[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hydrauliek + dieselmotor : Van alles en nog wat.... - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 17:20

Hydrauliek + dieselmotor

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 14 aug 2009, 21:59

Dit topicje ook weer eens updaten voor diegene die dat wel interresant vinden, is het niet interresant, laat me maar gewoon even m'n gang gaan.

Het kleuverke werkt als een tierelier.
De grote cilinder heb ik vervangen. Ik had een goeie lange dubbelwerkende met een slag van 950mm op de kop getikt. Die komt van een vuilpers container. De stang is bijna net zo dik als de plunjer. Dat zorgt er voor dat hij retour lekker snel gaat maar minder sterk is. Retour hoeft hij ook niet sterk te zijn.

De afgelopen weken zo'n 30 kuub mee kort gedauwd. Een mooie voorraad die volgende zomer weer op zal zijn...

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 14 aug 2009, 22:05

Ik had ook nogeen paar ton Azobe liggen, van die oude Ducdalven. Gruwelijk hard en mooi stookhout. Beetje mengen met Europees stamhout en de kachel brand er 12 uur op. Zo'n blok van 500mm in het vierkant had ik er ook op gelegd.
De pers er tegen, motortje vol gas, het frame flink kreunen en met een knal kraakt ie zo'n blok. Sjonge je schrikt je kapot. Toen was wel de aanduwschuif krom gegaan. (12mm staal...) Ik dacht hem toen te vervangen voor nog zwaarder staal, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan. Zo onnut als die blokken kom ik toch niet vaak tegen, en de andere blokken had ik een zaagsnede in gemaakt als aanzet en dat scheelt enorm. Laat maar ergens het zwakke punt zijn.

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JaapW114 » 14 aug 2009, 22:09

Jan,

Mooi apparaat, altijd leuk om met zoiets bezig te zijn. Vooral als het eind resultaat naar wens is.
Alleen duurt het met zoiets altijd lang voordat ik zelf tevreden ben, het kan altijd beter en sneller.
Zit aan de kloofkant nu een wig of een kruis?

Jaap
JaapW114
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JaapW114 » 14 aug 2009, 22:13

Oh, lees net dat je met Azobe bezig bent geweest, fikt goed, kneiterhard en je krijg er nogal veel splinters van die er 's avonds al uit zweren.
Ook wordt dit erg heet in je kachel.

Jaap
JaapW114
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 14 aug 2009, 23:14

De verbrandingstemperatuur ligt inderdaad erg hoog. Daarom stook ik het wel gemengd.
Het is een kloofkruis. De horzontale zit een centimeter of 5 terug, dus eerst vertikaal splijten, even later horizontaal. Een stam gaat ineens in 4 stukken.

Tevreden? Nee, ook nog niet. Ik maak er nog een lift aan. Ik heb nog een bedieningsschuif over en een cilinder, dus dat moet er nog een keer van komen.
Ook wil ik tussen de 2 in serie opgestelde (niet geschakelde) cilinders een differentiaal schakeling van maken. Dan gebruik je de olie uit de ene cilinder direct naar de andere cilinder in plaats van via de tank. Op een druk van 30bar ofzo schakelt hij dan zelf over. Daarmee win je een helehoop snelheid in de loze slag bewegingen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JaapW114 » 14 aug 2009, 23:33

Jan,

Inderdaad, loze slag kost tijd en energie, dus als je dat kan hergebruiken win je er veel mee.
Lift erbij, waarom niet als de mogelijkheid er toch is. Het mooie bij dit spul is, er is veel te koop, tegen redelijke prijzen.
Maar het allermooist is het uitdenken en bouwen van dit soort apparaten.
Het blijft indrukwekkend als je ziet wat je met wat motorvermogen, hydrauliekolie en wat elektra voor de besturing kan maken.


Jaap
JaapW114
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor bartolo66 » 14 aug 2009, 23:48

Knap werk, mooi apparaat. Doe ik je niet na.
bartolo66
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor Markparket » 15 aug 2009, 01:45

He Jan,

Op de een of andere manier heb ik dit topic nooit gezien....

Als houtboer heb ik het met genoegen gelezen, wat een pracht apparaat!
Markparket
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor henklith » 15 aug 2009, 08:50

En,,, mooi dat ie net af is voor de winter Jan :o)
Groet, henk
henklith
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor bartolo66 » 16 aug 2009, 22:05

ja zo vlak voor de winter, heb wel een aanhanger...
bartolo66
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 17 aug 2009, 12:31

Goed dat ik dat weet, kun je mooi een vracht stamhout brengen..
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor bartolo66 » 18 aug 2009, 16:49

ha ha succes, ik kan net een Geranium van een Berk onderscheiden dus ik heb geen idee waar je het over hebt.
bartolo66
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor Markparket » 19 aug 2009, 02:58

stamhout....hout op stam?;-)
Markparket
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 19 aug 2009, 13:32

Boomstammen
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Vorige

Keer terug naar Van alles en nog wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten