[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Een dagje sleutelen in Waarland : Techniek - 47

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 jan 2025, 09:05

Een dagje sleutelen in Waarland

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor PeDe » 11 aug 2009, 23:29

Dag Jaap en Govert en de rest,

Ik ben weer terug van vakantie. Ging prima met de 300D!

Op aanraden van Jaap en Govert op de valreep 4 nieuwe banden laten monteren.
De oude bleken 12,5 jaar oud, vertoonde rare bollingen en slappe wangen.
Achteraf erg blij mee!

De rit ging naar Les Salles sur Verdon (Provence, Frankrijk), pal naast een prachtig blauw meer met 2 personen voorin, 2 personen achterin met in het midden de campingkoelkast en de achterklep helemaal vol. Geen idee hoe zwaar dit pakketje totaal woog, maar zal toch al gauw de 2 ton overstijgen.

Resultaat: totaal bijna 3400 kilometer gereden, gemiddeld 1 liter olie op 1500 kilometer toegevoegd en gemiddeld reed de OM617 bijna 11 kilometer op een liter diesel.
Op de snelweg rond de 120 op de teller (110 op de GPS) gereden, af en toe harder maar dan nam het verbruik en het geluid in het kwadraat toe. Schuifdakje open en mooi toeren!
Prachtig gereden, laatste paar uur door de bergen waar ie er ff flink aan moest trekken; hier zal de luiheid er wel flink uitgebrand zijn!

Lekker twee weken op de camping gestaan.
Leuk altijd die mensen die even een praatje komen maken met de 300D als onderwerp!
Zie voor een klein sfeerplaatje mijn nieuwe avater.

Wat betreft de barbecue op 5 september.
Het is bij ons kermis en 's avonds wil ik daar graag nog een borrel halen, maar ben wel van de partij!
@ Jaap: wil je jouw rekeningnummer sturen naar paedekker AT live.nl ? Dan maak ik het geld even over.

Groet,
Peter.
Das beste, oder nichts!
PeDe
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 12 aug 2009, 12:13

Uh,, Mag ik even storen?,,

Wat betreft het kraken op de radio, voornamelijk op de AM zenders, het volgende.
Een deel van de storingen komen inderdaad gewoon over de voeding binnen.
kijk maar is met een scoop op de accu klemmen, je schrikt je rot :o))
niet alleen van de ontsteking maar ook van de dynamo is een hoop storing op de accu te zien.
Eenvoudige tip, voedt de radio, via een spoeltje, van enkele uH (mucro Henri's, en een condensatortje aan beide kanten van het spoeltje naar massa, houd al een heleboel stoor piekjes tegen, een condesatortje van enkele pico's is al pico bello.
Vroeger kon ik zelfs nog uitrekenen, welke waardes :o))
Expirimenteer daar even mee, dit filtertje van c/l/c, om het zo maar even te noemen kan je gerust twee achter elkaar zetten.
Ook zijn er bij een betere raiozaak wellicht kantenklare filtertjes te koop, die kosten denk ik niet veel (als er maar geen Bosch op staat)!
Doorgaan!

Groet, Henk
henklith

Berichtdoor JaapW114 » 12 aug 2009, 15:46

Hallo Henk,

Ik heb mij daar vroeger ook wel mee bezig gehouden, maar we kunnen er wel wat mee.
Misschien staat er in de Conrad gids wel een kant en klaar filtertje te koop.

groet,

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/08/12 15:47
JaapW114

Berichtdoor Govert » 12 aug 2009, 17:21

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 11:51
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Govert » 12 aug 2009, 17:26

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 11:52
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor henklith » 12 aug 2009, 19:31

Als de stotingsbron de stekker/spannings reduceerder van de tom tom is, dan kan je dat gemakkelijk elimineren!
maar een spannings reduceerder is denk ik gewoon een gestabiliseerde voeding, die op zich niet bekend staat als storingsbron.
Tenzij,,, het een heel appart ding is, met iets van een dutycycle regeling, dan maakt ie blokspanningen die wel stoorpulsen kunnen opwekken.
groet, Henk
henklith

Berichtdoor JaapW114 » 12 aug 2009, 22:05

Henk,

Ik denk als je een scoop aan die voeding voor de navigatie hangt, je niet erg vrolijk van de afgegeven gelijkspanning wordt.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor henklith » 12 aug 2009, 23:38

Kan zijn Jaap, maar zelfs de meest simpele gestabiliseerde voeding moet daar toch geen moeite mee hebben!
Het kan echter zijn, dat die voeding voor de navigatie apparatuur, (wat dat ook moge zijn, want ik heb dat niet helemaal gevolgt), ook spanningen opwekt boven de ingangs spanning, voor weet ik wat dan ook.
En spannings verdubbelaars oid. geven inderdaad veel pieken en blokken op de voeding, die werken vaak met zogenaamde capacitieve ladings pompen.
En die hebben blokspanningen nodig om met ladingen te schuiven van de ene naar de andere condensator.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor JaapW114 » 13 aug 2009, 08:33

Henk,

Als ik mij Samsung lader aan zet, hoor ik een hoogfrequent geluidje, maar deze lader stoort niet. De vorige, een Nokia, hoorde ik niet en die gaf op bepaalde radiofrequenties nogal wat storing.
Misschien een nieuwe raad rechtstreeks vanaf de accu trekken en ergens aan de linkerkant van het stuur monteren, zo ver mogelijk bij de radio vandaan, misschien scheelt dit.
De sigarenplug zit nogal dicht bij de radio natuurlijk.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Mart Gloudemans » 15 aug 2009, 22:40

Vandaag voor het eerst in Waarland geweest en heb een fantastische dag gehad, ik ben heel gastvrij ontvangen door Jaap en Govert heeft voor mij de automaatbak olie vervangen en de kleppen gesteld, het was dus zeer leerzaam en ook nog gezellig. heren geweldig bedankt.

Groetjes Mart
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja

Berichtdoor JaapW114 » 16 aug 2009, 00:00

Vandaag kennis gemaakt met Mart, mede door zijn Bosche bollen heeft hij punten gescoord! Zoals hij al beschreef heeft Govert hem geholpen.
Ook was Jurjen er met zijn nieuwe W124, mooie auto, maar nog wat klussen te gaan. Vandaag de elektrische raambediening weer gangbaar gemaakt, maar uiteindelijk stond het motortje toch weer vast. Hoop tijd aan besteed, maar wel leerzaam. Dat is het voordeel als je iets demonteert, weet je meteen hoe het werkt. Nog wat andere klussen gedaan, die wel bevredigend waren.

Hans was er ook weer, Merdeces verkocht, nu met zijn Transporter met turbo diesel motor. Blijkbaar is niet alles volgens plan verlopen, Govert heeft hem van een grote pleister op zijn kop moeten voorzien!
Misschien kun je ook bij een Transporter niet overal evengoed bij.
Wel nieuwe pakkingen bij zijn uitlaatspruitstuk geplaatst en volgens Hans was het een stuk stiller geworden, weer een klus geklaard.

Peter200 kwam ook nog even langs, twee steeksleutels en een nieuwe V snaar voor de compressor langs gebracht.

Govert heeft nog een nieuwe bedrading getrokken voor zijn navigatiesysteem, met succes de lange golf wordt nu storingsvrij ontvangen.

Zelf een beetje hand- en spandiensten verricht, draadeinden gezaagd voor het werk (met dank aan Jurjen) en een frame voor in de tuin geschilderd, dus moeders ook weer bij.
Was weer een latertje vandaag, nog met Govert, Hans en Jurjen gedineerd in Waarland.

Dus de zaterdag weer nuttig besteed.

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/08/16 00:10
JaapW114

Berichtdoor Wiebren240D » 16 aug 2009, 01:02

Hallo Jaap en de Anderen

mijn vakantie zit er ook weer op.
maar ik zie er wel weer naar uit om volgende week zaterdag weer wat te gaan doen.
ik denk aan de cylinder kop van ja hoe heet ie ook al weer die jonge man uit Zaandam er op te zetten en wat er dan nog meer gaat gebeuren.
ik weet dat Jacob ook nog langs komt om wat te bespreken voor 5 september en ik neem zijn Draagarm weer mee wel kijken Jacob en ik wie er het goedkoopst een nieuwe fussee kogel in kan zetten.
dit alles wel onder voor behoud want ik wacht nog op een hart in greep als de telefoon gaat moet ik naar Zwolle.

maar het komt denk ik wel goed met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Govert » 16 aug 2009, 10:46

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 11:52
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor MB280E » 16 aug 2009, 16:41

Die 220 ziet er mooi uit maar volgens mij is dat een inoxen uitlaatsierstuk (en geen zilver, anders was ie er lang gejat) Heb ik ook op de 280.
Staat leuk.
Die 300D is ook niet mis. Maar ja het is een Belgische W123 en die zijn ...
En een VW. Het zijn wel goeie blokjes die 1.6TD. Krijg je bijna niet kapot. Heb ze liever dan de gewone 1.6D.
Veel plezier daar nog in het hoge Noorden
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor JaapW114 » 16 aug 2009, 17:38

Hallo Jan,

Daar kun je wel eens gelijk in hebben. Is natuurlijk de oplossing een rvs uitlaat, bijna onverwoestbaar.
Dat 1,6 TD blok is nog redelijk service vriendelijk ingebouwd, vooral de startmotor, dynamo en het oliefilter zijn goed bereikbaar, maar het blijft een vreemd gezicht, zo'n motor die achterin geplaatst is.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Jacob » 18 aug 2009, 00:34

En ik ben(in navolging van Wiebren)ook weer terug van een fantastische vakantie in Frankrijk.
Voor het eerst met de Benz met de nieuwe motor durfde ik het wel aan maar het bleef toch een beetje spannend.
Toch zo'n 3000km getoerd en wat een immens genot lekker touren!!!
Motor heeft het super gedaan,wel wat kleine dingen zoals een kapotte sensor van de ventilator die ik door heb verbonden zodat die nu continu meedraaid,
Ook zat de de stekker van de dynamo niet goed (de ijzeren borging zat er niet op)die door het trillen geen goed contact meer maakte dus door het wel contact geen contact wel contact geen contact half contact smolt de stekker en maakte dus helemaal geen contact meer.
Wel ruk want ik moest van de tolweg worden gereden door de panne dienst en dit koste me ook nog een extra overnachting voor 4 personen want we waren al op de terug reis.
Maar de volgende dag naar een garage gebracht en daar de stekker en de polen schoon gemaakt en een half uur later waren we weer op weg!
Maar ontzettend blij met de nieuwe motor,lekker rustig geluid,snel,en toch een kruissnelheid van 140/150.
Ik ga proberen om aankomend zaterdag langs te komen om even de sensor te vervangen en mischien even stoeien met de toeren teller.
Want ik heb inmiddels de stekker voor op de teller daar ik vrijdag langs Lokeren reed en zoals jullie weten zit daar Van de Velde.
Dus kon ik het niet laten daar even langs te gaan zei het wel onder enig protest van de passagiers.
Hij had trouwens een prachtige Amerikaanse 300CD staan die ook al verkocht was aan een goede klant van hem was een Nederlander uit Zeeland iemand van ons??(Toon??)

Oja de `Eilandspolder lammeren' van mijn vader zijn inmiddels geslacht en een halve zit inmiddels in mijn vriezer en ik haal van het weekeind nog wat meer vlees op.
Dus jaap,we moeten voor jij in kopen gaat doen even inventariseren wat we al hebben,ik denk zo ongeveer een kilo of 10 a 15,een paar bouten om in plakken te snijden,koteletten,wat lappen enzo,
Maar jongens jongens wat is dit vlees schofterig lekker,beestjes zijn gezoogd en begraasd in de Eilandspolder op grond van staatsbosbeheer waar dus niet met kunstmest of andere rommel gewerkt mag worden.
Wat dus resulteert in weidegrond in een veen landschap(denk aan turf)vol met kruiden en dat proef je!
Geen saus nodig je zuigt dit zo weg,kauwen dus ook niet nodig.

We gaan trouwens toch wel op houtskool barbeklooien toch????

Jacob.

Ps hebben "we" er een extra knutsel ruimte bij????<br><br>Post edited by: Jacob, at: 2009/08/18 00:37
Jacob

Berichtdoor JaapW114 » 18 aug 2009, 17:46

Jacob,

Op zich valt het dus nog mee met de nieuwe motor, paar kleinigheidjes. Normaal had je het wel tijdig ontdekt, maar op vakantie is het toch altijd anders.
Over het vlees hebben we het zaterdag nog wel.
Wiebren is er ook.

Dat komt goed uit, want mijn Benz heeft ook nog wat achterstallig onderhoud.
Wiebren misschien kun je die 3,69 differentieel alvast meenemen, kan ik nieuwe keerringen monteren en kan die er onder.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Martin123T » 06 sep 2009, 10:08

Gisteren een dagje wezen sleutelen in Waarland. Ik had via dit forum een OM616 op de kop getikt met 4 -zo goed als- nieuwe verstuivers. Het plan was om deze te monteren en van de gelegenheid gebruik te maken om de gezondheid van mijn trouwe dieseltje te testen. Toen de motor nog warm was van de rit, is Govert direct begonnen met het verwijderen van de -oude- verstuivers voor een compressiemeting. Helaas bleek de compressiemeter niet te doen wat wij wilden, dus zijn we direct verder gegaan met een lektest. Dit is een prima test om problemen te diagnosticeren, je kunt op die wijze perfect vaststellen waar je eventueel compressieverlies hebt: via inlaat- of uitlaatklep of via de zuiger.

Nu had ik, behoudens wat olieverbruik en schijnbaar lichte carterdruk, geen problemen, maar vanuit de hobby-gedachte was het leuk om deze test te doen. Uiteindelijk bleek het verlies op de 4 cilinders ruim binnen de norm te liggen, als men echter kritisch is dan kan men zeggen dat de 2e cilinder een minimale lek heeft via de inlaatklep en de zuiger en de 3e cilinder via beide kleppen.

Tijdens het tornen van de motor bleek de kettingspanner vreemde geluiden te produceren. Het betreft hier een hydraulische spanner die af en toe een klikkend geluid maakte. Met gedemonteerd kleppendeksel zie je deze spanner af en toe van spanning schieten en vervolgens weer op spanning komen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat hier de oorzaak van is.

Vervolgens hebben we de verstuivers getest, de openingsdrukken van de 4 ´nieuwe´ verstuivers waren achtereenvolgens 110, 120, 115 en 120 terwijl we bij de ´oude´ verstuivers openingsdrukken van 115, 115, 120 en 115 vaststelden. Ik heb uiteindelijk besloten om drie ´nieuwe´ verstuivers te monteren en de 3e van de ´oude´ verstuivers.

Toen bovenstaande klus geklaard was dacht ik nog even snel een nieuwe nehmerzylinder van de koppeling te monteren, dit werd echter een debacle. Na veel gepruts uiteindelijk de oude cilinder weer gemonteerd, de wartelaansluiting van de leiding op de nieuwe (febi-)cilinder dichtte niet af. Het is mij een raadsel waarom, bij de oude cilinder geeft dit geen problemen.

Het was op zich een feest om in Waarland te sleutelen, dit vanwege de geweldige sfeer en het aanwezige gereedschap. Govert heeft niet alleen prachtig speciaalgereedschap, hij heeft mij hier ook fantastisch mee geholpen. Govert, ik wil je op deze plaats hartelijk bedanken voor je werkzaamheden. Helemaal super. Jaap, bedankt voor het beschikbaar stellen van de ruimte en spullen. Ik kom graag nog eens langs om hand- en spandiensten te verrichten.
Martin123T

Berichtdoor PeDe » 07 sep 2009, 18:08

Dag Jaap,

Het duurt nog even, maar zou ik zaterdag 26 september op de smeerput kunnen staan?

Met een beetje hulp (indien mogelijk) wil ik dan graag:
- motorolie verversen
- filtertjes vervangen
- brandstofslang bij tank vervangen
- carterpanpakking vervangen
- de kleppen stellen
- klepdekselpakking vervangen

Wiellagers achter (rechts heeft lichte speling) en aandrijfashoezen (niet door, maar veel scheurtjes) zullen er ook aan moeten geloven, maar dit heeft geen haast en kan (denk ik) richting de winter gezet worden.
Wiellagers heb ik wel al liggen, hoezen nog niet. Ik heb ook gelezen op het forum over het insmeren van de hoezen.
Wat is jullie mening? Nieuwe halen (eventuele tips waarvandaan?) of insmeren?

@ Govert: als jij er die dag toevallig ook bij bent (en ik mag van Jaap staan), wil jij dan met mij de vacuummodulatiedruk van de automaatbak nog een keer nameten?

Zoals Martin al eerder aangaf, als jij/jullie enige hand- en spandiensten hebben van welke aard dan ook, dan wil ik graag eens een handje helpen.

Groet,
Peter.
Das beste, oder nichts!
PeDe
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1967

Berichtdoor JaapW114 » 07 sep 2009, 18:13

Peter,

Staat genoteerd!
De hoezen doen we later dit jaar wel als Wiebren weer een jonge god is. Hij heeft een hele mooie spreider en hoezen op voorraad.
Steekassen is zijn lust en leven.

groet,

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/09/07 19:57
JaapW114

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek