Bij mijn 230E was de linkervoorveer eronder uit geknapt, waardoor ik de voorveren moest vervangen. Omdat ik gas heb laten inbouwen wou ik er ook verstevigde achterveren onder hebben, want hij hing wel erg laag vanachter.
Veren en veerspanner besteld bij WWW123, is allemaal goed aangekomen, gaat prima via Hanco.De linker voorveer maar als eerste gedaan, daar ben ik wel een tijd mee bezig geweest, ook omdat dit voor mij de eerste keer was.
Wiel eraf gehaald, bovenste fusee los en de bovenkant van de schokbreker los gehaald, het zaakje kwam mooi naar beneden zo. Remklauwen gewoon laten zitten, wel om denken met het inzetten van de veer dat iemand de arm die aan de bovenste fusee vast zat en nu dus los is naar binnen houd of even vast binden, anders komt er teveel spanning op de leidingen naar de remklauwen. Nu kwam het lastigste, de veer inspannen. Als je eenmaal weet hoe het moet is het vrij simpel, maar ik heb hem wel 5 of 6 keer opnieuw moeten inspannen voor ik hem goed had. Mischien dat er andere manieren zijn maar ik heb het als volgt gedaan: De voorveer moet van bovenaf ingespannen worden omdat daar het gat zit waardoor de verenspanner aan/losgedraaid kan worden, de aandraaibout van de veerspanner zit dus boven. De klauwtjes moeten zover mogelijk naar boven, ik zette de rubberkap erop om de maat van de bus waar hij in komt te weten en daar de klauw net onder gezet. De onderste klauw zette ik tussen de 2de en 3de ring aan de onderkant. Het probleem is als je gaat inspannen dat de schroefdraad van de veer er te ver onderuit komt waardoor je de veer er niet in kunt zetten. Ik heb er een stuk of 12 carroserieringen tussen gedaan, tussen de aandraaibout en de bovenste klauw, daardoor krijg je wat meer speelruimte en kun je de veer meer spannen, want dit moet zover mogelijk. Probeer ook zo recht mogelijk te spannen, hij heeft de neiging om krom te gaan staan. Dit kun je voorkomen door de klauwen haaks ten opzichte van elkaar te plaatsen en te zorgen dat de schroefdraad zo recht mogelijk door het midden van de veer loopt. Dit klinkt makkelijker dan het is, maar na een paar keer proberen moet dit lukken. Als je hem nu ver genoeg ingespannen hebt past hij er precies tussen, let op dat je de onderste ring met het uiteinde tegen de verdikking in de bus legt, anders zit hij er verkeerd in. Nu kun je hem met een garage krik onder de draagarm opkrikken en gelijk de veerspanner los draaien, heb je geen extra krik dan gewoon voorzichtig los draaien en hij zit. De spanner uit de veer halen is nog wel priegelwerk, met een beetje wrikken wil dit wel lukken en anders kun je de klauwtjes heel makkelijk los halen van het stalen blok waar ze aan zitten, alleen een boutje eruit, dan kun je de onderdelen er wat makkelijker uit halen. Fusee en schokbreker weer vast en klaar, bij de 2de veer was het in een uur gepiept. De achterveren ging ook prima, maar dit staat al prima beschreven op dit forum. Beide achterveren bleken ook gebroken te zijn op de eerste ring van onder, dus nodig was het allemaal wel. Alleen ook hier was het niet nodig de remklauwen los te halen, ik had ruimte genoeg bij mijn auto. Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben en mocht iemand in de buurt van Kampen een binnenspanner nodig hebben moet hij maar even kontakt met me opnemen.
Jammer genoeg heb ik geen foto`s
Gerard