Ik denk niet dat deze KM stand een uitzondering is. ga maar na zo'n auto is ongeveer 30 jaar oud. met 3 ton op de teller komt dat neer op 10.000 per jaar, dat is niet erg intensief gebruik.
Over de KM stand maak ik me bij oude auto's nooit zo druk, de staat van de auto vertelt je veel meer. na 3 ton kan een diesel motor als deze slecht is " behandeld" al aan zijn eind zijn. maar je hebt er ook die 8 ton mee gaan (of meer!) Als hij loopt als een zonnetje hoef je je nergens druk over te maken.
Ik heb benzine motoren gezien die 6 ton (BMW) hebben gelopen.
neem bijvoorbeeld deze Volvo met 5 ton:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=6160519
een turbo notabene. Hoge KM standen zijn niet enkel voor beschreven aan diesel motoren.
Dat diesels gemiddeld hogere KM standen hebben heeft volgens mij niet veel temaken met het ontwerp van de motor. maar met name van het gebruik van de motor. In een benzine word vaak minder gereden dan is een diesel. (wegenbelasing/brandstof je kent het verhaal). Dus als je op een dag je benzine auto voor 30km gebruikt. word de diesel voor 50 km gebruikt. terwijl de lastig vervangbare onderdelen beide evenhard slijten, ze moeten beide even warm worden en weer afkoelen. zo slijten de motoren in de zelfde tijd ongeveer even veel maar maakt de diesel gewoon meer KM's. maar goed dat heb is zelf maar verzonnen