[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Inhouden tijdens accelereren : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:22

Inhouden tijdens accelereren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Inhouden tijdens accelereren

Berichtdoor MAD » 15 aug 2009, 21:45

Heeft iemand het volgend wel eens meegemaakt (heb zoekfunctie gebruikt; niks gevonden)?

Ik reed gisteren op de autosnelweg 120km/u op de teller (gps 115km/u) en de brandstofmeter tussen 1/4 en Reserve.
Tijdens het accelereren, ging dat met inhouden en wat onregelmatig lopen. Bij volgas, snelheid niet hoger dan 135km/u op de teller.
Vanmorgen nadat ik getankt had, liep de Benz als een zonnetje en had nergens last van en liep vlot door naar de 150km/u op de teller en acceleratie ging zonder problemen.
Auto is een 240D bj 1984 en 170500km

Wie heeft dit wel eens eerder meegemaakt?

Alvast bedankt !!
MAD

Re:Inhouden tijdens accelereren

Berichtdoor JantjeV8 » 15 aug 2009, 22:06

Dat heeft toch met de brandstoftoevoer te maken. Als straks je tank weer bijna leeg is zal hij het weer doen.

Als er een klein voorfiltertje in de aanvoerslang vlak voor de brandstofpomp zit, moet je dat vervangen.
Tevens het filter in de tank (het dop 46 of goeie waterpomptang geval) er uit halen en schoonmaken.

Tevens gelijk kijken of alle slangetjes niet lekken of zweten, want dan komt er ook lucht in je systeem.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MAD » 15 aug 2009, 22:27

Jan, is het niet zo omdat de brandstof altijd door de filters moet gaan, het in principe niet uit zal mmaken of de tank nu vol of nog voor 20% gevuld is?
Een mogelijkheid wat ik bij een vroege Opel Vectra bij de hand heb gehad is dat de brandstof in de tank niet snel van links naar rechts kan stromen omdat de schotten in de tank verstopt of deels verstopt zouden kunnen zitten en bij meer dan 1/4 gevuld, de brandstof over de schotten stroomt.
Poreuze slangen is een mogelijkheid maar dan alleen als ze in de tank zitten en als het poreuze gedeelte pas boven het brandstofniveau uitkomen bij ongeveer 1/4 niveau (in mijn geval).
MAD

Berichtdoor JantjeV8 » 15 aug 2009, 22:53

Met poreuze slangen bedoel ik de slangen vanaf de tankaansluiting naar de stalen leidingen, en vanaf de stalen leiding naar de brandstofpomp onder de motorkap. Dus echt de zichtbare slangen. Origineel zijn dat van die slangen met een vanvas buitenmantel. Daaronder zie je dan niet dat het rubber aan het vergaan is.

Als de filters nagenoeg dicht zitten en de tank bijna leeg is, heb je net dat verschil dat de vloeistofkolom van ca. 50 liter diesel bij een volle tank niet meehelpt de diesel naar voren te persen.
Bij bijna lege tank moet dus de aanzuiging van het dieselopvoerpompje het helemaal zelf doen en dat kan door de vervuilde (tank)filter te weinig zijn.
Je merkt dat juist bij vollast, de motor moet hard werken en heeft z'n diesel dus hard nodig. Hij al niet op topsnelheid komen en zelfs inhoudend gedrag vertonen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JantjeV8 » 15 aug 2009, 22:54

Trek anders eens even de dieselslang los die naar de brandstofpomp loopt, blaas daar eens flink op. Dat zal steeds makkelijker gaan, je blaast dan de tankfilter open. Rij dan eens een rondje en merk goed op datje 240 ineens veel vlotter is.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor MAD » 15 aug 2009, 23:06

Ok Jan, ga ik proberen.
Bedankt!!
MAD

Berichtdoor JantjeV8 » 15 aug 2009, 23:11

moet goed komen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor MBvO » 16 aug 2009, 23:11

Heb ik ook gehad met mijn 300D nadat ik hem een keer ongewild knap leeg gereden had. Heb weinig aan Jantjev8´s antwoorden toe te voegen. Ik heb alle 3 filters vervangen, diverse poreuze slangetjes gevonden dus alles maar vervangen (inclusief retourslangetjes in de motorruimte en onder de tank) en de tank uitgebouwd en schoongemaakt, bleek een hoop troep te bevatten: zwarte zooi, waarschijnlijk vergane rubber slangetjes en ´dieselalg´ die het filter verstopten, waardoor de pomp lucht door de poreuze slangen naar binnen zoog en de boel begon te haperen. Hoe meer gas je heeft, hoe harder er gepompt wordt, hoe meer lucht je naar binnen zuigt. Wordt alleen maar erger op den duur, dus zou JanV8´s adviezen zeker volgen! Succes.
MBvO

Berichtdoor MBvO » 29 nov 2009, 22:29

En een goed jaar later heb ik weer hetzelfde probleem... shit. Morgen maar eens kijken of ik die slang kan doorblazen en hopelijk lukt het om de tank af te tappen en de tankzeef schoon te maken. En moeten er dus ook weer nieuwe filters in. Balen, maar het kon erger... hoop iig dat het dat is, want reed vandaag met de tank half vol. Wel stevig heuvelop dus daar zal het euvel wel zitten. Let´s see.
MBvO

Berichtdoor 300TD W123 » 29 nov 2009, 23:07

Hallo

Heb hier ook gelezen dat het aan een calibratie gaatje in je dieselfilterhuis kan liggen. Dit kan ook rare storingen geven en is zeer moeilijk op te sporen omdat je dan met een spiegeltje de onderkant van het filterhuis moet bekijken. Ik weet zo wel niet of dit bij jouw serie ook nog van toepassing is.

Groet Mark
300TD W123

Berichtdoor Govert » 29 nov 2009, 23:27

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:21
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee

Berichtdoor MBvO » 29 nov 2009, 23:50

Dat topic over sukkelen aan een 300D waar dat van dat gaatje in beschreven staat, ken ik. Ik zal er aan proberen te denken als ik het filter vervang.

Govert, wat bedoel je met de beluchtingsleiding?
MBvO

Berichtdoor Govert » 30 nov 2009, 00:17

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:23
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee