door JaapW114 » 24 jul 2009, 22:33
Jantje,
De overheid is een hele trage betaler. In mijn jeugd woonde wij naast de burgemeester van een niet nader te noemen gemeente. Als er een project opgestart moest worden kreeg de gemeente geld van het rijk, dan gingen er een aantal ambtenaren banken bellen om te vragen wat het geld opleverde als het zes maanden of langer vast gezet werd. De aannemer had zijn werk al opgeleverd en kon net zolang wachten op zijn centen totdat de gemeente weer over het geld kon beschikken. Neem Rijkswaterstaat ook zo'n lekkere snelle betaler. Door hun betalingsgedrag zijn al meerdere bedrijven ten gronde gegaan.
Ik huur ook nooit mensen in, als er meer mensen naar een klus moeten, bel ik ze op en ze nemen maar kontakt met de opdrachtgever op, kunnen ze een tarief en betalingstermijn afspreken en rechtstreeks faktureren.
Mocht om wat voor reden de opdrachtgever niet willen of kunnen betalen, hebben we allemaal hetzelfde probleem en ben ik niet degene die hun fakturen kan betalen., omdat ik ze ingehuurd heb en verantwoordelijk voor de betaling ben.
Ik merk het ook, veel werk wat naar 2010 of nog later wordt doorgeschoven.
Mijn huidige opdrachtgever betaald zelfs gedurende de bouwvak wekelijks een faktuur, heel simpel met telebankieren natuurlijk, maar de meeste schuiven alles vier weken door en dan moeten ze weer opstarten, dus vijf weken verder.
Wat ook wel helpt is 's nachts werken, dan zijn de telekraan, vrachtwagens en nog veel meer materiaal geregeld, net als de afzetting. Als je dan om 14.00 uur bel dat je niet kom als er voor 16.00 uur geen geld op de rekening staat, kan er ineens heel veel, moet je wel even met een paar man bellen natuurlijk. Dat hebben we meerdere malen aan de hand gehad, maar voor zulke opdrachtgevers werk ik niet meer. Betaling kan een keer te laat zijn, maar niet wekelijks en dan uitlopend naar tien tot twaalf weken. Staat er meer dan 10.000,- euro open, dan wordt je soms best wel eens een beetje zenuwachtig.
Jaap