[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Moeten verstuivers van hetzelfde merk/type zijn? : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 10:22

Moeten verstuivers van hetzelfde merk/type zijn?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moeten verstuivers van hetzelfde merk/type zijn?

Berichtdoor Semrick » 23 jul 2009, 15:14

Hier een kleine casus voor de diesel- en/of verstuiverspecialisten;

Vandaag van Wiebren over de post een pakketje met 5 verstuivers ontvangen.
De bedoeling is om deze klaar te gaan maken voor plaatsing in mijn blok.

Na het openen van het doosje en het schoonmaken van de buitenzijde van de verstuivers viel het mij op dat ze er uiterlijk identiek uitzien maar dat er onderling verschil zit in het merk en de opschriften.
Hieronder kun je zien dat er uiterlijk weinig verschil te zien is. <br><br>Post edited by: Semrick, at: 2009/07/23 15:31

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Moeten verstuivers van hetzelfde merk/type zijn?

Berichtdoor Semrick » 23 jul 2009, 15:23

Er zijn er echter 2 van het merk Bosch (made in France), 2 zijn er van VW/Audi (made in Germany) en 1 is merkloos (made in Germany).

Op de verstuivers staat het volgende;

1.) Bosch KCA30SD27/4 115 bar
2.) Bosch KCA30S44 115 bar
3.) Merkloos KCA30S35/4 115 bar
4.) VW/Audi KCA30S44 130 bar
5.) VW/Audi KCA30S44 130 bar

Mijn vraag is nu: Vormt het een probleem dat de verstuivers van een verschillend merk en type zijn?
Of zijn deze als ze correct zijn afgesteld en voorzien van nieuwe nozzels toch gewoon samen in 1 motorblok te gebruiken.

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Moeten verstuivers van hetzelfde merk/type zijn?

Berichtdoor Wiebren240D » 23 jul 2009, 16:30

Hallo Semrick

dit hindert hellemaal niks het gaat erom wat voor nozzels erin komen.
in jou geval nozzels voor een 300D met het Bosch nummer DNO SD 240.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Moeten verstuivers van hetzelfde merk/type zijn?

Berichtdoor MAD » 23 jul 2009, 16:54

Semrick schreef:
Op de verstuivers staat het volgende;

1.) Bosch KCA30SD27/4 115 bar
2.) Bosch KCA30S44 115 bar
3.) Merkloos KCA30S35/4 115 bar
4.) VW/Audi KCA30S44 130 bar
5.) VW/Audi KCA30S44 130 bar


Op zich zullen de verschillende fabrikanten weinig verschil uitmaken, maar verschillende inspuitdrukken wel.
Volgens specificatie moet de druk tussen de 115 en 125 bar zijn met een onderling verschil van niet meer dan 5 bar.
Als de nozzels zijn afgesteld zoals aan de buitenkant vermeld staan, dan is dat niet goed, 3 cylinders van 115bar en 2 cylinders van 130 bar, dat is 15 bar verschil en dat is te veel.
De inspuitpomp vindt dit ook niet fijn en zal ook een hogere belasting moeten overwinnen bij 130 bar dan bij 115.

Ik zou adviseren om alle verstuivers op 120 a 125 bar te laten afstellen.

In Nijmegen is een specialist: Gebr. Holl (staan zeer goed bekend en is Bosch diesel servicepunt)
MAD
 


Re:Moeten verstuivers van hetzelfde merk/type zijn?

Berichtdoor Semrick » 23 jul 2009, 17:00

Bedankt voor de antwoorden Wiebren en Michiel.
Het is de bedoeling dat er nieuwe nozzels in komen en dat ze allemaal ook opnieuw afgesteld worden op de juiste druk .
Dus als de fabrikant van de verstuiver zelf geen verschil maakt zal het wel goed komen.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Moeten verstuivers van hetzelfde merk/type zijn?

Berichtdoor Wiebren240D » 23 jul 2009, 17:53

Hallo Semrick

breng die 5 verstuivers maar gewoon naar de Bosch Dienst en dan komt het wel klaar hoor eerlijk waar.
als ik het niet zeker wist had ik de verstuivers toch niet op gestuurd.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Moeten verstuivers van hetzelfde merk/type zijn?

Berichtdoor Paul Snip » 23 jul 2009, 21:06

Hoi Semrick, de eigenlijke verstuiver is de nozzle. Deze laat je vervangen en op de juiste druk afstellen. Dat afstellen gaat met vulplaatjes.

De verstuiverhouders zijn daarbij totaal niet belangrijk. Of je moet al geen onderdelen onder je kap willen hebben met een VW/Audi logo.

Gewoon wegbrengen en laten reviseren, dwz de nozzles vervangen, en op de juiste druk voor jouw OM617 af laten stellen. Dan komt het allemaal goed!
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Moeten verstuivers van hetzelfde merk/type zijn?

Berichtdoor Semrick » 23 jul 2009, 22:20

Ha Paul,

Dat VW-Audi logo maakt me niet uit. Maar Franse onderdelen dat gaat me toch echt te ver. ;-)
En laten die Bosch verstuivers nou in Frankrijk gemaakt zijn. :-(
Maar even serieus. Jullie hebben me weer gerust gesteld.
Ik laat ze klaar maken en ben benieuwd hoe de motor gaat lopen met verse verstuivers. Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Moeten verstuivers van hetzelfde merk/type zijn?

Berichtdoor JantjeV8 » 24 jul 2009, 07:15

Ik sluit me volledig bij de voorgangers aan. Op zich is er nog een belangrijk controle puntje, en dat is het aantal inspuit openingetjes. Het is niet alleen de openings en sluitdruk, maar ook de richting en hoek van de spuitnevel.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten