[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
STARTMOTOR houdt op bij omschakelen LPG naar B ? : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 06:31

STARTMOTOR houdt op bij omschakelen LPG naar B ?

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

STARTMOTOR houdt op bij omschakelen LPG naar B ?

Berichtdoor delangeleon » 31 aug 2009, 14:06

Mijn eerste post!

Hopelijk heeft iemand nuttige info voor mijn Benz, want ik heb gelijk al pech!!!

Net een 280TE automaat met LPG gekocht. Hij start ook op LPG. Na het eerste ritje rijden op LPG, schakelde ik over naar benzine (met motor uit). Bij het starten hoorde ik de startmotor, maar de motor sloeg niet aan. Toen terug naar LPG en de startmotor deed NIETS meer. Dus al gelijk naar de garage. Daar een 2e hands startmotor erin laten plaatsen. Hij reed weer prima, maar kreeg bij het omschakelen naar benzine exact het bovengenoemde probleem!!! Eerst hoor je de startmotor wel maar motor slaat niet aan. Dan weer terug naar LPG en de startmotor doet niets meer, ook niet meer op Benzine.

Volgens de garage is ook deze (niet gereviseerde) startmotor kapot, maar ik heb toch echt het gevoel dat er iets anders is!!! IEMAND EEN IDEE?
delangeleon

Re:STARTMOTOR houdt op bij omschakelen LPG naar B ?

Berichtdoor Henk1959 » 31 aug 2009, 15:29

delangeleon wrote:

Na het eerste ritje rijden op LPG, schakelde ik over naar benzine (met motor uit). Bij het starten hoorde ik de startmotor, maar de motor sloeg niet aan. Toen terug naar LPG en de startmotor deed NIETS meer.

Hoi

Gaat dat overschakelen wel helemaal goed? Je moet NOOIT met je motor uit overschakelen, dat gebeurt rijdend of anders stilstaand met een flinke dot gas.
Blijft de vraag waarom je startmotor dan niks meer doet, maar ja, als er geen brandstof meer in het systeem zit, valt er ook niets te starten.
Henk1959

Berichtdoor Coupe280 » 31 aug 2009, 18:50

henk 1959.
waarom zou je met stistaande motor niet over mogen schakelen????
en ook als er nergens meer brandstof in beide systemen zitten moet de startmotor nog gewoon ronddraaien hoor.
lijkt mij meer op ergens een los contactje.
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Re:STARTMOTOR houdt op bij omschakelen LPG naar B

Berichtdoor delangeleon » 31 aug 2009, 21:57

Thanks voor de reactie.

Ik heb ondanks mijn weinige kennis ook sterk het idee dat het een elektra-probleem moet zijn. Zou een los contactje de startmotor kunnen verhinderen aan te slaan? Volgens de garage die er mee bezig was, is er wel stroom naar de startmotor ( vanaf het contactslot denk ik dat hij bedoelt dan).
delangeleon

Berichtdoor henklith » 31 aug 2009, 21:58

En als je nou even een paar minuutjes wacht, wil de startmotor dan ook niet meer draaien?
Wel altijd eerst even contact helemaal uit, en dan weer starten.
Kan ook zijn dat het gas op een vreemde mannier electrisch is aan gesloten, je maakt wat mee met die, nou sorry laat ik maar niks zeggen.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor delangeleon » 31 aug 2009, 22:23

Er is niets mee te beginnen. Ook niet als ik even het gewacht, ook niet als het contact helemaal uit is geweest.

De LPG-installatie is in feb 2007 door Autobedrijf Gebr. van Orsouw b.v. ingebouwd. Bij mijn weten een betrouwbaar bedrijf.

De garage waar de Benz nu staat wil nu de startmotor reviseren of vervangen door een nieuwe. Ik ben alleen bang dat ik voor de 3e keer hetzelfde verhaal krijg. en heel wat kosten verder.

Raden julie mij aan tegen de garage te zeggen de elektra van de LPG eerst helemaal na te lopen?
delangeleon

Berichtdoor henklith » 31 aug 2009, 22:47

Vreemd,, ik zou even meten!!!
meet of de startmotor (start relay) spanning krijgt.
Dat is een wat dunnere draad die meestal op een schuifkontact van het start relay zit, de draad is blauw/grijs van kleur!
Als de fout? reproduceerbaar is is het goed te doen.
Je kan op dit punt ook een proeflampje aansluiten.
Op het moment dat je de startmotor bedient via de sleutel moet op dit punt spanning staan (ca. 12 volt)
Ik geloof niet dat twee start motroen de zelfde fout hebben (kan wel), maar de kans is zeer gering.
Bovendien is weten meten oid.
Groet, Henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/08/31 22:48
henklith

Berichtdoor drieske » 31 aug 2009, 22:56

Lijkt niet aan de startmotor te liggen eerder iets van kortsluiting. Al de zekeringen nagekeken als de startmotor niets meer doet ? Oude startmotor toch wel teruggevraagd ? Gebr.v.Orsouw hebben wel een goede reputatie, ff bellen met ze ? Oude startmotor kan je altijd laten testen bij een revisie bedrijfje en daar eventueel laten reviseren als die het blijkt te zijn....
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Limpsalot » 01 sep 2009, 11:53

Je kan toch gewoon de spanning meten aan de startmotor zelf tijdens starten?
En de oude startmotor even met 2 dikke draden rechtstreeks op de accu aansluiten om te zien of-tie draait?

Groeten, Roel
Limpsalot

Berichtdoor Coupe280 » 01 sep 2009, 16:35

lange leon.
ik kan mij voorstellen dat je moeilijk bij de starmotor zelf kan komenbij een 280TE.
daarom heb ik even een foto gemaakt onder de motorkap daar zit een verbindingsblokje .
als je op het middelste schroefje 12 volt zet moet je het relais van de startmotor horen inkomen.
als je 12volt op de buitenste schroef zet moet alleen de startmotor gaan draaien let op wel even de automaat in p of n zetten.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Coupe280 » 01 sep 2009, 16:38

nog eens
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Coupe280 » 01 sep 2009, 16:40

nog

Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Coupe280 » 01 sep 2009, 16:58

lange leon
dat doorverbindingsblokje kan je natuurlijk ook gebruiken om te meten wat er gebeurt als je hem op LPG stand zet,
trouwens ik ben wel benieuwd welke schakelaaar je hebt voor LPG en benzine
of heb je een automatisch benzine startsysteem???
het lijkt of er iets met die schakelaar niet goed is .
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor delangeleon » 01 sep 2009, 22:08

Bedankt voor de info,

De startmotor blijkt toch niet goed te zijn en wordt morgen vervangen. Toch ben ik er nog niet gerust op dat straks bij het omschakelen alles soepel gaat lopen.
Dit wordt dus de 2e startmotor die ik er in laat zetten. Deze is getest. Als het probleem zich weer voordoet, moet het iets anders zijn. Of mijn Benz is heel goed in het slopen van startmotoren. Ik laat wel even weten of ik deze week eindelijk de W123-rijder wordt met een glimlach op zijn gezicht!!!
delangeleon

Berichtdoor henklith » 01 sep 2009, 23:38

Wat is het toch dat mensen niet willen meten :o((
Inderdaad ik wordt daar droef van.
Kans dat je tweede startmotor dezelfde fout maakt is ongeveer 1 op 100.000, dus wanhoop niet.
Groet, Henk
henklith

Keer terug naar LPG Specifiek