[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Differentieel olie vervangen met hindernis : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 20:30

Differentieel olie vervangen met hindernis

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Differentieel olie vervangen met hindernis

Berichtdoor Don » 20 sep 2009, 11:11

Gisteren in het kader van 'algeheel onderhoud', de differentieel-olie vervangen.

Klinkt makkelijker dan het was; wat wil het geval; de aftapmoer wilde niet meer los,......
Wat tikjes met een hamer gegeven, de inbussleutel verlengt voor meer kracht; het wilde allemaal niet lukken, zonder de inbus te verkrachten.
Maargoed, de bovenste inbus was eruit, dus ik kon de olie er ook uitzuigen.

Zoals dat gaat had ik bij de automaterialen-zaak notabene een dag daarvoor een vloeistof-pompje in de hand gehad en laten liggen; want 'wanneer heb je zoiets nou nodig' ;,.....ja nu dus,.....

Geen geduld, en het was zaterdagavond, winkels dicht, dan maar proberen van een fietspompje een vloeistof pomp te maken, vroeger veel 'the A-team' gekeken, wat overigens voor geen meter lukte.

Oke,.. dan maar zonder pompje, via een slangetje gehangen in de bovenste opening van het differentieel de olie laten wegdruppen door gebruik te maken van de zwaartekracht; maarja dat duurt lang,....erg lang,...maar het gaat wel!

Vervolgens zaten mijn handen natuurlijk onder de stinkende olie. Daarna op de nieuwe verpakking gelezen waarop gemeld stond dat deze olie kankerverwekkend zou zijn bij langdurig huidcontact,.....FIJN,....! Gevolg; 15 minuten mijn handen gewassen om dat stinkspul, die SAE 90, weg te krijgen.

Motto; ik kan mezelf zo lekker bezighouden en; volgende keer bij de automaterialen-zaak meteen zo'n pompje aanschaffen!
Don

Re:Differentieel olie vervangen met hindernis

Berichtdoor Wiebren240D » 20 sep 2009, 11:47

Hallo Don

dit heb ik nog nooit mee gemaakt dat de aftap plug van een diffrentieel zo vast zit.
de vul plug wel die zit in aluminium
maar ik had in dit geval even het deksel dat op de achterkant van het diffrentieel zit even los gemaakt was de olie er zo uit geweest wel eerst warm rijden en dan de olie eruit laten loopen.

maar ik wens je veel plezierige kms met je W123.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor drieske » 20 sep 2009, 12:37

Er is ook koudemiddel verkrijgbaar bij de betere automatrialen zaak, ff op de aftapplug spuiten, dan krimpt ie een beetje, en is die zo los ! En latex hanschoentjes haal je bij de doe het zelf zaak.....
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Don » 20 sep 2009, 13:37

Wiebren; Ik nog even naar kijken of ik de deksel los kan krijgen, dat had ik nog niet overwogen. Handig voor de volgende keer.

Drieske: zo'n koudemiddel is interessant; zal ik onthouden!
En die latex-handschoenen heb ik in huis, maar denk er altijd pas aan, nadat de klus geklaard is.

Maar Jif, of Cif doet werkt super bij vieze handen,.....
Don

Berichtdoor MajikSimon » 20 sep 2009, 13:47

Dat deksel kun je wel los krijgen hoor, maak je geen zorgen, maar ik zou het niet onnodig proberen.Straks blijft ie lekken langs het deksel. Moet daar weer vloeibare pakking tussen ofzo..moet je maar net in huis hebben.

inbusdoppen werken vaak beter dan sleutels, die hebben de neiging wat te kantelen soms.Ook kan je een dop er verder in slaan. Een inbus sleutel heeft de neiging er minder diep in te gaan. Helemaal warm rijden en dan met koudespray hem laten krimpen is idd een goed idee.
MajikSimon

Berichtdoor Don » 20 sep 2009, 14:54

Inbusdoppen lijken me idd beter voor de krachtenverdeling.

Ha mooi, weer een excuus om extra gereedschap aan te schaffen!
Don

Berichtdoor JaapW114 » 20 sep 2009, 16:28

Of je nou een imbussleutel of een imbusdop gebruikt, maakt niets uit. Mits het maar van een goede kwaliteit is. Op mijn imbussleutel kan ik rustig een eind pijp zetten, trek dan alleen het boutgat rond, maar de sleutel geeft geen krimp. En 14 mm bij een imbusdop is gelijk aan 14 mm bij een imbussleutel. Inderdaad goed gereedschap kost een paar centen meer, maar gaat veel langer mee en werkt vaak veel prettiger en sneller.
Mooi voorbeeld zijn bitjes, bouwmarkt kwaliteit of een setje van de vakhandel, een wereld van verschil.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor henklith » 20 sep 2009, 16:54

Misschien ook dat je bij een bevriende garge er even een luchtsleutel op mag zetten, en dan met geduld komt ie wel los.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Don » 20 sep 2009, 21:02

Met die luchtsleutel heb ik ook nog aan gedacht; waarschijnlijk forceer je de boel wat minder.

Ik zou zo naar mijn eigen garage kunnen gaan; dat is geen probleem. Die zien de Benz weinig want ik doe veel zelf, maar ik kom daar ook voor mijn andere auto.

Maarja, het is nu goed; inmiddels zit er wel, zo goed en kwaad als het ging, verse olie in, en de interval is geloof ik 90.000km dus,.......

Heren bedankt voor het meedenken; weer wat geleerd zullen we maar zeggen!
Don

Keer terug naar Techniek