Het is dan wel bijna het einde van het vakantieseizoen, en zoveel hellingen en bochten zijn er niet in NL dat dit jullie gauw zal overkomen, maar ik moet toch even vertellen over mijn ervaring van afgelopen vrijdagavond. Tjesses wat ben ik geschrokken!
Ik was (niet met de W123) nogal gehaast onderweg, ongeveer naar de bestemming - zonder enige snelheidscontroles - toen na ongeveer 50 kilometer aan het einde van een afdaling aardig moest doorremmen voor een bocht (120->80 km/u). De hele auto begon ongecontroleerd te schudden/wapperen en met pompend remmen kon ik de boel nog net onder controle houden. Ik ben me kapot geschrokken!
Nou ja, dat had ik ook nog nooit eerder meegemaakt. Natuurlijk wist ik dat er wat mis was, maar ik wist ook niet precies wat, dus ik ben maar voorzichtig doorgereden (verstandig? ik weet het niet), veel op de motor afremmen (doe ik normaalgesproken veel, maar nu niet want niet zo handig met een oude diesel en hoge snelheid...). De volgende ochtend werd me bij de garage verteld dat dit typische oververhittingsverschijnselen waren. Het was toen dus ook wel weer weg, maar ik zal schijven/blokken toch goed moeten (laten) inspecteren op verkleuring etc.
Devies: jongens, doe het onthaastgevoel van je auto eer aan vooral op vakantie.
Ik heb het overleefd maar ik kan me voorstellen dat het met een volgeladen auto een stuk lastiger zou kunnen zijn om hem op de weg te houden.
Overigens op de terugweg bij een handelaar nog een half verrotte 280E (serie 2) zien staan waarvan ik de bumpers wel wilde hebben, maar die hij alleen in z'n geheel voor 700 euro van de hand wilde doen... maar laten staan dus, al zou het wel lachen zijn als klus- (of beter gezegd oefen-)auto als ik plaats had.