[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Ik zie door het bos uh ik zie door de bomen : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 15:28

Ik zie door het bos uh ik zie door de bomen

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Ik zie door het bos uh ik zie door de bomen

Berichtdoor Bluedog » 03 aug 2009, 14:13

het bos niet meer...

He luitjes!
Dit forum is qua onderwerpen zo almachtig groot, dat ik er af en toe helemaal in verdwaal, tot grote vreugde van mijn gezin (not). Nu gebruik ik wel 'search forum', maar dan word ik weer afgeleid door vanalles en nog wat, dus dan schiet 't nog niet op. Iemand nog tips voor een beginnend forumlid en leek op 't gebied van de W123?

Ik heb een paar, hoop ik, snelle vraagjes m.b.t. mijn 280C uit '78:
- Mijn passagiersstoel wil af en toe niet vergrendelen. Soms zit ie wel vast en soms niet en dat vind ik niet fijn als ik een van die kleine rakkers van mij daar neerpoot met een kinderstoeltje. De bestuurdersstoel doet wel gewoon wat ie naar mijn mening moet doen: knopje in, stoelleuning naar voren, stoel terug, vergrendeld. Nu vertelde iemand iets over onderdruk, slangetjes etc. Betekent dat de stoel automatisch vergrendeld wordt? Ook rijdend zit ie niet altijd vergrendeld.
- Iemand tip voor een goede chroompoets, dat chroom van de auto is zo mooi en dat wil graag zo houden.
- Was/is er ook een toerenteller i.p.v. die grote klok?
- Ik heb een zilverkleurige metallic lak, maar het lijkt of er een lichte blauwe glans doorheen zit. Iemand anders zag 't niet, anderen weer wel. Klopt dit?
- Zijn er ook mensen die met blauwe kentekenplaten rondrijden op een auto vanaf 1978?
't Is mijn 1e klassieker die met van die gele moet rondrijden en dat bevalt mij eigenlijk niet, dus...

Ik zal verder geen vragen stellen over LPG wel of niet, wat voor benzine, welke olie, ruitenwissers, welk merk bougies, anti-roest producten, wie er een Citroën had of heeft, Becker radio's eruit of niet etc.

Alvast bedankt,
Bluedog
Bluedog

Re:Ik zie door het bos uh ik zie door de bomen

Berichtdoor ??? » 03 aug 2009, 14:28

@Bluedog alleen ff over de blauwe platen.
Die mogen alleen gevoerd worden op oldtimers die van voor 1977 op kenteken staan.
Heb je alvast 1 vraag beantwoord, die van mij is uit 1978 ook gele platen.
Groetjes vanuit een altijd zonnige bollenstreek.
???

Berichtdoor Bluedog » 03 aug 2009, 15:02

Ik weet dat het niet mag, maar zijn er luitjes die dit wel doen oftewel de regeltjes aan hun laars lappen. Grtz, vanuit een zonnig Assen
Bluedog

Berichtdoor Leon » 03 aug 2009, 15:21

Even puntsgewijs:

1. klinkt als een vacuumprobleem, maar ik heb geen coupe, dus daar zijn anderen beter in.
2. belgom chroom
3. ja, maar die zijn "gewild" dus duur.
4. tja... ?
5. Er zijn mensen die het doen, maar het mag niet.. dus je kan een bekeuring aan je broek krijgen. Alles vanaf 1-1-1978 heeft gele platen.

:)
Leon

Berichtdoor Trouwkoets » 03 aug 2009, 15:22

Blauwe Hond,

Vergrendeling rugleuning C: Werkt inderdaad met onderdruk, ongeveer op dezelfde manier als de CV. Niet goed werken is afkeur bij de APK.
Zoekterm: vergrendeling rugleuning, let op de bijdragen van majiksimon over dit onderwerp

Toerenteller: jawel, zoek met zoekterm 'toerenteller' :-). Govert heeft in een ouder topic een overzicht gemaakt van de geleverde tellers voor de verschillende types en series.

Blauwe platen: dat moet je zelf weten. Maar het is allerminst origineel.
Blauwe kleur in je zilveren lak: bluedog, volgens mij heb jij wat met blauw.... :-)

Succes, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Semrick » 03 aug 2009, 15:36

Als je toch met van die blauwe platen wil gaan rijden dan kun je ze zonder problemen via internet bestellen. Er zijn zelfs automaterialenzaken die ze wel voor je willen maken.
Monteer je ze op de auto dan loop je het risico dat je een bekeuring krijgt van 90 euro (per kentekenplaat).
En of je dat risico wilt lopen kun je alleen zelf bepalen.
Waarschijnlijk is de "pakkans" overigens zeer klein.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor aernout » 03 aug 2009, 17:11

hoe zit dat dan met die fijne overheids apparatuur die kentekens (gaan) lezen?
halen die jouw illegale blauwe plaat er ook niet uit dan?

En trouwens, waarom niet gewoon geel?
Ik heb een 230E '82 met geel, en een volvo 740 '86 met geel.
Persoonlijk vind ik een orgineel oud NL nummer meer zeggen dan een kleur op een plaat ...
Mijn Volvo is een Nederlander, met een kenteken van '86 op een gele plaat ... Ik zou het anders vinden als er zo'n 3 letterig kenteken opzit.
aernout

Berichtdoor Brijn » 03 aug 2009, 17:40

Quick Fix stoelvergrendeling: Tie-wrapje daar waar de "vacuumhaak" over de pen van de rugleuning hoort te grijpen, dan wordt het instappen voor de achterbank lastig, maar het is een APK-OKe oplossing.
Chroompoets: Ik heb van alles geprobeerd en de winnaar is: Mercedes Benz Chrompflegemittel in een tube nr. 000 986 06 60, bij de dealer dus! Het is taai spul, het lijkt wel bisonkit bij het uitpoetsen, maar het glimt als de beste en het blijft erg, erg lang zitten.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee

Berichtdoor JantjeV8 » 03 aug 2009, 23:11

Pietjes Poets,

Zoek eens op Pietjes Poetsdag
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Markparket » 03 aug 2009, 23:57

Markparket

Berichtdoor Bluedog » 04 aug 2009, 14:54

Blauwe kentekenplaten zijn meer voor 't gevoel en ik vind ze ook beter staan. Daarnaast is mijn MB toch een import, dus niet een 78'er NL.
Ik heb in ieder geval weer wat geleerd. :-) Ik wist echt niet van dat vacuumsysteem van vergrendelen, zijn er meer fabrikanten die dit systeem toepassen?

Om terug te komen op een aantal zaken (ik mis nu zo'n grijnzende Smiley met van die hoorntjes):
Ik heb jaren op gas gereden met mijn DS zonder problemen (alleen een aanloopprobleempje). Carburateur versies zijn wel handiger (= goedkoper), maar er zijn bedrijven die alles voor je kunnen oplossen. Ik bedoel als er een bedrijf is die een SM injectie of een CX 2400 GTi probleemloos op gas kunnen zetten, dan kunnen ze ook wel een injectie MB aan. -> Nadeel is een fors prijskaartje, daarom rijd ik een carburateur. Overigens weet ik nog niet wat ik ga doen, maar dat heeft te maken prioriteiten, geld en dat ik niet weet hoe ik de MB ga inzetten.

Mijn DS reed perfect op synthetische olie en Euro95 (je reed toch op LPG? ja, maar ik heb er ook een zonder gas gehad en die op gas reed natuurlijk voor het spoelen af en toe op benzine). De Snoek heeft van zichzelf een harde klepzetting. Zou ik een MB van voor 80 niet aanraden, maar ook hier geld weer hoeveel en hoe rijd je ermee. Ik laat die van mij op Super98 rijden en ik gebruik de 'ouderwetse' (goedkope) olie. Als tip kreeg ik van iemand om er af en toe wat tweetakt olie bij te voegen.

Ik heb ook Bosch ruitenwissers en die zijn goed, maar erg prijzig en als je dan gewoon wat nadenkt, tja dan loont het om zeer goedkope ruitenwissers te kopen. 6x goedkoper = niet 6x slechter!
Qua anti-roest ervaring kan ik zeggen dat ze altijd roesten en dit ook blijven doen. Een product dat erg goed werkte bij mijn wagenpark waren de RX producten. -> Ik ken een 2CV die intussen dik 20 jaar geleden compleet met dit spul is behandeld en die ziet er nog steeds strak uit. Zij het dat die er alleen met mooi weer naar buitenkomt. Mijn DS reed 9 jaar lang dagelijks en die zag er 9 jaar later toch wat minder uit, bovendien waren er ook nog winters die van formaat waren. Het beste is de auto in een cocoon te stoppen en luchtdicht af te sluiten, dan houd je de auto aardig...
Mocht het enigszins lukken dan probeer ik de MB in de winter te ontzien, maar 't is wel een auto die moet werken, dus hij moet me van A naar B brengen en weer terug en dit het liefst zonder problemen. Ik heb in het verleden niet zo heel veel problemen gekend, maar ze worden natuurlijk ook een beetje vergeten. ;-)
Voor mij blijft het 'onthaasten' in zo'n oude auto en ach, dan wil het ook wel eens tegenvallen. Van de MB verwacht ik iets minder eigenaardigheden dan bij een Citroën of Peugeot, ben benieuwd. 't Is wel zo hoe vaker je er in rijdt, hoe meer er kapot kan gaan, maar daarentegen doen de auto's het ook beter als ze blijven bewegen.

En, ik heb ook nog een goede poetstip: Pledge meubelspray (zonder de bijenwas)!
Gebruik ik altijd voor mijn motoren, dus nu ook voor de MB. Pledge kan overal op en is dus ook toepasbaar op chroom. Maar ik wil altijd weten of er ander spul is dat ook goed werkt of beter is.

Grtz, Bluedog
Bluedog

Berichtdoor Tinus60 » 04 aug 2009, 14:59

IK gebruik speedwax van de action 1,99 spuitbus werkt ook zeer goed.

tinus60
Tinus60

Berichtdoor Markparket » 08 aug 2009, 01:17

Leuk he die DSsen.

Ik had een 23 injectie.
Toendertijd was het zo dat 2300 motoren koppakkingen vraten bij LPG.
Ik heb toen dus gewoon op benzine gereden (er was ook nog geen belastingvrijstelling)

Had jij ook een 23? Waren de koppakkingen later misschien beter? (zoals bv de motorafdichtingen van een RO80)

PLEDGE!
Dat spul wat mijn grootmoeder op haar meubeltjes spoot?
En je schrijft dat je het voor de motor gebruikt....om te ontvetten of zo?
Wil hier graag meer van weten;-)
Markparket

Berichtdoor Bluedog » 16 aug 2009, 16:51

Ik had een DS21 (carb) en ID 19 B (carb). De DS21 (DX2) is naar mijn mening de beste motor. DS23 is iets teveel opgeboord.
Pledge Classic kun je echt overal op gebruiken (lak, helmvizier, chroom, aluminium, rvs, glas). Je moet deze kopen zonder de bijenwas! Ideaal spul.
Voor de uitlaatbochten gebruik ik Wondersteen uit België. Kun je ook voor veel doeleinden gebruiken, maar niet op 't lak. ->
Grtz, Bluedog
Bluedog

Berichtdoor Markparket » 16 aug 2009, 21:26

Ik ga direct morgen een busje kopen;-)

Met die 23 is dus niks verandert.
Was begin jaren 80 ook al dat er gezegd werd dat die te ver opgeboord was en de warmte dus niet kon af voeren
Markparket

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto