[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Pook moeilijk vanuit neutraal naar links : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:20

Pook moeilijk vanuit neutraal naar links

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Pook moeilijk vanuit neutraal naar links

Berichtdoor MBvO » 16 aug 2009, 23:42

Hallo,

Ik vind dat de versnellingspook van mijn 5-bak te veel weerstand geeft als ik hem vanuit de neutraalstand naar links beweeg om hem in de 1 of 2 te zetten. Vandaag hoorde ik zelfs 1x een klein knerpend geluidje, dus vandaar nu direct deze post.
Van voor naar achter en v.v., dus van 1 naar 2 naar 3 naar 4 gaat perfect, kan met 1 vinger. Daardoor denk ik dat de schakelstangetjes onderling wel goed staan. Als ik het goed begrijp wordt er bij het naar links bewegen van de pook alleen een as gedraaid, en pas als de versnelling gekozen wordt komen de schakelstangetjes in actie.
Kan iemand mij, liefst met een foto of afbeelding, uitleggen waar het probleem zou kunnen zitten? Is dat eenvoudig op te lossen (smeren) of moet dan de hele boel uit elkaar?
De versnellingsbakolie is vers, is er door MB ingestoken, en recent gecontroleerd dat er voldoende in zit, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Ook is het de origineel geleverde bak (gecheckt op nummer).

Wederom bij voorbaat dank en geniet van de Benz deze zomer!

Bij de weg, ben weer een weekendje met de Benz op pad geweest, de bergen in, zal binnenkort nog wat fotootjes posten.
MBvO

Re:Pook moeilijk vanuit neutraal naar links

Berichtdoor MBvO » 17 aug 2009, 18:09

Is dit zo'n idiote vraag dat de 35 viewers hier lachend weggeklikt hebben, of heb ik echt iets gevraagd waar niemand een antwoord op weet... ;-)
MBvO

Berichtdoor Wiebren240D » 17 aug 2009, 18:45

Hallo MBvO

ik denk dat het antwoord niet zo snel komt omdat er maar weinig 5 bak rijders zijn.
maar het zit hem in de afstelling.
maar kijk eerst eens naar de rubbers waar de schaakel stokjes in zitten als de orginele er nog in zitten dan denk ik dat je die 3 rubbertjes eerst maar eens gaat vervangen.
maar kijk ook even naar de 3 schaakel hendels die aan de versnellings pook zitten die moeten in 1 lijn staan als ze alle 3 in lijn zitten dan zit er een gaatje in waar je zo een 3mm boortje door heen kan steeken ik zeg nu 3 mm maar het kan ook een grotere zijn die erin past.

ik wens je veel suc6 met het herstel
met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Antoontje » 17 aug 2009, 18:54

ik ben zo'n weg klikker. (niet lachend)

ik wou zeggen dat de 5 bak naar wat ik heb gehoord een minder goede reputatie heeft als de 4 bak.

de 4 bak komt van ZF. de 5 bak niet.

toen klikte ik weg omdat ik dacht, wat heeft iemand aan deze informatie
Antoontje

Berichtdoor Wiebren240D » 17 aug 2009, 19:04

Hallo Antoontje

ik rij nu 3 jaar met een 5 bak uit de laatste serie W123 die zit nu in mijn ouwe W115/114 en bevalt mij best.
en ook nog zuinig van 1ltr op 7 km naar 1ltr op 12 wel op afstand hoor maar ik vind het prima.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor alex240diesel » 17 aug 2009, 19:37

MbvO,

Eerst ff dit, ik heb geen vijfbak. Maar een automaat en 4-bak ;), denk verder dat de transmissieolie geen oorzaak is. we zullen dus in het stangen mechaniek moeten zoeken. Het stangen systeem van de 4 en 5 bak is niet erg verschillend, achteruit zit inderdaad anders maar de werking is wel gelijk.

Mijn advies is in eerste instantie kijk het asje direct onder de pook (zit in het interieur bovenop de tunnel) even na. Hier kan het probleem beginnen. daarna natuurlijk onder het voertuig bij de transmissie zelf kijken. Probeer eens uit te vinden hoe de stangen langs de bak horen te bewegen en ga ze daarna ontkoppeld na of ze soepel zijn/ vergelijkbaar in weerstand.

De 5-bakken zijn niet veel aanwezig dus veel gerichte hulp ben ik bang dat je niet zal kunnen verwachten.

Alle bewegende delen na controle goed smeren zodat ze soepel hun werk gaan doen.
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 17 aug 2009, 19:40

Wiebren daar gelaten natuurlijk
alex240diesel

Berichtdoor MB280E » 17 aug 2009, 21:10

Hier ook een 5- bak rijder. Die van mij heeft ook weerstand, is al verbeterd maar nog niet 100%
Moet ook nog eens met de boortjes aan de gang.
Maar er is daar zo verschrikkelijk weinig plaats met die cardan.

Groeten jan
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee

Berichtdoor JantjeV8 » 17 aug 2009, 22:48

Heb ook een 5-bak onder de G hangen, krijgt behoorlijk op z'n donder maar doet het (voorlopig) goed.

Heb bij een 4-bak wel eens gehad dat hij door de neutraalstand heen 'klikte'. Dus wat geforceerd van links naar rechts moest bewegen. Toen zat dat ook in de afstelling, maar hoe ik dat gedaan heb weet ik niet meer, goed geluk denk ik.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor MBvO » 18 aug 2009, 12:39

OK mannen, bedankt, ik weet nu in ieder geval waar ik het moet gaan zoeken. Ga eerst van boven kijken en dan de volgende keer op de brug of scheef op de stoep maar eens kijken of ik die stangetjes kan nakijken. Ik heb een Olving, is interessant, maar nogal technisch 'kortaf' zonder jullie toelichting.
Ik zou denken dat op zich deze beweging van neutraal richting 1-2 bij de vierbak niet anders is, al doet mijn vraagstelling de 4-bakkende lezers misschien niet verder lezen... weet wat geleerd - niet al te specifiek beginnen ;-)
MBvO

Keer terug naar Techniek