[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85) : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 20:05

katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Bob » 23 aug 2010, 22:30

Hallo,
Ik overweeg mijn geregelde kat te verwijderen. Heb het een en ander gelezen maar blijf met de volgende vraag zitten.
Nu bestaat mijn uitlaat (in hele goede staat) uit 3 delen. Namelijk voorstuk (+kat), middendemper en achterdemper.
Dus eigenlijk wil ik alleen maar het voorstuk vervangen door een pijp, komende van het spruitstuk (dubbel naar enkel) naar de midden demper.
Verwachte ook dat dit simpel als origineel zou bestaan !
Echter ik zie als origineel (zonder kat) dat het voorstuk een stuk flex (dubbel) is, en dat de voordemper met middendemper één geheel is !!!

Het lijkt erop dat bij inbouw van de kat het gehele uitlaat systeem is vervangen ?
Wie heeft hier vóór mij al meer gestoeid en wat is de oplossing.

Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Gieuw » 26 aug 2010, 16:04

Ik heb een diesel dus weet niet precies hoe het bij jouw zit maar kan je niet gewoon de dikte opmeten en een stuk pijp halen en ertussen lassen? Of een iets dikkere pijp zodat je de bestaande uitlaat erin kan schuiven?
Gieuw
 


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Bob » 26 aug 2010, 22:00

Zeker dat zou een oplossing kunnen zijn.
Maar van een model dat origineel verkocht is zonder kat, verwacht je toch dat dat als een standaard een onderdeel te verkrijgen is.?
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor bartolo66 » 26 aug 2010, 23:06

heb je op H-base gekeken?
ondertussen heb ik ff gekeken op H-base. de uitlaat bestaat daar uit drie delen, een voorpijp, een middendeel met twee dempers en een derde deel met de einddemper. het middendeel staat er in voor 219,- maar volgens mij vertel ik je weinig nieuws...<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2010/08/27 22:41
bartolo66
 


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Bob » 07 sep 2010, 02:43

Klopt, dus toch een nieuwe demper. Als het meezit is de achter demper hetzelfde. Zal zien.

Bedankt Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor alex240diesel » 07 sep 2010, 12:54

volgens mij hoef je alleen maar de eerste demper te hebben. de midden demper is al identiek aan het zonder kat systeem.
alex240diesel
 


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Bob » 07 sep 2010, 14:44

Klopt in principe heb je gelijk. Alleen is de eerste en tweede demper één geheel.
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor alex240diesel » 07 sep 2010, 15:19

dacht het toch niet hoor, maar kan me sterk vergissen, bij mijn 200 waren het 2 losse stukken.
alex240diesel
 


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Bob » 07 sep 2010, 21:37

Je hebt gelijk en dat is juist het probleem, Volgens mij.
Jouw "0ude 200" bestaat uit twee delen. Te weten
Deel 1: voorste en middelste demper aanéén
deel 2: achterste demper

Met Kat is dat:

Deel 1: kat (gelijkt op de voorste demper alleen)
Deel 2: middelste demper
Deel 3 :Achterst demper

Dus van jouw systeem zou ik de voorste demper af moeten zagen en aan de middelste demper moeten maken (of zoiets).

Of zie ik wat over het hoofd.

Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Jeroen » 08 sep 2010, 02:34

Waarom wil je de Kat. eigenlijk verwijderen? Is ie kapot?

Kom je zonder kat wel door de APK? Ik weet niet meer precies hoe dit zat, maar er zijn volgens mij twee critiria; de leeftijd van je auto en of er al dan niet een bepaalde code op het kentekenbewijs staat. Volgens mij zit je met de leeftijd ('85) wel goed, maar ik weet niet meer hoe het zit met het kentekenbewijs.

Succes ermee

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Bob » 08 sep 2010, 14:34

Bij het verkrijgen van het NL kentekenbewijs geeft men bij de notitie "K" niets ingevuld. Maw volgens de papieren heeft hij geen Kat.
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Bob » 08 sep 2010, 14:35

Bij het verkrijgen van het NL kentekenbewijs geeft men bij de notitie "K" niets ingevuld. Maw volgens de papieren heeft hij geen Kat.
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Jeroen » 08 sep 2010, 19:25

Prima, dat is geen probleem dan. Waarom wil je de kat verwijderen?
Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Bob » 08 sep 2010, 19:54

de kat absorbeert vermogen. vind ik wel een beetje zonde.
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor ToonCoupe » 08 sep 2010, 20:41

Dat vermogen absorberen valt wel mee. Een goede kat (die niet dicht gesmolten is) kost hooguit 5 a 6% vermogen. En de afname van het maximum koppel is in percentage nog minder.
Als hij door een slecht ontstekingssysteem min of meer is dichtgesmolten wordt het een ander verhaal. Of dat zo is is lastig te beoordelen.

Als ik een kat eronder had zitten, liet ik hem (of haar?) gewoon lekker zitten.
ToonCoupe
 


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor alex240diesel » 08 sep 2010, 22:26

nee hoor, eerste demper en kat zijn gelijk. ik heb toch echt zelf ook gewoon mijn kat vervangen door een voordemper. ben toch echt niet gek.
alex240diesel
 


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Jeroen » 08 sep 2010, 23:30

Een kat kost je inderdaad 3-5% in theorie, in de praktijk wat minder. Ik heb indertijd de kat van mijn Alfa Romeo Spider verwijderd. Voornamelijk omdat het een veel mooier geluid oplevert.

Een kat reduceert wat vermogen vooral omdat het in feite het uitlaatgaskanaal smoort. Zonder kat krijg je een betere doorstroming, het effect van geen kat is vooral merkbaar bij hogere toerentallen. Op mijn Spider hartstikke leuk om lekker te blerren tussen de 4500 - 6500 toeren, maar of dat nou zo past bij een Mercedes is uiteraard een persoonlijke keus. Op je benzineverbruik maakt het nagenoeg niks uit. Wellicht wordt dat zelfs slechter zonder kat. zie

In eerste instantie had ik op mijn Spider ook de O2 sensor verwijderd. Vooral omdat die op een stomp zat gemonteerd dicht bij de kat en dus met de kat mee werd verwijderd. Na een paar weken toch maar weer een stomp op de uitlaat gelast en een O2 sensor terug gezet. Op de Spider zit een Bosch L-jetronic en die kreeg zonder o2 signaal de ontsteking niet goed uitgeregeld. Kontinue knallen en een hoog bezineverbruik. Te hoog CO etc.

Weet niet hoe dat bij jouw MB zit, maar aangezien het een geregelde kat betreft moet je wellicht ook even nadenken hoe dat gaat werken als je je kat verwijderd.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Trouwkoets » 09 sep 2010, 07:35

Hoi,

Ik heb enkele posts op het forum gezet over het verwijderen van de kat uit een 230TE. Reden was dat de uitlaat van voor naar acheteren vervangen moest worden. De kat (bij mij een G.A.T.) was in het middenstuk ingelast in plaats van de voordemper. Direct voor de kat zat de lambdasonde. Dat is volgens mij een gebruikelijke opstelling. (In sommige landen is de gerelde kat standaard geleverd bij de auto, in dat geval is een montage van de lambdasonde in het spruitstuk gedaan).
Katalysatoren die je in een W123 aantreft zijn daar over het algemeen begin jaren '90 in gezet in Duitsland vanwege de besparing die het oplevert op de wegenbelasting. De nominale levensduur van deze kats is 100.000 km of 5 jaar. Alex weet wat er gaat gebeuren als een kat stopt met functioneren (totale verstopping).
De geregelde kat in de M102.980 'regelt' meestal door de warmloopregelaar te foppen. De auto loopt daardoor minder mooi, maar veel scheelt het niet.
Denk er wel aan dat je meestal rondom de warmloopregeling wat montagemateriaal moet hebben om de originele installatie te herstellen.

Caspar
Trouwkoets
 


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Bob » 09 sep 2010, 11:03

Hé Alex, dat wordt interessant.
Even voor de broodnodige zekerheid.
Vanaf het spruitstuk gaat hij met een dubbele pijn naar de kat (een geheel) en tussen de kat en de middendemper zit een klem.
Praten we over hetzelfde ?? Zo ja, waar heb je hem vandaan ?<br><br>Post edited by: Bob, at: 2010/09/09 11:16
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:katalisttor verwijdering van mijn 230TE(85)

Berichtdoor Bob » 09 sep 2010, 11:15

Kopt Casper, boven op de spinnekop was een after-marked systeem gemonteerd met wat extra slangetjes en T stukken en een klepje. Elektronisch wordt hij aangestuurd door Lambda sensor-electronica en een open/dicht klepje ook op de spinnekop in een v/d slangetjes.
Bij mij was een van de slangetjes lek (lekkage). Dus ik heb het weer terug gebracht tot de originele toestand.

Weet je ook, als ik alleen de kat laat zitten en de ontsteking terug zet volgens originele specificaties, gaat hij dan dicht zitten of verbranden ??<br><br>Post edited by: Bob, at: 2010/09/09 11:17
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 88 gasten