[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Raar electronisch probleem : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:46

Raar electronisch probleem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Raar electronisch probleem

Berichtdoor Gambit01 » 14 sep 2010, 13:00

Hoi allen,

Sinds een paar dagen heb ik een raar elektronisch probleem, als ik met de radio of de achterruitverwarming aan rijd (de gehele rit) ergens stop en hem later weer probeer te starten is mijn accu leeg. Accu en dynamo (met draaiende motor en radio+verwarming aan) zijn beide door gemeten en meer dan in orde. Tip van Auto Electricien Rietveld in Den Haag was om een rit te maken met radio en verwarming aan en dan langs te komen om alles door te laten meten. Dit ga ik vanmiddag doen maar was benieuwd of er bij iemand een belletje gaat rinkelen bij dit probleem.

groet David
0647510755
Gambit01

Re:Raar electronisch probleem

Berichtdoor RenK » 14 sep 2010, 14:24

Hoi,

Hoe oud is je accu? Sulfatering misschien?
Net bij mijn camper meegemaakt, accu's geladen en vol. Weggereden en net op bestemming accu's geheel leeg. Aan paal geladen en door naar volgende bestemming, weer leeg. Lader is oke, zonnepanelen laden, zekeringen oke.
Dus accu's eruit getrokken bij een ATU vestiging in DLD. Nagemeten en accu's vol. Maar met belasting van accumeter in 1 minuut leeg. 1e Accu is dood, 2e accu in opgevreten door de 1e. Twee nieuwe accu's gekocht ( € 275,-- totaal). Hij had ze gelukkig staan anders was ik terug naar NL , moeten gaan.
Kan bij jouw bijv. ook gebroken platen zijn. Bij belasting trekken die dan krom en loopt accu leeg in enkele minuten.
Als niets te meten is zou ik een testaccu plaatsen en kijken of dit helpt.

Het wordt weer herfst dus accu seizoen :-)
Meet je accu in rust ( ca 12,5 tot 13,5 volt.)
Start motor en meet ( 13,8 tot ca 14,5 volt)
Dan laadspanning oke.
Zet motor uit en meet, spanning moet dan niet onder de 12volt komen. dat kan duiden op sulfatering van de accu.

Succes
Kees
RenK

Berichtdoor Gambit01 » 15 sep 2010, 10:44

Kees, bedankt voor de tips. Ik ga het een en ander proberen en als ik het probleem heb gevonden zal ik dat hier uiteraard delen.

groet David
Gambit01

Berichtdoor Gambit01 » 29 sep 2010, 21:50

Alles door gemeten en niets gevonden, accu is goed, enz. enz. enz. Maarrrrrr, was sowieso van plan de radio te vervangen voor een model met carkit ingebouwd. Blijkt de aansluiting achterop een rommeltje te zijn, misschien hier dan een lek. Radio vervangen en niet meer last van lege accu gehad.
Gambit01

Berichtdoor JantjeV8 » 30 sep 2010, 07:49

Goed dat het opgelost is. In zo'n geval moet je gaan meten waar er spanning loopt, 1e verdachte in dit geval waren de radio en de raamverwarming.
Een andere methode is om 1 voor 1 componenten compleet los te gooien, duurt wat langer, maar je komt er wel achter.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2010/09/30 07:49
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: Raar electronisch probleem

Berichtdoor Gambit01 » 23 nov 2010, 11:15

Probleem is weer terug gekomen, stond toen stil in Almere. Wegenwacht gebeld en die constateerde een breuk in mijn pluskabel. (en een lekke uitlaatspruitstukpakking, inmiddels vervangen) Nieuwe kabel gekocht (€86,- oef) en langs John Michelsen gebracht. Bleek een slechte aansluiting op mijn accu te zijn. Schoon gemaakt en klaar. Rijd nu een maand probleemloos rond. Mercedes Den Haag neemt helaas geen elektronische onderdelen terug dus zit met dure nieuwe pluskabel, zie mijn advertentie.
Gambit01

Keer terug naar Techniek