[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
schakelgedrag 300D automaat 1976 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:51

schakelgedrag 300D automaat 1976

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor vince » 12 jul 2009, 13:16

goedemorgen,

kan iemand mij vertellen wat het schakelgedrag is van mijn auto. hij komt uit 1976 en heeft dus een stang om te schakelen, loopt naar de rechterkant van de bak. Deze is te stellen en heb ik ook gedaan op gevoel. nu schakelt hij bij rustig gas van 1 naar 2 bij 33 km en van 2 naar 3 bij 47km. 3 bak dus. Maaaaar. als ie koud is gaat hij `nagelen`vlak voor het overschakelen. nu de vraag. wat is dat nagelen en wat doet nu precies die stang op je bak.
ben al bij de dealer geweest en die zei dat het zo goed was, hij heeft helpen afstellen. alleen, wat is dat `nagelen`?
vince
 


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor Wiebren240D » 12 jul 2009, 15:53

Hallo Vince

bij mijn weten zit de schakel stang voor een automaat aan de linkerkant en de stang voor de kickdown die zit rechts op de automaat bak achter het stuurweg gezien hoor.

ja dat nagelen dat doet elke diesel maar hoe erg het bij jou is kan ik zo niet zeggen dat moet je horen.
ik denk een keer bij Harrie langs rijden in Maarsen die weet ook wel van hoe en wat.

met de goeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor Govert » 12 jul 2009, 17:11

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:27
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor vince » 12 jul 2009, 17:24

heb ik een 4 bak? en waarom begint ie niet in z`n 1 dan? en valt er dan iets af te stellen bij die bakken qua scheklgedrag want als hij was, toen ik hem kocht, schakelde die erg schokkerig. nu soepel. maar toen was het nagelen ook niet. ben bij Mercedes dealer, biemond en van wijk geweest, die zeiden dat het zo goed was.
vince
 


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor Brijn » 12 jul 2009, 19:13

De schakelmomenten (33 & 47 km/h bij rustig accelereren) zijn helemaal correct (47 mag officieel zelfs 44 km/h zijn). En het is precies zoals Govert zegt, ja het zijn vierbakken die de 1 alleen gebruiken in de L stand (geloof ik) als er echt kracht nodig is, in D begint ie dus altijd in de 2.
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor Govert » 12 jul 2009, 20:42

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:28

Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor vince » 12 jul 2009, 22:05

maar welke is dan de stuurdrukstang? degene van je bak naar voren?
vince
 


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor Govert » 12 jul 2009, 22:11

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:28
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor vince » 13 jul 2009, 06:23

dank je wel, ik ga het vandaag effe checken. je hoort het.
vince
 


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor vince » 13 jul 2009, 08:01

gemeten en het klopt niet. stang 1 = 32.7 cm
stang 2 = 12.9 cm uitgetrokken
stang 3 = 19.0 cm

de stuurdrukstang kan ik, als de motor stil staat, er spanningsvrij opdrukken. dus volgens mij sttat ie goed afgestelt. stang aan de linkerkant van de bakn is alleen om de versnellingen te kiezen. dus rechts is de goede afstelkant. maar wat is dan dat `nagelen`? wat doet nu precies die rechterkant?
vince
 


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor Govert » 13 jul 2009, 19:32

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:29
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor vince » 13 jul 2009, 19:36

dank je wel. ga gelijk checken.je hoort van me
vince
 


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor vince » 13 jul 2009, 20:08

govert, bedankt voor alle info! MAAR als ik de stuurdrukstang volgas op de hevel zet, deze dan ook in volgas, dan schakelt hij niet goed volgens mij. te schokkerig en van 1 naar, oh nee, van 2 naar 3 bij 42 km en 3 naar 4 bij 53 km. als ik de stuurdrukstang op de hevel zet bij geen weerstand dus motor uit, geen gas en dus alles los, er zo op druk zijn de kilometers van schakelen weer 33 km en 45 km en hij schakelt soepeler. moet ik soms versnelling in drive zetten om dit af te stellen? of verder niet zeuren omdat het al een oude bak is? p.s. kilometers zijn goed
vince
 


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor Govert » 13 jul 2009, 20:17

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:29
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor vince » 13 jul 2009, 22:45

stang 2 is een vaste maat. kan klein beetje inschuiven maar kan je niet verstellen. stang 3 staat goed. 5 tot 6 mm. kilometers via laser dus redelijk goed. niet geijkt natuurlijk. en dat schakelen, voor mijn gevoel gewoon te hard naar volgende versnelling. wat zou jij doen? hij nagelt niet als ik jou aanwijzingen volg maar dat doet ie ook niet meer als de auto warm is(olie). de Benz dealer vond dit de beste oplossing.
vince
 


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor Govert » 13 jul 2009, 23:06

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:30
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor vince » 14 jul 2009, 07:33

kilometers kloppen. we hebben zo`n snelhieds bord in de straat en naast vrachtwagen klopt het ook. olie enzo is allemaal in orde en op peil. maar mijn vraag is nu, wat doet nu die schakelstang aan je bak? hoe werkt het precies? en stta er nog een lengte voor stang 5. van je gaspendaal naar de eerste hevel waar ook je stuurdrukstang op zit? bedankt voor de moeite.
vince
 


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor Govert » 14 jul 2009, 09:03

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:30
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelgedrag 300D automaat 1976

Berichtdoor vince » 14 jul 2009, 19:29

aan de hevel zitten 3 stangen. 1 naar versnellingsbak, 1 naar pomp, 32.7 cm en stang 5 is je gaspendaal.
vince
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 108 gasten