[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Koppeling slipt : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:52

Koppeling slipt

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Koppeling slipt

Berichtdoor DeKameel200D » 31 mei 2010, 19:21

Een week geleden heb ik de koppelingscylinder vervangen omdat hij remvloeistof lekte.
Daarna koppeling ontlucht. Nu na een week slipt de koppeling in zijn eerste versnelling,
ook maakt hij een soort (ratelend/schurend) geluid. Als ik de koppeling intrap is het geluid weg.
Waar komt dit geluid vandaan, of zou het nog kunnen zijn dat er nog lucht in het koppelingssysteem
zit.

Bij voorbaat dank

MVG,
Peter van Es
DeKameel200D

Re:Koppeling slipt

Berichtdoor Toontje » 31 mei 2010, 19:32

hoi hoi
als er lucht in het systeem zit zal je de ontkoppeling niet kunnen doen dan heb je niet genoeg druk om de druk groep in te trappen
dat die rateld zal waarschijnlijk het druklager zijn en dat die slipt is weer wat anders doet die het alleen in zijn eerste versnelling ????
en bedoel jij met slippen wat of ik bedoel met slippen dat is als je rijd gas geeft de motor wel meer toeren gaat maken en de wagen niet harder gaat ????
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor DeKameel200D » 01 jun 2010, 13:37

Hoi,

Het lijkt net of de koppeling inderdaad veel lichter gaat (minder weerstand) Alleen slipt
hij in de 1e versnelling.

Met slippen bedoel ik met het wegrijden koppeling grijpt aan en de auto gaat schokkend en slippend in zijn 2e versnelling. Daarna schakelt hij wel goed in ieder geval slipt hij niet meer.

Probleem zit dus met het wegrijden dan slipt hij.

Al een geruime tijd schakelt hij ook al minder van 1 naar 2, maar dat kwam vermoedelijk door
de koppelingscylinder.

Bedankt
DeKameel200D

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 02 jun 2010, 09:21

Als je de koppeling intrapt en het gerammel is verdwenen dan is dat bijna zeker het druklager die aan zijn einde is. Op zich kunnen ze hier erg oud mee worden hoor.
Het slippen van je koppeling zou weleens een versleten koppelingsplaat kunnen zijn. Dat hij in zijn 2 en derde en vierde versnelling niet meer slipt kan ook wel kloppen omdat (als ik het juist heb) je "maar" een 200D hebt. Als een koppeling doorslipt bij een 200D dan is de plaat wel heeel erg slecht. Bij motoren met meer vermogen zal de koppeling ook slippen in andere versnellingen.

Groeten Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg

Berichtdoor wwwW123 » 02 jun 2010, 14:11

de remolie is vanuit de (toen) lekke koppelingscilinder naar de koppeling gelekt, dus de platen zijn nu met olie besmet.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Luigi » 02 jun 2010, 16:02

Vreemd als je het pedaal indrukt is het geluid weg.
Als druklager versleten is moet het toch geluid maken bij het intrappen van de koppeling want dan draait hij mee?
Mijn koppeling was iets vet en stotterde ook bij het wegrijden in de eerste versnelling.
Ook een slechte drukgroep zou hier de boosdoener kunnen zijn.

Groet Luigi.<br><br>Post edited by: Luigi, at: 2010/06/02 17:06
Luigi

Berichtdoor bluemoon me » 02 jun 2010, 22:01

Beste Kameel 200D.

ik heb van mijn rode 240D een nieuwe koppelingsplaat plus nieuwe drukgroep niuwe druklager 500 km gebruikt orgineel MB

gr Bram ut limburg.
bluemoon me

Keer terug naar Techniek