door MBvO » 04 sep 2009, 16:12
Hoi Walter, jij hebt (net als ik) volgens je profiel een 300D van 1983, dat is een serie III. Die heeft parallel geschakelde snelgloeiers, en die hebben maar zo'n 5 (max. 10 als het heeeel koud is) gloeitijd seconden nodig. De vroegere series, met in serie geschakelde gloeispiralen (en ook een ouder type gloeikaarsen) moeten veel langer gloeien. De gloeitijd hangt af van de temperatuur van het koelwater. Als dit nog warm is, is niet of amper gloeien voldoende. Als de motor koud is, maar bij temperaturen van (zeg) boven de 15 graden, gaat het lampje bij onze 300D's (bij een goed functionerend gloeisysteem - dat wil zeggen: contactslot, temperatuursensor, relais, accu, (snel)gloeikaarsen)) al na zo'n 5 seconden uit en kan er gestart worden. Een beetje langer gloeien kan geen kwaad, alleen gaat dat iets ten koste van de levensduur van je gloeiers. Of dat echter opweegt tegen het voordeel van een goed voorverwarmde diesel (betere verbranding, beter aanslaande motor), denk ik niet. Dus, beter iets te lang gegloeid dan te kort.