[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Koppakking??? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 18:36

Koppakking???

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Koppakking???

Berichtdoor lleeoo » 06 aug 2009, 09:33

Nu 3 dagen eigenaar van een W123 200D, na wat kleine aanvangproblemen (verlichting en verwarming) geloof ik dat ik een auto met een probleem heb gekocht.
In een rit van 120 km ben ik gisteren 3 liter koelvloeistof kwijtgeraakt,(koppaking??) de motor loopt bijzonder netjes en strak, rijdt prima
trekt goed (voor een 200 dan grin)temperatuurmeter blijft ook na 3 liter minder koelvloeistof strak op 80 graden staan.
In de olie vind ik geen watersporen,de radiateur bubbelt niet, en ook op straat ligt niets.Als iemand het weet, zou ik het dolgraag horen.
lleeoo
 


Re:Koppakking???

Berichtdoor Rooie J » 06 aug 2009, 10:22

Hallo Leo,

Als je koelvloeistof kwijtraakt en de motor is niet nat dan is de koppakking een reële optie...

Vaak kan je aan de olie inderdaad wel zien of het fout gaat met de koppakking. Als de olie eruitziet als witte smurrie ipv het gebruikelijke bruin/zwart transparant dan komt dat doordat er vocht in de olie zit. Dit is dan meestal koelvloeistof. >> waar moet de koelvloeistof blijven als de olie geen sporen heeft?

Heeft het misschien te maken met het probleem met de verwarming datje hebt/had? Hoe is dat opgelost of wat is precies et probleem?
Zijn er nog andere aanwijzingen waardoor je de koppakking verdenkt?

Succes!

Joost.<br><br>Post edited by: Rooie J, at: 2009/08/06 10:24
Rooie J
 


Re:Koppakking???

Berichtdoor Citrobenz » 06 aug 2009, 10:46

Hallo Leo,

Kijk eerst goed of je nergens lekkage hebt, leg er anders thuis even een stuk karton onder dan zie je het ook vaak wel.
Bekijk de waterpomp ook goed, die wil ook nog wel eens lekken.

Het kan ook zijn dat er lucht in je koelsysteem heeft gezeten, je kachel werd eerst toch niet warm?

Hou het een poosje in de gaten
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Koppakking???

Berichtdoor lleeoo » 06 aug 2009, 12:46

bedankt voor jullie reactie, ik heb ook aan de verwarming gedacht, toen ik de wagen kocht stond het vloeistof niveau laag,ik heb er thuis een paar liter ingegooid
Toen had ik idd last met de verwarming die niet warm werd, door veelvuldig de bediengknoppen open en dicht te draaien begon de verwarming ineens te werken, ik hoop dat daardoor een deel va de vloeistof is doorgestroomd door het hele systeem en ik daardoor later vloeistof te kort kwam.
De olie is idd schoon, de uitlaat is droog, en verder vind ik geen lekkage.
Bij verschillende slangenklemmen heb ik wel wat sporen va koelvloeistof gevonden, deze heb ik inmiddels vervangen.
Dus de komende dagen maar een paar ritten maken en de boel in de gaten houden.
lleeoo
 


Re:Koppakking???

Berichtdoor bartolo66 » 06 aug 2009, 21:01

Het kan goed zijn dat de lekke koppakking de overdruk in je koelsysteem perst. Hierdoor zal, als de druk te hoog oploopt, de radiatordop ervoor zorgen dat er vloeistof gelost wordt. Dit merk je bijna niet, wel zijn na een tijdje rijden de koelwater slangen erg hard dat is een duidelijk signaal.


De test:
Men neme een Cola fles, daar leid je het slangetje dat net onder de radiatordop (overloop) uitkomt naar toe en je gaat een stukje flink doorrijden. De fles kun je het beste achter de rechter koplamp plaatsen.
Als je het systeem net gevuld hebt zal er altijd wat water gelost worden maar dit mag niet al te veel zijn...

Groet,


Bart
bartolo66
 


Re:Koppakking???

Berichtdoor pieter810 » 06 aug 2009, 21:32

ja idd de colafles werkt idd goed
want als ie water verliest door de overdruk dan komt dat water daarin buiten dat zo wegloopt want dat zie je bijna niet doordat het koelwater meteen verdampt omdat het zo warm is
maar kijk het ff aan en neem voor de voorzichtigheid een kannetje mee
grtjss
pieter
pieter810
 


Re:Koppakking???

Berichtdoor Roel280€ » 06 aug 2009, 22:49

Leo, dat klinkt niet mooi. Is het mogelijk de verkoper aan te spreken, of gaat dat niet?
In ieder geval succes! De W123 blijft langer doorgaan dan enig ander automobiel, houd het vloeistofniveau in de gaten...
Roel280€
 


Re:Koppakking???

Berichtdoor lleeoo » 07 aug 2009, 13:52

Gisteren heb ik alle slangklemmen vastgedraaid, en een aantal vervangen, gistern heb ik een rit van 110 km gemaakt en geen merkbaar vloeistof verlies meer gehad,wanneer ik direct na een rit, de motor laat draaien kan ik radiateur dop verwijderen zonder dat er overdruk is.
Misschien heb ik ditmaal dus geluk gehad.
lleeoo
 


Re:Koppakking???

Berichtdoor lleeoo » 07 aug 2009, 13:52

Gisteren heb ik alle slangklemmen vastgedraaid, en een aantal vervangen, gistern heb ik een rit van 110 km gemaakt en geen merkbaar vloeistof verlies meer gehad,wanneer ik direct na een rit, de motor laat draaien kan ik radiateur dop verwijderen zonder dat er overdruk is.
Misschien heb ik ditmaal dus geluk gehad.
lleeoo
 


Re:Koppakking???

Berichtdoor lleeoo » 07 aug 2009, 13:53

Gisteren heb ik alle slangklemmen vastgedraaid, en een aantal vervangen, gistern heb ik een rit van 110 km gemaakt en geen merkbaar vloeistof verlies meer gehad,wanneer ik direct na een rit, de motor laat draaien kan ik radiateur dop verwijderen zonder dat er overdruk is.
Misschien heb ik ditmaal dus geluk gehad.
lleeoo
 


Re:Koppakking???

Berichtdoor lleeoo » 07 aug 2009, 13:53

Gisteren heb ik alle slangklemmen vastgedraaid, en een aantal vervangen, gistern heb ik een rit van 110 km gemaakt en geen merkbaar vloeistof verlies meer gehad,wanneer ik direct na een rit, de motor laat draaien kan ik radiateur dop verwijderen zonder dat er overdruk is.
Misschien heb ik ditmaal dus geluk gehad.
lleeoo
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten