MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:25

stationair toerental bij warme motor niet constant

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

stationair toerental bij warme motor niet constant

Berichtdoor ahjwinth » 29 aug 2010, 19:45

Mijn vrouw heeft sinds kort een 280CE gekocht (eigenlijk heb ik het voor haar gedaan maar het is haar auto).
De wagen is van 1983 en we hebben hem geimporteerd uit Duitsland. Volgens de teller heeft hij maar 122600km gelopen en volgens de boekjes ook. Ik geloof dit wel aangezien het stuur nog niet glad is en de pendalen ook nog geen slijtage vertonen.
Nadat ik de auto had opgehaald uit Duitsland, eerst maar eens een grote beurt gegeven. Nieuwe bougies, kabels, verdelerkap, rotor, olie, olie filter, luchtinlaat filter en kleppen gesteld. De motor tikte een beetje maar dit is nu verholpen en loopt weer erg mooi. Alleen als de motor warm wisselt het stationair toerental. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, vacuum leidingen los gehaald en gaatje dicht gehouden dit had geen effect.
Het vacuum systeem na gelopen dat het stationair toerental verhoogt als er geen vacuum is bij een warme motor. Dit functioneerde ook normaal maar had geen effect op het stationar onregelmatig toerental.
Voor de onderhouds beurt had de motor het ook al.

Kunnen jullie mij verder helpen.
De motor is van het type M110.988 met een geregelde kat.

Alvast bedankt.
ahjwinth

Re:stationair toerental bij warme motor niet constant

Berichtdoor drieske » 29 aug 2010, 19:59

Brandstoffilter ook vernieuwd ? Of misschien de brandstof drukregelaar ..
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor ahjwinth » 29 aug 2010, 20:31

Ja brandstof filter heb ik ook vernieuwd. Corrigeer me als ik het fout heb maar als het de druk regelaar zou zijn dan moet ik het ook hebben bij een koude motor. Bij een koude motor loopt hij wel met een regelmatig toerental in de rondte.
Maar ik zal eens kijken of ik op de een of andere manier de brandstof druk kan meten. Ik heb thuis wel een fluke met druksensor dus dat is geen probleem enkel de aansluiting.<br><br>Post edited by: ahjwinth, at: 2010/08/29 20:32
ahjwinth

Berichtdoor henkiebenz » 29 aug 2010, 22:16

Hallo ahjwinth,
Controleer alle gemonteerde delen van het inlaatspruitstuk (pakkingen,afdichtringen) valse lucht?.
op het spruitstuk zit de kaltstart-injector, controleer op lekkage van brandstof en lekkage afdichtring

valse lucht: voorzichtig spuiten met remreiniger op de verbindingen, verhoogt het toerental, heb je lekkage.

Wanneer de auto lang heeft stilgestaan:

controleer de warmloopregelaar deze neemt na de (kaltstartvorrichtung) het staionaire over,hierin zitten zeer kleine klepjes die na lange stilstand blijven plakken of zijn aangeroest.

demonteer de wartel van de aanvoerbrandstofleiding van de K-jetronic met 2 sleutels,demonteer het wartelpuntstuk,
hierin zit een minigaasje en controleer of die schoon is dit wordt bijna nooit gereinigd en is onbekend

Gooi injectiesysteemrreiniger bij de benzine het beste is van Bardahl 1busje op 20liter

Ik wens je veel succes met het opheffen van het probleem

henkiebenz
henkiebenz

Keer terug naar Techniek