door Haplo » 10 sep 2009, 20:40
Blijft wel een raar verhaal hoor www123.. Als je compressie perfect is, zijn je zuigerveren in iedergeval NIET versleten.. Als het vervangen hiervan dus wel verschil uitmaakt is er dus op z'n minst iets vreemds aan de hand..
Blauwe rook bij loslaten van het gas wordt theoretisch altijd in verband gebracht met klepseals, en nooit met zuigerveren..
Wat er namelijk gebeurt bij loslaten van gas, is dat de gasklep in het inlaattraject dicht gaat, en daarmee de ruimte tussen inlaat(kleppen) en buitenlucht afsluit. Er kan dus geen mengsel meer aangezogen worden, en dit creeert dus een enorm vaccuum in de inlaat. Als de klepseals lek zijn, zuigt deze onderdruk lucht aan uit de ruimte onder het kleppendeksel. Met deze lucht komt olie mee, wat blauwe rook geeft..
Theoretisch is het mogelijk dat op het moment dat de zuigerveren slecht zijn, ditzelfde vaccuum lucht trekt langs de zuigers in plaats van langs de klepseals... Maar dat er dan ook olie meekomt is wel erg onwaarschijnlijk...
Maarja.. Theorie, is niet altijd praktijk... Ik de praktijk zeg ik ook: Bij dat olieverbruik.. Geen probleem van maken.. Of over gaan op een dikkere olie.. Wat gebruik je nu??