[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motor versleten 300D : Diesel Specifiek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 10:51

Motor versleten 300D

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Re:Motor versleten 300D

Berichtdoor henklith » 01 sep 2009, 21:56

Klopt, ik starte de laatse winter inderdaad al met een beetje ingetrapt gas pedaal, had ik al eens gelezen op dit forum, en het hielp!
Ik ben alleen altijd een beetje voorzichtig met hoge toerentallen bij een steenkouwe diesel, misschien wel wat te voorzichtig hoor.
Zo lost Mercedes alle ongemakjes op, met aan de hanleiding wat extra pagina's toe te voegen
Groet, Henk
henklith
 


Re:Motor versleten 300D

Berichtdoor Govert » 01 sep 2009, 22:02

Staat ook in de handleiding: de motor niet laten razen. Je gebruikt het gaspedaal alleen tijdens het starten, zodra je merkt dat de toeren toenemen, neem je gas terug.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motor versleten 300D

Berichtdoor MB280E » 01 sep 2009, 22:31

Indertijd startte ik onze 240D altijd zonder gas.
Ik moet wel zeggen dat ie een minuutje bleef warmdraaien eer we hem buiten zetten. En roken dat dat ding deed. Liep wel direct op 4 cilinders.
Ging op het einde iets moelijker, had toen 500.000km op de teller maar zwartje was een duiste Ex-Taxi en toen ie 7 jaar was had ie amper 150.000km op de teller.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motor versleten 300D

Berichtdoor Walter » 04 sep 2009, 15:43

Goedenmiddag,

Sorry voor mijn late reactie maar ik ben doordeweeks niet thuis.
Als ik bij mijn auto voorgloei doet hij dat maar een seconde of 5 ik las hier dat sommige een halve minuut voorgloeien kan je de voorgloeitijd ergens instellen?
Walter
 


Re:Motor versleten 300D

Berichtdoor MBvO » 04 sep 2009, 16:12

Hoi Walter, jij hebt (net als ik) volgens je profiel een 300D van 1983, dat is een serie III. Die heeft parallel geschakelde snelgloeiers, en die hebben maar zo'n 5 (max. 10 als het heeeel koud is) gloeitijd seconden nodig. De vroegere series, met in serie geschakelde gloeispiralen (en ook een ouder type gloeikaarsen) moeten veel langer gloeien. De gloeitijd hangt af van de temperatuur van het koelwater. Als dit nog warm is, is niet of amper gloeien voldoende. Als de motor koud is, maar bij temperaturen van (zeg) boven de 15 graden, gaat het lampje bij onze 300D's (bij een goed functionerend gloeisysteem - dat wil zeggen: contactslot, temperatuursensor, relais, accu, (snel)gloeikaarsen)) al na zo'n 5 seconden uit en kan er gestart worden. Een beetje langer gloeien kan geen kwaad, alleen gaat dat iets ten koste van de levensduur van je gloeiers. Of dat echter opweegt tegen het voordeel van een goed voorverwarmde diesel (betere verbranding, beter aanslaande motor), denk ik niet. Dus, beter iets te lang gegloeid dan te kort.
MBvO
 


Re:Motor versleten 300D

Berichtdoor henklith » 04 sep 2009, 16:30

Wat een luxe,, die snelgloeiers :o))
Als Marina en ik weg gaan met de auto, ga ik altijd een half minuut je eerder naar de auto, Marina wacht dan meestal tot ze "gepruttel" hoort, maar ach je went er aan :o))
Groet, Henk
henklith
 


Re:Motor versleten 300D

Berichtdoor Walter » 04 sep 2009, 18:06

Goedenmiddag,

Hij komt danwel uit 83 maar volgens mij staan mijn voorgloeiers in serie het zijn ook nog de dikke.
Wat betreft die temperatuur sensor die zit volgens mij niet aangesloten.
Er zitten er op mijn kop twee de ene is aangesloten en geeft het koelwater temperatuur aan maar de andere niet, waar moet hij opaan gesloten worden?

mvg Walter
Walter
 


Re:Motor versleten 300D

Berichtdoor Wiebren240D » 04 sep 2009, 19:14

Hallo Walter

klopt er zit een sensor voor de temperatuur in je cylinderkop maar er zit ook een sensor in je cylinderkop die aan geeft hoe lang je moet gloeien is een wel een heel dik ding tenminste bijn mijn ouwe W115/114 5 cylinder die heb ik al een keer vernieuwt koste voor een paar jaar terug bij de dealer 90 euro en dat draadje wat van die sensor afkomt gaat naar je 1 ste gloeispiraal.
een als ze volgens mij ben niet echt thuis in elektra in serie staan dan zit er aan het begin aan dikke plus draad en aan het eind zit een massa kabbeltje aan dat boutje vlak naast de eerste gloeispiraal dus van voren af gezien maar ik meen bij zo een systeem dat zit niet op serie 3.
daar zit een parral geschaakeld systeem op zit er een gloei automaat tegen het binnen scherm en daar komen de 5 draaden vandaan die naar je gloeispiralen gaan.

met de groeten van Wiebren ut Snits.
die morgen bij Pietjes Poets dag in DenHaag is.
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motor versleten 300D

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 04 sep 2009, 21:57

Het is vrij eenvoudig te zien of je een serie of een parallel aangesloten gloeisysteem hebt. Bij een serie gloeisysteem lopen er draden (weerstanden) (meestal van die dikke "zigzaggenden") tussen de gloeipitten. Bij een parallel systeem heeft elke gloeipit een "eigen" draad (voeding).

Als je auto nu gewoon start zonder gepruttel ed dan kun je ervan uit gaan dat je gloeipitten wel in orde zijn. Met heel koud weer komt het namelijk bij een diesel ook zeker aan op de capaciteit van de accu. (een diesel is veel moeilijk in koude toestand rond te draaien dan een benzinemotor)
Niet teveel aan een diesel doen, loopt tie dan loopt tie. Zorg voor voldoende olie en stel je kleppen eens in de zoveel tijd. De meeste dieseltje die altijd probleemloos lopen is over het algemeen het minst aan gesleuteld.......
En wbt je olieverbruik van 1 liter op 1000km, ja, dat is veel, maar een litertje olie kost ja niks ;-)))


Groeten Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg
 

Vorige

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten