door JantjeV8 » 09 jul 2009, 22:16
Ha Kees en Govert,
De temperatuur van de bakolie zal denk ik normaal gesproken 50 a 60 graden zijn, zo'n beetje de temperatuur die het onderin de radiateur ook is. Maar ik denk dat de werktemperatuur best mag fluctueren, in elk geval zal dat niet direct tot prolemen lijden. De bakolie komt niet in een verbrandingsruimte of met brandstof in aanraking zoals motorolie wel doet. Hyrdauliek olie kan erg veel hebben voordat het de samenstelling aantast. Op zich is een constante temperatuur wel altijd beter.
De oliekoeler hebben ze voor het gemak maar weg gelaten. Bij normaal gebruik zal dat niet dramatisch zijn, maar bij langdurig hoge snelheden, aanhangers trekken of bergen rijden heeft hij die koeling toch wel nodig. De olieleiding die onder door de radiateur loopt staat echt onder druk als de motor draait. Het is niet een drukloze bypass, maar de olie wordt er echt doorgepompt.
Ik heb een oude radiateur staan voor een 300D met oliekoeler onderin. Hij is niet lek, maar die koelribbetjes van aluminium zijn wel kwetsbaar geworden. Je mag hem zo hebben van me, kun je in elk geval een paar jaar nog mee vooruit. De leidingen kun je gewoon van koper leiding fitten, of bij een technische groothandel 2 slangetjes met koppelingen laten maken, kost een paar tientjes.
Als je een Turbo hebt, dan zit er nog een aparte motoroliekoeler naast de gewone radiateur.
Dat ontbreken van de vacumelarij blijf ik vreemd vinden. Als je motor en bak altijd een setje zijn geweest helemaal. De automaten heeft Mercedes sowieso tot en met de W124 serie (tot en met 1997!!!) met vacuum aangestuurd. Volgens mij ook nog in de w140 s-klasse.
Kun je eens een foto ofzo maken van je automaatak, van de rechtse kant, net achter het voorwiel. Ik zou die modulator wel eens willen zien.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2009/07/09 22:18