[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
schakelstanden op klokkenspel : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 18:53

schakelstanden op klokkenspel

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

schakelstanden op klokkenspel

Berichtdoor bass blom » 01 aug 2009, 10:57

ik heb een 200 van 1983 met 5 versnellingen, af fabriek.
nou heb ik op de snelheidsmeter maar 3 van die streepjes die de max snelheid voor een versnelling aangeven.
klopt dat? of betekent dat dat mijn klokkenspel niet origineel is?

bass blom
 


Re:schakelstanden op klokkenspel

Berichtdoor henklith » 01 aug 2009, 12:37

eigenlijk wil je ook nog een merkje met vier streepjes, zodat je naar de vijf kunt schakelen?
is dat 't probleem?
En eh,, ik zou stoppen bij 200.
Groet, Henk

NB: ik zou het gewoon lekker op gevoel doen :o))<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/08/01 12:39
henklith
 


Re:schakelstanden op klokkenspel

Berichtdoor bass blom » 01 aug 2009, 12:42

hahaa ja precies, ik doe het gewoon op gevoel.
maar ik vroeg me af of het klopt gewoon.

heb die winterstand die de gas installateur vastzette weer origineel gemaakt en meet nu weer 1 op 7.85 :D
bass blom
 


Re:schakelstanden op klokkenspel

Berichtdoor Govert » 01 aug 2009, 18:16

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/14 13:06
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelstanden op klokkenspel

Berichtdoor alex240diesel » 01 aug 2009, 21:28

Govert,

Wat zeg je nou, in de praktijk zal je die niet vaak nodig hebben?

Ik weet een ding zeker, ik rij als de motor warm is, dus na een half uur, altijd op de toerenteller, en dan zal je nog is schrikken waar die streepjes liggen, maar ik overschrijd ze in elk geval vrij regelmatig met mijn 240 diesel. en bij een diesel is het geen overbodige luxe om juist wel tot die streepjes te rijden.
alex240diesel
 


Re:schakelstanden op klokkenspel

Berichtdoor JantjeV8 » 01 aug 2009, 21:53

Dat vond ik bij de automaat ook, bij volgas 80/85 naar 4 vond ik ver genoeg in toeren gejaag, origineel ligt dat dus op 97 of zoiets. Ik vind dat allemaal behoorlijk.

Maar volgens mij waren er 2 typen Getrag 5-bak. De ene is de 5 prise-direct en de andere is de 5 overdrive. En ik meen dat er dan ook een andere cardan overbrenging bij hoorde.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelstanden op klokkenspel

Berichtdoor Govert » 02 aug 2009, 01:16

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/14 13:06
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelstanden op klokkenspel

Berichtdoor JantjeV8 » 02 aug 2009, 10:04

Daar heb je denk ik gelijk in Govert.

De W124 200D vind het echt niet prettig als je onder de 65 naar 4 schaltet. Dan begint ie te brommen, gewoon door naar 70 en dan pas schakelen. Dat geldt wel als je accelereert overigens, ben je met 60 op snelheid en zet je hem in 4 en rolt lekker door is er niks aan de hand. Fluisterstil zelfs. Ik heb wel het idee dat de W123 200D om615 op een of andere manier soepeler zichzelf door een te laag toerental heen bijt.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelstanden op klokkenspel

Berichtdoor Citrobenz » 02 aug 2009, 11:26

Als je veel lage toeren rijdt dan went de auto er ook aan.
Op het werk kon ik aan de bus (Sprinter) merken welke chauffeur het nieuwe rijden toepast en welke niet.
De motor wordt er veel soepeler van in lage toeren.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelstanden op klokkenspel

Berichtdoor JantjeV8 » 02 aug 2009, 11:47

Dat kun je zeker merken, al is het ij de moderne motoren wel veel moeilijker merkbaar. Maare bij de oude dieseltjes is het goed te voelen. Je kunt het zelfs horen aan het stationair lopen als je de auto goed kent. Maar feit blijft wel dat het koppel bij de oude dieseltjes niet onderin zit, maar juist in hogere toerentallen.
Laatse met het 200D-tje een 1200kg wegende aanhanger getrokken. De 90/uur haalde hij bij wind tegen niet. Optrekken moest met best wel wat gas want anders protesteerde de koppeling. Naderhand liep hij heel rustig stationair, ik denk door de wat hogere temperatuur en misschien wel doordat de verbrandingskamers wat schoner waren gestookt. Wel moet gezegd dat hoe licht zo'n 200D ook is, hij ijt zich vast en doet z'n werk. Je hebt absoluut niet het idee dat hij het elk moment op kan geven.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelstanden op klokkenspel

Berichtdoor bass blom » 02 aug 2009, 11:51

maar het is dus niet zo dat er een klokkenspel bestaat met I II III en IIII?
bass blom
 


Re:schakelstanden op klokkenspel

Berichtdoor Govert » 02 aug 2009, 11:56

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/14 13:08
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schakelstanden op klokkenspel

Berichtdoor MB280E » 02 aug 2009, 14:38

Bij de W124 heb je wel klokjes met I II III IIII streekjes. Bij mijn 280E is er enkel I II III en die heeft ook een orginele 5-bak. Ik schaakel meestal altijd vroeger op. Behalve als ik eens als eerste wil wegzijn aan de lichten.

@JantejV8: Dat grommen onder de 65km/u in 4de had die 250D van mijn vader ook in het begin. Dat was omdat de vorige eigenaar er vrij lui mee gereden had.
Maar na hem herkweekt te hebben was het weg.
O ja een 250D heeft ook wel last met aanhanger van 1200kg.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten