Hallo Jaap,
Dat is ook het voordeel van zo'n automatische kap, gewoon kijkglas tot de vlamboog komt, dan is het donker
heb op een site over lastechniek gelezen dan je voor mig/mag lassen gemiddeld op shade 9 tot 11 moet zitten. Deze kappen zijn standaard 11 dus voor de hobbyist donker genoeg
.
Betrap me zelf er ook nog al eens op dat bij het aanpikken van een plaatje je de kap vergeet. Je moet dan wel op tijd je ogen sluiten
Net het plaatje op de juiste plek, aan de andere kant een klemtang en de toorts in je hand, je mist dan toch die hand om de kap op te zetten
. Maar zodra het kleeft gaat toch de kap op
Heb bij de lascursus een mooi stel lashandschoenen gekregen,gebruik ze regelmatig, doe je dat niet komt de UV tot in de mouwen van je overall en krijg je zonnebrandproblemen.
Heb net het binnenscherm linksvoor en de spatbordbevestig-rand er helemaal nieuw opgezet, waren totaal rot. Nu bleek ook dat de balk met het plaatje voor onder de motorkap niet zuiver meer was. Kon de plaat niet goed vastzetten door kilo's plamuur. Na schoonmaken bleef ook hier weinig over. Voorrichel en achter richel maar het vlakke stuk was rot. Nieuw stuk ingezet van 1mm. plaat, naadje dichtlassen dus. In het begin lukte dat slecht maar na wat proberen zie je dat ervaring telt. Het zit er nu onzichtbaar in. Als het weer beter is even bijwerken en dan kleuren. Dan merk je ook dat die kappen ideaal zijn, je hebt hand vrij om bij te sturen tijdens lassen.
Als ik zover ben zal ik paar foto's online zetten.
Groetend
Kees