[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen? : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 sep 2024, 12:39

Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor Fernando280TE » 22 feb 2009, 10:43

Gisteren is mijn olie ververst en toen werd ik gewezen op sterk verdroogde aandrijfashoezen. Ik heb ze ook gezien en hoewel ze nog wel dicht zijn, zitten er toch al scheurtjes in de buitenkant en zullen ze binnenkort een keertje vervangen moeten worden. Is dat een lastig klusje of is dat wel zelf te doen?
groet,
Fernando
Fernando280TE
 


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor henklith » 22 feb 2009, 12:26

Nou, volgens mij zitten daar bij auto's van deze leeftijd altijd scheurtjes/kerfjes in, ziet er inderdaad uit dat het binnenkort een keer scheurd, maar zolang het dicht is geen probleem.
Ik vraag me dus af of er geen spul is dat je op de rubber manchetten kan spuiten om het rubber lekker soepel te houden.
Groet, henk
henklith
 


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor Fernando280TE » 22 feb 2009, 12:35

Ja, ik heb ook gevraagd of ik er geen vet of iets dergelijks op kon smeren. Het nadeel daar van is (volgens de garage) dat het rubber soepeler wordt en de scheurtjes die er al in zitten makkelijker groter worden. Het zou het proces dus versnellen. Of dat helemaal waar is weet ik niet, maar ik weet wel dat de auto niet door de APK komt met gescheurde rubbers. Vervangen dus..
groet,
Fernando
Fernando280TE
 


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor henklith » 22 feb 2009, 12:46

Ja ik heb daar ook geen eigen ervaring mee, met vet of iets olie achtigs, of hand creme :o))

Ik weet dat vroeger de ashoezen dicht moesten zijn op de APK keuring, maar ik meen ook is gelezen te hebben dat die eis nu vervallen is APK keurmeesters????

Groet, Henk.
henklith
 


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor Wiebren240D » 22 feb 2009, 12:51

Hallo Fernando

is dat zelf te doen ik zeg gewoon nee.
zonder een ashoes spreider lukt het echt niet.
ik heb zo een ding aangeschaft en al verschillende keren gedaan.
maar vergis je niet in het werk ik heb 4 ashoezen van Jaapw114 vervangen was een dag werk wel met we de en montage van de assen.

maar ik maak de assen hierin Sneek rustig klaar zet de nieuwehoezen erop laat ze 24u bekomen dan vullen met vet en atf en de hoezen vast zetten er onder zetten is het werk niet als alles mee zit is dat een karweivan 2 uren en dan drink ik ook nog koffie tussen door.

maar zoek hier maar even staat wel ergens een stukje wat ik heb geschreven daar over.

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor Citrobenz » 22 feb 2009, 13:06

Hallo Fernando,

In hoezen die wat ouder zijn zitten altijd wel wat droogtescheurtjes.
Het ligt er net aan hoe erg het is.

De hoezen kun je soepel maken met rubberlubrikant, kun je er zo opspuiten.
Dat ze dan sneller scheuren ben ik het niet mee eens, ze scheuren juist omdat ze droog zijn.

Je kunt hoezen zelfs repareren als er kleine scheurtjes in zitten.

Dan je vraag of je het zelf kunt repareren, dat ligt er aan hoe handig je bent ;)

Met een ashoes spreider is het best te doen. Het makkelijkst is het om de as onder de wagen weg te halen.
Maar er zijn ook mensen die de as onder de auto laten zitten en ze dan vervangen, wielkant loshalen.

Maar nogmaals het ligt er gewoon aan hoe erg de scheurtjes zijn.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor Bob » 22 feb 2009, 14:27

Hallo, zelf heb ik de vervanging een hele tijd voor me uit kunnen schuiven door "Coelan coating "te gebruiken.
Dit is een "silicone kit achtige " coating die je er lekker dik (1 tot 2 mm)op kunt kwasten. Eventueel in twee of drie of vier lagen. droogt snel (mijn ervaring bij 15 graden in zo'n 30 min.). Ik heb het ook gebruikt om gebarten skai bekleding weer dicht te maken.
Het blijft dus goed flexibel maar de ondergrond moet wel heel goed vet vrij zijn. ik heb het gedaan op een brug, het wiel vrij en met de hand ronddraaiend aanbrengen. Maar nogmaals heel goed schoon maken met wasbenzine en mbv perslucht weer droogmaken.
Coelan coating is te krijgen in diverse watersport zaken. Even googlen. Een idee mischien ?

Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor Bob » 22 feb 2009, 14:27

Hallo, zelf heb ik de vervanging een hele tijd voor me uit kunnen schuiven door "Coelan coating "te gebruiken.
Dit is een "silicone kit achtige " coating die je er lekker dik (1 tot 2 mm)op kunt kwasten. Eventueel in twee of drie of vier lagen. droogt snel (mijn ervaring bij 15 graden in zo'n 30 min.). Ik heb het ook gebruikt om gebarten skai bekleding weer dicht te maken.
Het blijft dus goed flexibel maar de ondergrond moet wel heel goed vet vrij zijn. ik heb het gedaan op een brug, het wiel vrij en met de hand ronddraaiend aanbrengen. Maar nogmaals heel goed schoon maken met wasbenzine en mbv perslucht weer droogmaken.
Coelan coating is te krijgen in diverse watersport zaken. Even googlen. Een idee mischien ?

Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor Bob » 22 feb 2009, 14:27

Hallo, zelf heb ik de vervanging een hele tijd voor me uit kunnen schuiven door "Coelan coating "te gebruiken.
Dit is een "silicone kit achtige " coating die je er lekker dik (1 tot 2 mm)op kunt kwasten. Eventueel in twee of drie of vier lagen. droogt snel (mijn ervaring bij 15 graden in zo'n 30 min.). Ik heb het ook gebruikt om gebarten skai bekleding weer dicht te maken.
Het blijft dus goed flexibel maar de ondergrond moet wel heel goed vet vrij zijn. ik heb het gedaan op een brug, het wiel vrij en met de hand ronddraaiend aanbrengen. Maar nogmaals heel goed schoon maken met wasbenzine en mbv perslucht weer droogmaken.
Coelan coating is te krijgen in diverse watersport zaken. Even googlen. Een idee mischien ?

Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor henklith » 22 feb 2009, 15:30

Hoi Bob,, hoe ziet het er na de behandeling dan uit? is het geen smeerboel?
Groet, Henk

NB: ik heb een gat in de hoes wel een gerepareedr met een soort vloeibare rubber, dit gedrenkt in een reepje stof uit een ouwe spijkerbroek (mag ook uit een nieuwe) en dit over het gat geplakt, inderdaad van te voren wel heel goed ontvetten, en een beetje opruwen.
henklith
 


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor MBvO » 05 aug 2009, 13:48

Ik ga die ashoezen aan de buitenkant maar 's lekker insmeren met good old vaseline, mijn deurrubbers vonden dat ook wel fijn. WD40 maakt het ook erg soepel en zacht, beetje TE vond ik zelf (bij de deurrubbers), maar dat effect is maar van korte duur.

't Is maar een idee: is een kleine scheur niet te repareren door te vulcaniseren, net zoals het plakken van een fietsband?
MBvO
 


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor Dromer » 05 aug 2009, 15:15

MvbO; rubber en WD40 lijkt me niet zo goed samen gaan, kan het rubber daarvan niet aangetast raken?

Wat de ashoezen betreft lijkt het in ieder geval belangrijk dat ze door de behandeling niet vet worden, dat trekt het vuil aan.

Succes,

Dromer
Dromer
 


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor Dromer » 05 aug 2009, 15:21

Sorry, maar ik loog zie ik op de website van WD40, tast het rubber niet aan. Weer wat geleerd...
Dromer
 


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 12 aug 2009, 22:17

komt ineens bij me op... goed ontvetten met wasbenzine en de scheurtjes insmeren met fietsbandenplakspul zou dat niet werken?is snel droog en met de vinger smeerbaar...
AdriaanVogelzang
 


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor Gerwin » 12 aug 2009, 22:51

Alle olien tasten rubber aan, ook kruipolie! Het rubber zal zacht worden, gelei achtig, probleempje dat ook regelmatig voorkomt bij motorsteunen etc. Mocht je ze willen plakken, vervangen lijkt me beter is Zwarte kit, of hoe die troep van Bahrdahl ook heet misschien wel handig. Dit is een soort van vloeibare pakking, krijg je bijna alles mee dicht... ( of vol gesmeerd)

As je 't niet meer wit gebruuk zwarte kit....

Groeten
Gerwin
 


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor JaapW114 » 12 aug 2009, 22:58

Waarom niet meteen vervangen, zit er toch aan te komen. Dit is alleen maar het verplaatsen van het probleem.
Het komt nooit uit, maar altijd op een moment dat het eigenlijk niet kan.
Nu kun je het misschien nog af met alleen het vervangen van de ashoezen, straks ben je te laat en moet je op zoek naar andere steekassen.
Het werk blijft hetzelfde, maar er hangt alleen een ander prijskaartje aan.

Demontage van de steekassen, ashoezen verwijderen, schoonmaken, opnieuw invetten, ashoezen plaatsen en het weer monteren van de steekassen kan binnen een dag en dan kun je rustig werken.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor JaapW114 » 12 aug 2009, 22:58

Waarom niet meteen vervangen, zit er toch aan te komen. Dit is alleen maar het verplaatsen van het probleem.
Het komt nooit uit, maar altijd op een moment dat het eigenlijk niet kan.
Nu kun je het misschien nog af met alleen het vervangen van de ashoezen, straks ben je te laat en moet je op zoek naar andere steekassen.
Het werk blijft hetzelfde, maar er hangt alleen een ander prijskaartje aan.

Demontage van de steekassen, ashoezen verwijderen, schoonmaken, opnieuw invetten, ashoezen plaatsen en het weer monteren van de steekassen kan binnen een dag en dan kun je rustig werken.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor henklith » 12 aug 2009, 23:45

Mijn geplakte ashoes (met voordien een scheur van zeker 3,5 cm.) is nog helemaal in orde, verbaast mezelf ook, maar goed, ik heb de rubberkit dan ook afgedekt met een in deze kit gedrenkt stukje spijkergoed uit een oude spijkerbroek :o))
Het zit nu zeker al een jaar of 4!
Ik zal er is een foto van maken als ik onder de auto sta :o))
Groet, Henk

NB: ik heb nog wel een stukje over van die broek hoor, laat maar horen!<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/08/12 23:46
henklith
 


Re:Aandrijfashoezen vervangen. Zelf doen?

Berichtdoor JaapW114 » 13 aug 2009, 08:28

Hallo Henk,

Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal kilometer dat je rijdt.

Jaap
JaapW114
 


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten