MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 12:52

tectyl

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

tectyl

Berichtdoor Migiel_B_230E » 24 jun 2010, 00:23

Forummaten,
mijn MB230E uit 84 komt uit Zwitserland en heeft nog de oorspronkelijke beschermlaag ( of wat er nog van over is). Ik was van plan hem (of is het 'haar'?) te laten tectyleren, maar nu hoorde ik het verhaal dat je dat beter niet moet doen omdat je daardoor eventuele al aanwezige roestplekken uit het zicht werkt terwijl het roestproces gewoon doorgaat onder de tectyllaag. Het advies is de holle ruimtes te laten behandelen met een was die onder alle omstandigheden flexibel blijft. De onderzijde van de MB zou niet behandeld moeten worden maar regelmatig gecontroleerd moeten worden op roestvorming. Volgens zeggen wordt tectyl na verloop van tijd hard en is dan dus niet meer flexibel. Zo kunnen er haarscheuren ontstaan waardoor er water onder komt en roestvorming het gevolg is. Is dit een plausibel verhaal?
Migiel_B_230E
 


Re:tectyl

Berichtdoor adriaan300tdt » 24 jun 2010, 11:48

Kijk eens op dit topic, is al het eea over geschreven. Ik heb ook een 84er en ik heb gekozen voor Fluid Film, omdat dit de oude tectyl laag weer vloeibaar maakt, en dus tot op het ijzer inwerkt.

Succes.

Link naar topic;
viewtopic.php?f=13&t=10335
adriaan300tdt
 


Re:tectyl

Berichtdoor pieter810 » 24 jun 2010, 23:53

klopt wat je zegt onderkant goed controleren en voor ff de schermen er af
en tectyleren daar gebruik ik de tectyl van henkel voor, deze is op was en hars basis en is zeer goed. gebruik die rommel van ml en motip niet want die is al na een jaar hard.
henkel terotex hv 400
wat ik ook vaak doe is de holle ruimtes eerst inspuiten met lijnolie van owatrol deze olie word droog maar doordat die mooi dun is loopt dat spul mooi tussen alle naden
mvgr pieter
pieter810
 


Re:tectyl

Berichtdoor Migiel_B_230E » 30 jun 2010, 21:06

Adriaan300tdt,

jij hebt Fluid gebruikt, no 7 uit de duitse test van roestwerende produkten. Bij warm weer zou het volgens diezelfde test ook kunnen gaan lekken. Het is inmiddels warm weer en dus is mijn vraag: is er lekkage zichtbaar. Wat heeft het aanbrengen jou gekost en bij wie heb je het laten doen.

Pieter810, jouw owatrol komt als no 17 uit de test. Vind ik niet overtuigend.
Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen met de methode 'Sander' Uit de test blijkt dat het spul alleen goed hecht op roestige ondergronden en het is niet of moeilijk na te gaan of in de holle ruimtes roest aanwezig is.
Ik twijfel tussen 'Sander' en 'Fluid'
Migiel_B_230E
 


Re:tectyl

Berichtdoor adriaan300tdt » 01 jul 2010, 13:23

Migiel,

Fluidfilm heeft verschillende producten met verschillende diktes, die ik gebruik voor de holle ruimtes is dun genoeg om overal goed in te trekken en laat toch een laagje achter, maar als je teveel gebruikt loopt het wel een beetje uit de deuren, de holle ruimtes zijn toch afgesloten, dat maakt niet uit. Is ook helemaal niet erg, de dikte van de laag is niet belangrijk, als het maar overal zit.

Ik verwerk het trouwens gewoon zelf, ik heb de auto nu helemaal gestript, zie link naar dit topic;

http://www.w123club.nl/viewtopic.php?f=10&t=14250

Zo ver gaat een tectyl bedrijf nooit, dus de kwaliteit van zo'n behandeling is naar mijn mening altijd minder, ook omdat je het niet kunt controleren. Elk stripje en schroefje zet ik in de tectyl, alle rubbers zijn gedemonteerd, kom je toch nog kleine beginnede roestplekjes tegen, die anders overgeslagen worden.

Hier nog een plaatje van het 'Holraumplan' van een T welliswaar, heb je een beetje een idee welke ruimten allemaal gedaan moeten worden.

Groet,
Adriaan

Post edited by: adriaan300tdt, at: 2010/07/01 13:25
adriaan300tdt
 


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten