Hoi Benzers
Ik heb een vraagje betreffende olie. Ik heb er al heel veel over gevonden op het forum, maar niet wat ik wil weten.
Ik rijd nu zo'n 3 maanden met mijn 230 uit '78. Bij aanschaf heeft hij (volgens de handelaar) een beurtje gehad, incl. oliewissel. Ik weet niet of er mineraal of synthetisch ingegaan is. Ik heb er in totaal nu zo'n 1500 km mee gereden
Afgelopen weekend heb ik de olie vervangen door minerale high mileage olie, omdat ik betwijfel dat er mineraal in zat (en zelfs of er uberhoubt olie vervangen is)
Ik heb dus mogelijk 1500 km met verkeerde olie gereden, en weet natuurlijk niet wat er daarvoor is gebeurd, alleen dat de auto zo'n anderhalf jaar geschorst is geweest.
Sinds ik hem heb is hij langzaam aan steeds meer gaan roken, blauwe rook, vooral na stilstaan bij het stoplicht. Olieverbruik is beperkt, ik weet niet precies hoeveel, maar ik schat een halve liter per 1500km, op vooral korte stukjes tot 15 km (Ik heb afgelopen weekend de teller gerepareerd, dus ik kan nu pas echt het verbruik controleren)
Mijn vraag: Wat zijn de gevolgen van evt. rijden met synthetische olie, moet ik nu pakkingen gaan vervangen etc. of zal het allemaal wel loslopen.