[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Relais brandstofpomp 230E : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 29 nov 2024, 09:28

Relais brandstofpomp 230E

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Relais brandstofpomp 230E

Berichtdoor 76RXVD » 30 aug 2009, 09:13

Mijn 230E automaat uit oktober 1981 heeft hetzelfde probleem als Pimmelot een paar maanden geleden dankzij dit forum heeft opgelost door het relais van de brandstofpomp te vervangen: start probleemloos, maar de motor valt na seconden tot een minuut in één keer volledig uit. De brandstofpomp hoor ik dan ook niet meer lopen.

Kortom, "even" het relais vervangen. Dat blijkt helaas niet zo eenvoudig te zijn. Mijn relais heeft nummer 0015454105, terwijl de meeste 230E automaten relais 0015456705 hebben. Relais 0015454105 is ook niet meer leverbaar.

De vraag is dus of iemand weet of ik relais 0015456705 kan gebruiken in plaats van het originele onderdeelnummer. Werkt dat of maak ik meer kapot dan me lief is?

Marcel
76RXVD
 


Re:Relais brandstofpomp 230E

Berichtdoor Gieuw » 30 aug 2009, 11:10

Ik rijd zelf geen benzine maar zou het niet kunnen dat de brandstofpomp versleten is en te zwaar draait waardoor ook je vorige relais kapot is gegaan?
En een relais is gewoon een elektrische schakelaar dus als de aansluitingen het zelfde zijn en hij kan het zelfde aantal ampère aan kan het geen kwaad.
Gieuw
 


Re:Relais brandstofpomp 230E

Berichtdoor Pimmelot » 30 aug 2009, 11:50

Ik heb ook ff gezocht maar het is bij KAE inderdaad niet leverbaar en dat is toch wel de specialist dacht ik.

Ik heb er destijds een relais uit n sloper ingezet maar dat begint ook kuren te krijgen.Af en toe wil er niet gestart worden;de pomp gaat niet zoemen.

En of het nieuwere relais werkt?Je zal het moeten proberen.Je mag mijn relais wel ff lenen.
Pimmelot
 


Re:Relais brandstofpomp 230E

Berichtdoor 76RXVD » 30 aug 2009, 18:26

Bedankt voor jullie reacties.

Gieuw, natuurlijk kan het zo zijn dat de benzinepomp slijtage vertoont. Anderzijds is het relais wel een bekend zwak punt omdat het een printplaatje bevat waar door de tijd en temperatuurwisselingen de soldeercontacten kapot kunnen gaan. Als het relais na vervangen snel weer defect is, dan zal ik inderdaad ook de pomp vervangen. Dit is behoorlijk meer werk dan het vervangen van het relais alleen.

Pimmelot, bedankt voor het opzoeken bij KAE. Ik had dezelfde vraag al bij hun neergelegd, maar helaas geen antwoord gekregen. Aardig dat je aanbiedt dat ik je relais kan testen. Ik woon bij Nijmegen, waar woon jij?
76RXVD
 


Re:Relais brandstofpomp 230E

Berichtdoor Pimmelot » 30 aug 2009, 20:17

enschede.Lijkt me t voordeligst om m er uit te trekken en op te sturen.
Pimmelot
 


Re:Relais brandstofpomp 230E

Berichtdoor Bertoluchi » 30 aug 2009, 21:09

Marcel,

Als je in Nijmegen woont is het ook een optie om even langs Harold van HSC te Bemmel te rijden. Harold kan je 99 van de 100 keer verder helpen.

Groeten Bert
Avatar gebruiker
Bertoluchi
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 02 nov 2006, 19:18
Woonplaats: Arnhem
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Relais brandstofpomp 230E

Berichtdoor 76RXVD » 31 aug 2009, 06:43

Je relais eruit trekken en opsturen is nogal wat. Ik zal eerste vandaag HCS in Bemmel bellen en kijken of hij me verder kan helpen.
76RXVD
 


Re:Relais brandstofpomp 230E

Berichtdoor 76RXVD » 01 sep 2009, 21:24

Komend weekend kan ik van iemand een relais lenen.
Eigenlijk het verkeerde onderdeelnummer (0015456705 i.p.v. 0015454105), dus ik ben benieuwd naar de reactie van mijn Benz.
76RXVD
 


Re:Relais brandstofpomp 230E

Berichtdoor 76RXVD » 06 sep 2009, 08:52

Nieuw brandstofrelais ingeklikt. Weliswaar verkeerde typenummer (0015456705), maar desalniettemin start en loopt hij weer perfect. Het zou kunnen dat de "Schubabschaltung" het niet of anders doet, want de snelheid valt langzamer terug bij gasloslaten dan voorheen. Lijkt me geen probleem(?)

Marcel
76RXVD
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten