Ik was wat aan het zoeken en kwam bijgaand artikel tegen. Je kunt de diverse onderdelen van het brandstofniveauindicatisysteem (5x woordwaarde) redelijk eenvoudig doormeten met een multimeter. Die dingen kosten niet zoveel, mocht je er geen hebben. Ik kocht de mijne voor een tientje en die doet het prima.
Zie bijgaand artikel van de werkplaatsinstructie cd, in het Duits weliswaar.
Een korte samenvatting:
1. Vlotter doormeten
- Bouw de tankgever/vlotterbuis uit (pas op, laat 'm rustig leeglopen, zit maar een klein gaatje onderin)
- Hou de tankgever rechtop en meet de weerstand (ohm) aan pin G en pin 31. De correcte weerstand moet tussen de 55 en 58,8 ohm liggen als de vlotter op de bodem van de buis ligt. (Hiervoor moet de vlotterbuis wel schoon zijn van binnen)
- Meet daarna de weerstand aan pin W en pin 31 om te checken of de aansturing van het reservelampje werkt. De gemeten weerstand moet 0 ohm zijn (omdat de vlotter contact maakt het een puntje aan de onderkant).
- Kantel de tankgever voorzichtig op de kop zodat de vlotter naar de bovenkant van de buis zakt. Hierdoor geeft hij als het ware het maximum brandstofniveau aan. Meet dan weer de weerstand aan pin G en pin 31. Nu moet de weerstand tussen de 0,9 en 2,3 ohm liggen.
Als die waarden niet goed zijn is er waarschijnlijk iets mis met de contacten in de vlotterbuis of de weerstandsdraadjes.
2. Doormeten van de kabel
- Trek de stekker van de tankgever als je dat niet al gedaan had
- Meet de weerstand in opening 3 van de stekker (als je op de contactpunten van de stekker kijkt, rechtsonder) en massa. Dit zou 0 ohm moeten zijn of nochtans een hele lage waarde. Als je oneindig meet is je kabel of stekker kaduuk.
Als het tot zover goed is:
3. Dubbelcheck vlotter
- Bouw de vlotter weer terug in de tank
- Meet de weerstand aan pin G en pin 31. De aangegeven weerstand zou op een logische waarde tussen de 0,9 en 58,8 ohm moeten liggen. Logisch = bij halfvolle tank dus ongeveer op 29 ohm etc.
4. Doormeten andere kant kabel
- Trek de stekker van het brandstofniveau-wijzertje achterop de klokkenwinkel
- Weerstand meten aan punt 3 en 15 (boven en rechts) van de stekker. De aangegeven waarde moet dezelfde zijn als die je mat aan de vlotter zelf bij "3. Dubbelcheck vlotter". Een kleine afwijking door de kabellengte is mogelijk.
En nu pitten!