[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
automaat en caravan : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 06:31

automaat en caravan

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

automaat en caravan

Berichtdoor Pimmelot » 05 mei 2009, 15:55

Ik heb de afgelopen week beetje getoerd met n caravan achter SAAR,dat ging prima maar het is wel n lichte caravan.n eriba touring.hier in t platte NL ging dat wel,of ik nu in D,S of L zat.bij gebrek aan kennis heb ik n beetje zitten roeren tussen die standen.

Van de zomer,in de bergen van zuid-europa,word het waarschijnlijk n ander verhaal.

Wat is nu eigenlijk de juiste strategie wat betreft t schakelen,caravan en bergen?

Vrgr.,wim.en bij voorbaat hartelijke dank.
Pimmelot
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor Markparket » 05 mei 2009, 16:20

Hoi Wim,

Ik heb een M102 200 met automaat.
Daarachter een BIOD van 1.100 Kg beladen.

Vorig jaar ermee naar de Eifel geweest, flinke stijgingen en haarspeldbochten.

Door de koppelomvormer van de automaat is het optrekken op hellingen een feest!
Je moet allen de stand van de bak aanpassen aan de omstandigheden.
In D (Direkt) schakelt de automaat snel op en gaat weg in de 2e versnelling.
Ik rij meestal weg in S (Steigung). De schakelmomenten liggen dan wat later en je kan eventueel met Kick-Down in de eerste versnelling wegrijden.
Heb je je kruissnelheid te pakken (of zo rond de 80 a 90 Km/u schakel je handmatig naar D en dus naar je 4e versnelling.
Bij echt steil werk begin ik in L (Last). Dan rij je weg in de eerste en gaat ook niet verder dan 2. Vervolgens kun je dan handmatig naar S en eventueel D doorschakelen.

Je moet de motor dus een beetje op toeren houden.

Bergafwaarts:
Zoals duidelijk moet je om de remmen te sparen zoveel mogelijk op de motor afremmen.
Afhankelijk van de helling en de weg schakel je dus tijdig terug naar S en desnoods L.

Ik hoop dat het hiermee een beetje duidelijk is?

Eriba Touring is trouwens ook een prachtige caravan!
Heb je een foto van je combinatie?

<br><br>Post edited by: Markparket, at: 2009/05/05 16:22
Bijlagen
PICT0221__Small_-2e0e84baea814c42f58fd9cf7c3a7d56.jpg
PICT0221__Small_-2e0e84baea814c42f58fd9cf7c3a7d56.JPG
PICT0221__Small_-2e0e84baea814c42f58fd9cf7c3a7d56.JPG (78.34 KiB)
Markparket
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor Mercedennys » 05 mei 2009, 17:42

Vooral bergafwaarts goed gebruikmaken van het afremmen op de motor door 'm in S of zelfs L de berg af te laten rijden. Ik heb dit ooit eens niet gedaan en kwam toen met roodgloeiende remschijven net op tijd met 300TD en aanhangwagen tot stilstand onderaan in een dorp. Oppassen dus!
Mercedennys
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor Jaap123 » 05 mei 2009, 21:57

hee, ik heb ook een Eriba Touring (Triton). Achter een 230TE automaat.
Met de combinatie gereden in de Harz en het Zwarte Woud zonder problemen. Af en toe als het steil werd van D naar S voor de zekerheid. Geen problemen gehad met de koeling.

Jaap123
Bijlagen
M4100008-ab8ee5619a07cb5dedffa2f0795eadbf.jpg
Jaap123
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor Pimmelot » 08 mei 2009, 10:08

Bedankt voor het delen van jullie know-how en de adviezen.Hierbij ook een pica van de goddelijke combinatie.

Maak van de gelegenheid gebruik om even een kleine evaluatie van SAAR-bezit te maken.

Er staat nu dik 120.000 op de klok,heb er dus 7.000 mee op zitten.Zonder problemen eigenlijk.Onderweg is er wel een hoop oppervlakkige roest boven water gekomen maar dat drukt mn pret niet.

De cv werkt niet naar behoren maar er is mee te leven.

Moet morrelen met het contactslot om te starten en om de fan te laten werken.Alle verhalen over contactsloten heb ik gelezen dus het lijkt me zeer raadzaam dit binnenkort te vervangen.Moet er niet aan denken van de zomer op een chinese camping te staan met n kaduuk kontakt klot.

Verder is dan ook het achterruitrubber vernieuwd want er vormden zich plasjes achter de hoedenplank.

De firma Pril heeft een trekhaak gemonteerd die bleek te blijven zitten en te kunnen trekken.

Ook niet te vergeten mn hilariese avonturen met de inbouw van geluid.Dat is er nog dus nog steeds niet.

Ten laatste heb ik ook nog eens n nieuw setje bougiekabels en stroomverdeler gemonteerd wat eigenlijk geen noemenswaardig prestatieverschil opleverde.

Er dringt zich ook een rekensommetje op.7.000 km,1 op 10,benzine.Heb de prijzen van benzine en gas niet zo in mn hoofd zitten maar heb de indruk dat ik een gasinstallatie op dit moment al bijna voor de helft ZOU hebben terugverdiend.

Afijn,wij groeten U,w i m,lid der GUTE-FAHRT-GRUPPE
Bijlagen
SAAR_eriba_WWijk.jpg
SAAR_eriba_WWijk.jpg (104.54 KiB)
Pimmelot
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor Markparket » 30 jun 2009, 01:20

Afgelopen weekend voor het eerst dit jaar wezen kamperen.

Op de terugweg gisteren nog even een filmpje gemaakt over het optrekken met de automaat icm een caravan.

Ik schakel handmatig op, geef tussen de 60 en 75% gas, heb best een zwaar loeder erachter en toch 'maar' een twee litertje...

Je ziet dat de auto totaal geen moeite heeft met de combinatie;-)

http://www.youtube.com/watch?v=Lm4yKmz_tgY
Markparket
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor Hans230CE » 02 jul 2009, 09:37

Handmatig opschakelen Mark???

Is dit op vlakke weg wel nodig?? Ben met de Troll en de Esterel (geladen 1050kg) naar La Douce France geweest een paar weken geleden en heb hem bijna niet van de CC af gehad. OK het is een veel nieuwere wagen, veel nieuwere automaat enz, maar ik heb hem enkel in de buurt van Cap Griz Nez even in "sport" gegooid of manueel geschakeld, ivm een paar venijnige heuvels.

Die automaat moet die pakweg 800kg toch gewoon meester kunnen?

Post edited by: Hans230ce, at: 2009/07/02 09:37
Bijlagen
IMG_0333.jpg
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:automaat en caravan

Berichtdoor Markparket » 03 jul 2009, 01:27

Allei Hans,

De W123 heeft de neiging nogal snel op te schakelen, zeker bij niet al te veel gas.
Aangezien ik een fluwelen gasvoetje (maat 45) heb staat de bak bij 45 KM al in de 4....

Planken doe ik haar niet aan, max 60 tot 75 % gas.

Met de caravan doe ik het dus handmatig, om te snel opschakelen te voorkomen. Dit is weer slecht voor de koeling bv.

Overigens, de L op de bak staat voor Last...en daadwerkelijk schakelt de bak dan later op.
Markparket
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor Hans230CE » 05 jul 2009, 09:07

Ga dat veens proberen Markus, wel zonder de caravan, want ik ga niet speciaal een welstandsbolleke monteren.

Zou dat hoog verbruik toch aan ons voetje liggen???

Wel 100% gas geven op de Ring!!!<br><br>Post edited by: Hans230ce, at: 2009/07/05 09:21
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:automaat en caravan

Berichtdoor linda » 07 aug 2009, 11:08

Hoi,
heb zelf ook een automaat 240D wil tot 1350 kilo gaan trekken (in Duistland).
Heb het verhaal gelezen maar heeft er misschien nog iemand ervaring, bv moet de automaat appart gekoeld worden.
En een waarschuwing voorde problemen met contactslot, zo snel mogenlijk laten vervangen als het slot vast kont te zitten is het een rot klus om te doen en bij een werkend slot is het een fluitje van een cent, en de kosten zijn niet echt onoverkomenlijk.

Gr Rene
linda
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor Brijn » 07 aug 2009, 12:27

De automaat wordt al apart gekoeld, er lopen van de bak, onder de auto twee slangen naar de onderbak van de radiator...
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:automaat en caravan

Berichtdoor De Boskabouter » 07 aug 2009, 12:57

Heb inmiddels veel ervaringen met caravans en diverse automaten en handbakken. Ben ook in het bezit van twee Benzen. Een W124 300E automaat en een handgeschakelde W123 240D. N.a.v. die ervaringen kan ik het volgende melden: Bij het optrekken vanuit stilstand is een automaat bijna altijd in het voordeel t.o.v. een handbak. Zeker op een helling trekt een automaat veel soepeler weg zonder gedoe met verbrande platen. Eenmaal op snelheid is de situatie omgekeerd, zeker bij automaten die een hekel hebben aan terugschakelen, zoals die van Mercedes. Zelfs bij de enorm krachtige 300E heb ik de neiging handmatig terug te schakelen als ik een steilere helling op ga of als ik snelheid wil vermeerderen. Ga je de helling af, dan moet je zeker gebruik maken van handbediening om je remmen te sparen.

Heb de caravan (1000 kg) ook achter mijn 240D met handbak gehad. Dat vind ik geen aanrader. Bij tegenwind of bij een lichte helling (viaduct) moet je al terugschakelen naar 3, met alle herrie van dien. Wordt de helling wat steiler, dan kom je echt moeizaam weg. Zou je een automaat hebben, dan kom je wel gemakkelijker van je plek, maar zal je eenmaal rijdend doorlopend zelf moeten schakelen. Ook loop je bij lange steile hellingen (Gotthard!)de kans dat de olie in de automaat veel te heet wordt omdat de koppelomvormer alles moet opvangen met als resultaat een kapotte automaat. Aan de pluskant bij Mercedes staat dat de automaten over het algemeen veel mogen trekken. Er is door de fabriek kennelijk al rekening gehouden met zware klussen (Tabbert??).

Een ideale oplossing is een vijf- of zestrapsautomaat met de mogelijkheid tot sequentieel schakelen. Dan heb je alle voordelen bij elkaar. Maar ja, als liefhebber van oude Benzen heb je daar niets aan.<br><br>Post edited by: Steven53, at: 2009/08/07 13:02
De Boskabouter
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor linda » 07 aug 2009, 13:24

bedankt voor de informatie, ik begrijp dus dat er voor de Mercedes geen aparte oliekoelers in de handel zijn,ververs trouwens mijn olie en filter van de bak om de +/_ 10 a 15 000km.
ps en met 4jaar 240D ben ik allang onthaast lol

Gr Rene
linda
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor Govert » 07 aug 2009, 16:50

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:23
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:automaat en caravan

Berichtdoor Markparket » 08 aug 2009, 01:30

Inderdaad Govert, wat een verwennerij;-)

Bij mijn auto is het zelfs om de 60.000 kilometer....
Markparket
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor Markparket » 08 aug 2009, 01:56

Wat foto's uit die tijd:
Bijlagen
Fendt_1985_01__Small_-a5f8ec9baf814cb15e60ac520e045ef3.jpg
Fendt_1985_01__Small_-a5f8ec9baf814cb15e60ac520e045ef3.jpg (25.21 KiB)
Eriba_Nova_79_1-9755fc32d18afb0a273ede42beba227c.jpg
Eriba_Nova_79_1-9755fc32d18afb0a273ede42beba227c.jpg (25.13 KiB)
wilk_de_luxe_81_1__Small_-ee29ec68c28aa8f5e60d18ec33b60303.jpg
PICT0792__Small_-6e6199bce50f310464c1229abbb19a99.jpg
Fendt_1985_01__Small_-a5f8ec9baf814cb15e60ac520e045ef3.jpg
Fendt_1985_01__Small_-a5f8ec9baf814cb15e60ac520e045ef3.jpg (25.21 KiB)
Markparket
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor linda » 09 aug 2009, 17:54

Ik weet het, is wat overdreven, maar 3 zaken kunnen mijn Benz vellen dat is olie in de motor olie in de bak en koelvloeistof
ps vindt die foto's met tandemassers wel geinig
linda
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor MAD » 10 aug 2009, 07:29

Ik vind het wel opmerkelijk, ik heb altijd gekampeerd en in de mid 70tig en begin 80tige jaren zag je relatief vaak een W123 diesel (maakt niet uit welke) met een grote caravan en soms een tandem-asser en dat ging m.i. probleemloos, niet snel maar wel probleemloos.
Ik weet dat je de huidige dieseltechniek niet mag vergelijken met het puur mechnische systeem van een indirect ingespoten met een lijnpomp van onze W123 maar ik zie niet in waarom ik (wij) geen caravan zouden mogen trekken, je moet geen haast hebben en vermijd de auosnelwegen dan lijkt me dat wel te doen.
Sterker nog, ik ga binnenkort het uitproberen, mijn 240D voor een BIOD Normade (leeg 1000kg vol 1300kg)

Op mijn kentekenbewijs, heeft mijnheer RDW toegestaan dat ik (240D) 1500kg mag trekken :-).

Ik hou jullie op de hoogte!!
MAD
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor De Boskabouter » 10 aug 2009, 11:18

De huidige diesels zijn door hun hoge koppel zeer geschikt voor het trekken van een caravan. Dat geldt helaas niet voor de voorkamerdiesels van onze W123. Daarvan is het koppel juist relatief laag voor de cilinderinhoud. Het enige voordeel is dat het maximum koppel al bij een laag toerental aanwezig is.
Een voorbeeld: een 240D heeft een koppel van 137 Nm, de huidige Fiat 500 1.3 Multijet heeft al een koppel van 145 Nm.

Tel je het gewicht van een beladen 240D en de beladen caravan bij elkaar op dan kom je op zo'n 3000 kg uit. Ik vrees dat je daarmee op een helling van een procent op 8 al in de problemen komt als je vanuit stilstand wilt wegtrekken. Met een handbak dan. Met een automaat zal de grens bij een procent op 14 liggen. Maar dan loop je weer kans op een oververhitte bak als de helling erg lang is. Gelukkig hebben de automaten van Mercedes doorgaans een heel lage gearing voor de eerste trap. Dat scheelt dan weer.

Dat is dan de theorie. Met m'n eigen 240D ben ik niet de bergen in geweest, maar als ik merk hoeveel moeite het kost om in Nederland weg te komen als ik met mijn caravan vanuit een veerpont tegen een dijkje op moet rijden, dan denk ik dat hier theorie en praktijk aardig met elkaar overeenstemmen.

Ik wens MAD veel succes en ben benieuwd naar zijn ervaringen. Laat het weten, zou ik zeggen.<br><br>Post edited by: Steven53, at: 2009/08/10 12:10
De Boskabouter
 


Re:automaat en caravan

Berichtdoor linda » 10 aug 2009, 12:53

ben benieuwd wil volgend jaar ook zo'n 1300 kg er achter hangen. heb je een automaat of handgeschakeld?
Heb met mijn automaat wel in de bergen gereden 13 tot 18%, zonder caravan, ging niet snel maar kwam wel probleemloos boven. Snelle auto's die mij onder voorbij scheurde kwam ik boven weer tegen.
linda
 

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron