[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
om617a of de om617 opfrissen : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 10:21

om617a of de om617 opfrissen

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

om617a of de om617 opfrissen

Berichtdoor BartJan » 21 jul 2009, 17:18

Hallo,

In mijn auto zit nu de 5cilinder diesel met een 4-bak. Ik wil de 4-bak vervangen voor een 5-bak. Nou gaat het meteen een beetje kribellen om de turbo versie erin te leggen. Alleen daar heb ik nog al wat verschillende verhalen over gehoord. Aangezien ze behoorlijk duur zijn en niet makkelijk te vinden dacht ik het eerst hier maar eens te vragen.
Is het mogelijk om de standaart 5 cilinder diesel meer vermogen te verschaffen zoja hoe en blijft deze dan betrouwbaar?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/kennis

Alvast bedankt,
gr BJ
BartJan
 


Re:om617a of de om617 opfrissen

Berichtdoor Brijn » 21 jul 2009, 18:33

Wat is er toch mis met die 4-bak: die is zoals de Duitsers zeggen "unkaputtbar". De 5-bak is een stuk zwakker, na 250.000 km aan revisie toe. Wat denk je te winnen afgezien van een kleine 400 toeren minder op kruissnelheid? Het zegt genoeg dat MB de turbo's alleen wilde leveren met de automaat, ze vonden de handbakken niet sterk genoeg voor het geleverde koppel! Je beste kans lijkt me om dan maar een komplete turbo-trein te installeren, inclusief bak, en differentieel. Als je dan de rekensom gaat maken ben je snel klaar: verkopen en een nette 300TDT aanschaffen....

Succes ermee: groet, Bert
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:om617a of de om617 opfrissen

Berichtdoor Wim Matsinger » 21 jul 2009, 19:25

Zelfs Mercedes geeft toe dat de automaat moeite heeft met de 125PK turbodiesel
het vermogen is eigenlijk iets te veel voor de automaat.

Een revisie is dus ook vaak van toepassing op de automaat (de W126 300SD heeft hier ook wel eens last van)

Mijn advies ..die 4 bak lekker laten zitten
gr wim

eigenaar 300D W123
Mijn broer heeft een W126 SD gehad met een automaat (gereviseerde automaten bak)
Wim Matsinger
 


Re:om617a of de om617 opfrissen

Berichtdoor Govert » 21 jul 2009, 19:41

Het is wel eens geprobeerd om turbo's op de gewone diesels te zetten. Je moet er dan ook voor zorgen dat er meer diesel wordt ingespoten op het moment dat er turbodruk is. Het bleek echter dat de thermische belasting te hoog wordt en dat het dan snel afgelopen is met de motor. Het turbodieselblok heeft extra voorzieningen voor de koeling.

Een vijfbak onder een gewone 300D is te doen, het probleem is echter een goede 5-bak te vinden plus toebehoren. Reken op een flinke prijs. Oh, en de vijfbakken van de 230E passen niet, vanwege de andere positie van de startmotor.

Een hele 300 turbodiesel aandrijflijn, zoals brijn schrijft, lijkt nog de beste oplossing, maar dan zit je wel vast aan een automaat.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:om617a of de om617 opfrissen

Berichtdoor Karaca10 » 21 jul 2009, 21:05

Ik zou alles laten zoals het was dus 300D met 4 bak, is niet zo slecht nog niet.
je komt veel tegen als je eraan begint.

Ik heb laatst een om617a gekocht met automaatbak.
met het zicht op de toekomst om hem misschien in te bouwen in een andere auto of ik moest zelf nog onderdelen nodig hebben. deze motoren en bakken zijn idd zeer schaars.

gewoon goed onderhouden en later misschien een 300TDT, 300dt, of cdt kopen??
Karaca10
 


Re:om617a of de om617 opfrissen

Berichtdoor BartJan » 21 jul 2009, 21:25

Bedankt voor de adviezen.

Mijn planning was om de 711.113 achter de 300D te maken. Qua prestaties is er zeker niks mis mee met de om 617 maar soms is het ook gewoon leuk om iets te maken.....
De motor heeft in de drie jaar dat ik hem heb het altijd super gedaan dus voor mij persoonlijk zonde om weg te doen. Een kennis van me is bezig om met dezelfde motor maar dan in zijn camper er een elektronische super charger op te bouwen. Hij komt in de bergen tekort en hoopt dat zo op te lossen.
Weten jullie of kennen jullie mensen die de 3.0 aangepast hebben voor meer vermogen? Nog maals voor mij niet nodig maar technisch wel weer heel interessant.

gr BJ
BartJan
 


Re:om617a of de om617 opfrissen

Berichtdoor Govert » 21 jul 2009, 21:47

Lees dit verhaal maar eens:

viewtopic.php?f=18&t=4892
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:om617a of de om617 opfrissen

Berichtdoor JantjeV8 » 22 jul 2009, 09:49

Yep, en die 300GD die daar in genoemd wordt, doet het nog steeds super. Afgelopen winter heb ik die een achterstallige beurt (bij een schilder zit er zelf ook meestal geen verf op de kozijnen) gegeven. Slijtage op nokkenassen is niet zichtbaar, olieverbruik is ongeveer 1 liter op 5000km en dat is niet veel, in de winter met de kop in de wind bij -18 was 5 tellen gloeien en direct op alle 5 de poten aanslaan.
Het probleem is dat ik niet weet of die turbo al op de fabriek opgebouwd is of pas later, het is niet dezelfde turbo als in de W123 op de om617 zit.

Ik kan je wel melden dat die auto niet gespaard wordt. Topsnelheden rijd ik er niet mee, maar aanhangers van 2500kg (uitschieters van 6500kg komen ook wel eens voor maar dat moet je niet doorvertellen) zijn meer regel dan uitzondering. Dan mag hij loeien om op snelheid te komen..

Ik ben in elk geval erg content met de om617 Turbo Diesel met Getrag 5-bak...

Of ik er zelf aan zou beginnen om een standaard 88pk om te gaan bouwen geloof ik niet. Ik weet wel dat mijn 617 kern gezond is en dat als er iets mee zou gebeuren dat ik hem reviseer. Dat geldt ook voor het versnellingsbakkie, in het ergste geval komt er weer een 4-bak onder.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten