[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Cruise control inbouwen : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:40

Cruise control inbouwen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor Martin66 » 30 aug 2009, 15:49

<br><br>Post edited by: Martin66, at: 2009/08/30 16:57



Martin66
 


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor Martin66 » 30 aug 2009, 16:58

Ik heb al een mooie oplossing gevonden, door een extra strip te plaatsen (zie foto).
De volgende stap is de vacuumslang aansluiten en dat is het mechanische gedeelte klaar.

<br><br>Post edited by: Martin66, at: 2009/08/30 16:59

Martin66
 


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor Martin66 » 30 aug 2009, 19:06

Zo, inmiddels de elektronica ingebouwd en alle draden aangesloten en het werkt! Alleen boven de 130 wil de CC hem niet op snelheid houden, dan zakt-ie weer terug naar ca. 125km/h. Nog eens uitzoeken hoe dat kan, moet het boekje toch maar eens lezen.
En dan de originele tempomathendel nog aansluiten, dan is het pas helemaal af!
Martin66
 


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor MB280E » 30 aug 2009, 22:42

Waarschijnlijk doet ie dat om u te vrijwaren van boetes.
Kan de CC de gasklep volledig optrekken?
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor Bogent » 31 aug 2009, 09:10

Heb je de draadlus op het kastje al doorgeknipt dat scheelt ook.
Ik moest hem ook doorknippen om hem bij een hogere snelheid te laten werken.
Bogent
 


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor Martin66 » 31 aug 2009, 19:30

Bedankt voor de tips. Ik denk inderdaad dat er twee mogelijke oorzaken zijn:
- de slag van de hevel is te groot, waardoor de servo het gas niet helemaal open kan trekken. Ik zal de trekkabel eens op een ander, lager gat monteren, waardoor de slag kleiner wordt.
- de snelheidsmeter geeft te veel pulsen af. Dit moet met dipswitches ingesteld kunnen worden.

Zo zie je maar, het blijft toch vaak even puzzelen... Ik zal het resultaat nog wel weer terugmelden.

Groet, Martin
Martin66
 


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor Jeroen » 31 aug 2009, 23:56

De slag van de MS is 40mm.
Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor Martin66 » 01 sep 2009, 21:16

Zo, eindelijk alles klaar! De slag bleek in orde, maar de pulsgever op de snelheidsmeter gaf teveel pulsjes. Boven de 120km/h kwam die daarmee buiten het bereik van de regelunit van de CC. Die bleek ingesteld op max. 6.000ppm (pulsen per minuut), die heb ik nu ingesteld op 10.000ppm. Tevens de elektronica nog iets gevoeliger gezet en alles werkt nu naar behoren. En nu maar lekker cruisen!

Bedankt voor alle tips. Groet, Martin
Martin66
 


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor Martin66 » 01 sep 2009, 22:10

Voor de belangstellenden: ik heb zelf nog een interface gemaakt om een originele tempomat-hendel aan te sluiten op de CC. Ik heb namelijk gekozen voor de MS300 (die kan worden aangesloten op de standaard pulsgeven op de snelheidsmeter) en heeft een bedieningspaneel met de nodige elektronica erin. Daardoor kon ik geen gebruikmaken van de reeds bekende schema's.
Het is een mooi klein printje geworden. De functie van de tempomat-hendel is wel iets gewijzigd: met Resume (hendel naar je toe trekken) schakel ik nu de CC in of uit. De overige functies zijn wel normaal: hendel naar boven (Acc.) is SET/ACC en naar beneden (Dec.) is RESET/DEC.
Ook heb ik nog een extra transistor gemonteerd om een controle lampje te schakelen, die aan en uitgaat met de originele led op het bedieningspaneeltje. Dit lampje heb ik rechts in het dashboard gemonteerd, zodat ik kan zien of de CC on/off is.
Voor de knutselaars kan ik op verzoek nog wel een schema publiceren.

Groet, Martin

Martin66
 


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor Martin66 » 01 sep 2009, 22:11

andere kant van het printje

Martin66
 


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor Martin66 » 01 sep 2009, 22:13

controlelampje in het dashboard, voorzien van een (doorzichtige) sticker met de tekst CRUISE

Martin66
 


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor SgtPeppers » 01 sep 2009, 22:22

Ha, prachtig dat lampje! Ik wil ook nog een keer een cruise in mijn 230E hebben, toch wel lekker voor lange afstanden, maar met alle inmiddels aangemaakte beschrijvingen moet dat wel gaan lukken denk ik zo.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor Bogent » 01 sep 2009, 22:39

Ik heb de tempomat hendel direct op het schakelaar printje aangesloten (parallel aan de schakelaars) dat werkt al meer als een jaar probleemloos en een ledje kan je ook direct parallel op het ledje van het printje aansluiten. Dus een apart stuurprintje maakt in mijn ogen de kans op storingen alleen maar groter.
Bogent
 


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor Haplo » 10 sep 2009, 20:50

Nog even ingaan op een eerder bericht welke zich afvroeg waarom een 280E standaard een pulsgever had, zelfs zonder CC..

De pulsgever werdt voor meerdere doeleinden gebruikt.. Een ander doeleind was bijvoorbeeld de volumeregeling bij Becker radio's.. Deze kon dan z'n volume langzaam mee omhoog stellen bij hogere snelheid ter compensatie van meer rij-geluiden (herrie).. ;)

Het kan dus zijn dat je auto vroeger een Becker had, of dat de 280E zo vaak met OF CC, of Beckers, Of misschien nog wel andere opties uitgerust werdt die een pulsgever nodig hadden dat ze 'm gewoon standaard monteerden...
Haplo
 


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor SgtPeppers » 10 sep 2009, 21:06

Zo, bestond automatische volumeregeling toen al? Leuk om te weten zeg. Al heb je daar in een W123 diesel volgens mij veel meer aan, maken een stuk meer lawaai dan zo'n 280'er ;-)
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor Martin66 » 10 sep 2009, 21:14

Bedankt voor de info. Zo leer je telkens meer over je auto.
Er zat oorspronkelijk inderdaad een Becker-radio in, maar zonder automatische volumeregeling. Zal wel optioneel geweest zijn.

Nog even wat ervaringen: de CC werkt prima! Pakt lekker snel op en regelt de snelheid ook redelijk nauwkeurig (kan waarschijnlijk nog wel wat gevoeliger ingesteld worden, met de dipswitches van de ECU). De bediening is nog eventjes wennen: eerst inschakelen (ON) en dan pas instellen (SET). Echt een aanwinst om ontspannen te cruisen!
Martin66
 


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor Martin123T » 10 sep 2009, 21:16

Foei SgtPeppers, een diesel maakt geen lawaai maar geeft een concert! ;-)

Mijn Waeco werkt ook al weer langer dan een jaar perfect op de originele pulsgever! Ik heb mijn Becker nog steeds niet aangesloten op de pulsgever, ga ik binnenkort ook nog even doen: kijken of dat prettig is!
Martin123T
 


Re:Cruise control inbouwen

Berichtdoor SgtPeppers » 10 sep 2009, 21:36

Het is maar hoe je het geluid bekijkt: een charme of irritant, het ligt vooral aan mijn stemming en de reistijd ;-)

Deze zomer heb ik 3000 km in een Mégane 1.4 (70 trappelende paardjes!) vertoefd en dat was ook niet ideaal, zit ik toch liever in mijn eigen witte bolide.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 87 gasten