[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
schudden van motor : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:23

schudden van motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

schudden van motor

Berichtdoor TDcoupe » 28 mei 2009, 13:17

Hallo allemaal,

Ik zit met het probleem dat wanneer de motor koud is de motor (W123 300 turbodiesel) als een zonnetje loopt, echter wanneer de motor op temperatuur is begint ie te schudden. Ik heb alle filters al vervangen en de kleppen laten stellen. De motor heeft rond de 3 ton weg. Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen.

Met vriendelijke groeten,

Geoff
TDcoupe

Re:schudden van motor

Berichtdoor frank_300tdt » 28 mei 2009, 17:21

Hallo Geoff,

De turbodiesels hebben er wat vaker last van en de oorzaak in niet eenvoudig te achterhalen. Wat mij heeft geholpen is het vervangen van een verend drukstuk op de dieselpomp. zie op het plaatje nr 6 en 7. Kost bij de MB dealer (nergens anders te krijgen) ongeveer 60 euro. Als het goed is krijg je een versterkte veer. Deze veer drukt in de pomp op een centrifugaalverstelling. Vooral bij stationairloop kan de verstelling iets te los liggen waardoor de pomp onregelmatig gaat pompen en daardoor de motor laat schudden. Als het drukstuk nog nooit vervangen is zou ik het zeker doen. Bij montage de buitenschroef helemaal indraaien en daarna het verend drukstuk helemaal indraaien. Bij mij was het schudden gelijk weg.

MB nr 000 074 2674
boschnr 1 420 560 014

gegroet

Frank Nijpels

frank_300tdt

Berichtdoor Karaca10 » 28 mei 2009, 17:41

hallo,

is dit onderdeel ook niet bij bosch zelf te halen/bestellen?
Karaca10

Berichtdoor HuGoBoSs » 28 mei 2009, 18:06

@ TDcoupe
Wat ook nog kan is
-Motorsteunen
-vacuumlek
-Verstuivers

@ Karaca
ik heb het gevraagt bij een Bosch service dealer
die vragen gewoon 145 euro gewoon bij de dealer bestellen daar is die het goedkoopst<br><br>Post edited by: HuGoBoSs, at: 2009/05/28 18:09
HuGoBoSs

Berichtdoor Govert » 29 mei 2009, 01:50

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:20
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor TDcoupe » 29 mei 2009, 11:13

Hallo MB liefhebber,

Ik wil jullie alvast bedanken voor de reacties. Er is mij aangeboden de verstuivers te reviseren, dus dat ga ik maar als eerste doen en dan volgen we de rest van het programma en dan maar hopen dat er een positief resultaat uitkomt. Nogmaals bedankt en jullie horen nog van mij.

Groetjes,

Geoff
TDcoupe

Berichtdoor frank_300tdt » 29 mei 2009, 12:56

Hallo Geoff,

Houd ons op de hoogte van het reviseren van de verstuivers. Ik heb onlangs een verstuivertester gereviseerd om uiteindelijk mijn verstuivers te reviseren. Ik ben er nog niet aan toegekomen. Ik heb de verstuivertester wel getest op een oude verstuiver die ik van Wiebren heb en dat ging goed. Ik heb de zittingen van de verstuivernaald ingeslepen met polijstpasta en dat gaf gelijk weer een goed verstuiverbeeld. Maar daar mee is hij nog niet getest in het blok.
Ben erg benieuwd naar jouw resultaat.

gegroet

Frank <br><br>Post edited by: frank_300tdt, at: 2009/05/29 13:55

frank_300tdt

Berichtdoor HuGoBoSs » 30 mei 2009, 17:52

Motor schokbrekers zijn er voor om de motor stabiel te houden tijdens het uitzetten
als jeje motor uit zet en je wagen schud heen en weer dan zijnje motor-schokbrekers versleten

Motor steunen kan je testen door de auto op de hand hand-voetrem te zetten en dan in zijn drive gas geven als je de motor zie zwieberen is de steun versteleten
ook testen in ze achter uit zo pak je zowel links als rechts
autos zonder automaat koppling oplaten komen en beetje gas geven
HuGoBoSs

Berichtdoor BoutWout » 07 aug 2009, 10:18

Mijn 300TDT heeft bij warm weer ook last van schudden.

Stationair loopt de motor mooi
Versnellend en op tempo ook
Bij het vertragen begint het blok enorm te schudden als de auto bijna stil staat (van ongeveer 15->5 km per uur)
Sta je eenmaal stil dan houdt het schudden op en loopt de auto weer netjes stationair.

Het is net alsof het terugschakelen van de automaat (en andere systemen) te veel vermogen vraag o.i.d. als de motor richting stationair afzakt.

De schroef zoals geadviseerd in de eerste reply klinkt als een mogelijk oplossing voor mijn probleem. Alleen moet je weer 60 euro spenderen voor iets waarvan je niet weet of het de oplossing is.
BoutWout

Berichtdoor Gieuw » 07 aug 2009, 13:23

@ HuGoBoSs (of iemand anders die het weet)

Waar zitten die motor-schokbrekers? stationair trilt de motor niet zo maar als ik hem uitzet val ik bijna om.
Gieuw

Berichtdoor Govert » 07 aug 2009, 16:57

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Rick » 09 aug 2009, 08:11

Hoi allen,
Gelden deze oorzaken ook voor de 200D? Hij schudt als een dolle - net of je in zo'n hiphop / rap auto zit, stil zitten is onmogelijk.....

Groet,
Rick
Rick

Berichtdoor Govert » 09 aug 2009, 09:07

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Rick » 09 aug 2009, 09:25

Hoi,
Mijn 200D is van '82 - qua KM's zit ie op 182.000.
We hebben 'm nu een jaar en zo'n kleine 15.000 gereden. De nodige dieselcleaners erin gehad en dan is het een tijdje beter. Kleppengesteld zo'n 13.000km geleden (moet dit vaker?). Verder nog geen motorsteunen oid vervangen.

Qua verbruik zitten we altijd zo rond de 1 op 12,5 (echt zuiniger lukt niet). Per 3.000km een liter olie (ongeveer). Beurt een 4.000km geleden gehad, filters etc vervangen.

Heb nu dus sinds een dikke week Forte Oil Fortifier bij de olie in gedaan. Auto rijdt sneller en veel makkelijker 120 (en meer) - ben op de snelweg een stuk blijer, haha! Kan deze toevoeging te maken hebben met 't schudden?

Groet,
Rick
Rick

Berichtdoor Govert » 09 aug 2009, 14:20

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:21
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Rick » 09 aug 2009, 16:00

Ok thanks!
Het lijkt inderdaad of het sinds de olie toevoeving wat erger is geworden.........

Weer genoeg punten om mee aan de gang te gaan!

Groet,
Rick
Rick

Berichtdoor Govert » 10 aug 2009, 20:53

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:24
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder