[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
230E veren rondom vervangen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:34

230E veren rondom vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

230E veren rondom vervangen

Berichtdoor gasmeding » 27 jul 2009, 21:54

Bij mijn 230E was de linkervoorveer eronder uit geknapt, waardoor ik de voorveren moest vervangen. Omdat ik gas heb laten inbouwen wou ik er ook verstevigde achterveren onder hebben, want hij hing wel erg laag vanachter.
Veren en veerspanner besteld bij WWW123, is allemaal goed aangekomen, gaat prima via Hanco.De linker voorveer maar als eerste gedaan, daar ben ik wel een tijd mee bezig geweest, ook omdat dit voor mij de eerste keer was.
Wiel eraf gehaald, bovenste fusee los en de bovenkant van de schokbreker los gehaald, het zaakje kwam mooi naar beneden zo. Remklauwen gewoon laten zitten, wel om denken met het inzetten van de veer dat iemand de arm die aan de bovenste fusee vast zat en nu dus los is naar binnen houd of even vast binden, anders komt er teveel spanning op de leidingen naar de remklauwen. Nu kwam het lastigste, de veer inspannen. Als je eenmaal weet hoe het moet is het vrij simpel, maar ik heb hem wel 5 of 6 keer opnieuw moeten inspannen voor ik hem goed had. Mischien dat er andere manieren zijn maar ik heb het als volgt gedaan: De voorveer moet van bovenaf ingespannen worden omdat daar het gat zit waardoor de verenspanner aan/losgedraaid kan worden, de aandraaibout van de veerspanner zit dus boven. De klauwtjes moeten zover mogelijk naar boven, ik zette de rubberkap erop om de maat van de bus waar hij in komt te weten en daar de klauw net onder gezet. De onderste klauw zette ik tussen de 2de en 3de ring aan de onderkant. Het probleem is als je gaat inspannen dat de schroefdraad van de veer er te ver onderuit komt waardoor je de veer er niet in kunt zetten. Ik heb er een stuk of 12 carroserieringen tussen gedaan, tussen de aandraaibout en de bovenste klauw, daardoor krijg je wat meer speelruimte en kun je de veer meer spannen, want dit moet zover mogelijk. Probeer ook zo recht mogelijk te spannen, hij heeft de neiging om krom te gaan staan. Dit kun je voorkomen door de klauwen haaks ten opzichte van elkaar te plaatsen en te zorgen dat de schroefdraad zo recht mogelijk door het midden van de veer loopt. Dit klinkt makkelijker dan het is, maar na een paar keer proberen moet dit lukken. Als je hem nu ver genoeg ingespannen hebt past hij er precies tussen, let op dat je de onderste ring met het uiteinde tegen de verdikking in de bus legt, anders zit hij er verkeerd in. Nu kun je hem met een garage krik onder de draagarm opkrikken en gelijk de veerspanner los draaien, heb je geen extra krik dan gewoon voorzichtig los draaien en hij zit. De spanner uit de veer halen is nog wel priegelwerk, met een beetje wrikken wil dit wel lukken en anders kun je de klauwtjes heel makkelijk los halen van het stalen blok waar ze aan zitten, alleen een boutje eruit, dan kun je de onderdelen er wat makkelijker uit halen. Fusee en schokbreker weer vast en klaar, bij de 2de veer was het in een uur gepiept. De achterveren ging ook prima, maar dit staat al prima beschreven op dit forum. Beide achterveren bleken ook gebroken te zijn op de eerste ring van onder, dus nodig was het allemaal wel. Alleen ook hier was het niet nodig de remklauwen los te halen, ik had ruimte genoeg bij mijn auto. Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben en mocht iemand in de buurt van Kampen een binnenspanner nodig hebben moet hij maar even kontakt met me opnemen.
Jammer genoeg heb ik geen foto`s
Gerard
gasmeding
 


Re:230E veren rondom vervangen

Berichtdoor JantjeV8 » 28 jul 2009, 08:55

Harstikke mooi toch. Het is inderdaad een fluitje van een peuleschil. Die spanner van wwww123 werkt prima, heb ik hier al vaker aan gegeven. Wel indrukwekkend om te voelen hoe sterk zo'n veer is.

Dat er bij jou 3 veren gebroken zijn is nogal wat, flink mee over drempels gestuiterd?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:230E veren rondom vervangen

Berichtdoor Coupe280 » 28 jul 2009, 12:49

gerard.
perfecte beschrijving bedankt.
ik heb zelf ook zo een veerspanner van hanco gekocht een poos geleden al alleen heb ik hem nog niet hoeven gebruiken .
maar die tijd komt voor mij ook nog wel een keer verwacht ik .
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:230E veren rondom vervangen

Berichtdoor gasmeding » 07 aug 2009, 22:59

Ik ben inderdaad een aantal malen vrij zwaar beladen over verkeersdrempels gegaan waarbij de onderkant de drempel aantikte. Het was voor mij ook geen nieuws dat de veren slecht waren en vervangen moesten worden voor sterkere veren, zeker met de gastank achterin. Hoe meer ik me erin verdiept heb hoe vaker ik merk dat dit type Mercedes bij zware belasting wat sterkere veren moet hebben, b.v bij een gastank achterin maar ook voor grote gezinnen met veel kinderen op de achterbank om maar eens wat te noemen. Maar dat weet ik nu en niet toen ik de auto nog maar pas had, ik was de Mercedes van mijn vader gewent die er rustig een aanhangwagen met 1,5 of 2 ton lading achter hing. Maar aldoende leert men weer wat meer over de W123.
gasmeding
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 118 gasten