uiteraard! als je wil kan je dat makkelijk rijden, hij kan harder..... Ik rij tegen de 20000km per jaar met de diesel. gemiddeld 1:12,5
het rijdt echt super!
mijn overweging was vooral de betrouwbaarheid van de diesel! rijden doet hij ALTIJD! Optrekken gaat nog altijd sneller dan vrachtwagens, dus daar heb ik persoonlijk ook geen enkel probleem mee.... geluid vind ik prachtig, net een vrachtwagen... maar dan anders... ;)

succes met je keuze!
Harmen
 


Re:200D of toch 230E?

Berichtdoor henklith » 07 jul 2009, 15:45

Ja optrekken met die dingen is een beetje traag, maar daar heb je alleen maar last (of misschien ook helemaal niet) van als je vooraan voor het stoplicht staat, dan kom je best moeizaam weg, maar ben je de 3e of de 4e, dan merkt niemand daar wat van, er ontstaat dan toch een soort functionele afstand tussen de auto's, en dat jij plankgas aansluiting probeert te houden ziet geen mens :o)
Op de snelweg is het al helemaal geen probleem gewoon lekker kruisen met 110, net wat boven de vrachtwagen snelheid, en de bak rijdt heerlijk bij dit tempo, ach alle leasbakken gaan er gewoon links voorbij, maar jij komt relaxed op je werk.
En dan luiser je naar de verhalen van je collega's hoe druk het was op de weg, en dat er van die slakken en ouwe lullen op de weg zaten, en lacht je je rot (van binnen)
Groet, henk lith.
henklith
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten