Steven 53 schreef:
Een voorbeeld: een 240D heeft een koppel van 137 Nm, de huidige Fiat 500 1.3 Multijet heeft al een koppel van 145 Nm.
Dat klopt, maar er is nog een belangrijk gegeven die nergens genoemd wordt en dat is de totale overbrengingsverhouding in de 1ste versn.
Het gaat om de maximale trekkracht aan de aangedreven wielen en dat is de resultante van: Motorkoppel; versn bak ratio in de 1ste versn; Ratio van het diff en tenslotte de staal van de aangedreven wiel(en).
Dit bepaalt de uiteindelijke maximale trekkracht.
Anders vertaald: Een auto met een hoog koppel wat bij een hoog toerental geleverd wordt en / of waarbij de totale overbrengingsverhouding zeer ongunstig is uitgelegd (meer prestatie gerelateerd), zal veel slechter iets zwaars (caravan oid) kunnen weggtrekken dan een 240D met een veel gunstiger ratio.
Goed voorbeeld was destijds toen de nieuwe Peugeot 504 kwam. Deze was slechter in het wegtrekken van een caravan dan de oude 404, maar de 504 kon weer veel harder rijden en sneller optrekken (zonder aanhanger).
Ander voorbeeld: Subaru met een extra lage gearing. Steile helling + zware caravan = combinatie komt niet weg. Lage gearing ingeschakeld en de combinatie rijdt probleemloos weg.
Back op topic: uiteraard zal ik melding maken van mijn ervaring van 240D + BIOD<br><br>Post edited by: MAD, at: 2009/08/10 13:02