[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
contact gaat niet aan, wijzers blijven hangen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:51

contact gaat niet aan, wijzers blijven hangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

contact gaat niet aan, wijzers blijven hangen

Berichtdoor merry » 21 aug 2009, 23:37

ik snap er helemaal niets van , als ik mijn contact inschakel gebeurt er helemaal niets er brandt geen enkel lampje in het instrumentenpaneel, de auto start wel maar het lijkt alsof de auto ook niet voorgloeit en start dus opeens met meer moeite dan normaal. zodra ik de sleutel uit het contact haal blijven de wijzers zoals de brandstof temperatuur en olie drukmeter hangen.tevens blijft vervolgens het acculampje branden.

wie heeft hier ervaring mee, kan niet wachten op de oplossing.
merry

Re:contact gaat niet aan, wijzers blijven hangen

Berichtdoor henklith » 21 aug 2009, 23:52

Meest voor de handliggend een zekering, in elk geval moet je dat uitsluiten, raar dat de meters wel blijven hangen.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor JantjeV8 » 22 aug 2009, 09:13

Zekeringkast inderdaad losnemen en alle contacten even schuren. Ook de kopjes van de zekeringen even schuren. Alle aansluitdraden losnemen en schoonmaken.
Hermonteren met contactspray er op. Wel eerst de accu los gooien. Daarna vaselinespray over de zekeringen, dat voorkomt weer oxidatie.

Gelijk ook de accupolen schoonmaken en dezelfde behandeling geven.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor merry » 22 aug 2009, 12:54

het gekke is dat het voorgloeilampje niet meer aangaat en dus niet voorgloeit en daardoor lastiger start, zou dit ook door de zekeringkast kunnen komen.
merry

Berichtdoor henklith » 22 aug 2009, 17:04

Als er een zekring defect is is het niet gek!
Dus eerst dat controleren.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Gieuw » 22 aug 2009, 20:37

Als het het electrische gedeelte van het contactslot is zou ik de motor niet te veel laten draaien want je hebt kans dat de spanningsregelaar van de dynamo niet werkt en dan krijg je een te hoge spanning.
Gieuw

Berichtdoor henklith » 22 aug 2009, 22:28

Als het contactslot defect is, geheel of gedeeltelijk kan je wel onverwachte dingen krijgen, ook te hoge spanning?
Enige connectie is draad 61, hoe het uitwerkt als daar geen spanning op zou staan, weet ik niet, volgens mij komt de dynamo dan helemaal niet in, omdat ie geen startsroom krijgt voor het veld.
In elk geval is het raadzaam om de boord spanning even te meten als je de motor hebt gestart.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Gieuw » 23 aug 2009, 13:12

Doordat er nog restmagnetisme in de dynamo achterblijft kan hij ook zonder voorbekrachtiging gaan laden.
Soms werkt de spanningsregelaar nog maar ik heb eens bij een nissan sunny diesel gehad dat tegen de tijd dat ik bij de sloop was alle lichten uit waren en de radio het niet meer deed.

Better safe than sorry.
Gieuw

Keer terug naar Techniek