door JaapW114 » 20 sep 2009, 10:31
Inderdaad ook de zaterdag weer nuttig besteed. Eerst kennis gemaakt Paladin, of te wel Rob uit Barsingerhorn, een dorpje dat bijna naast Waarland ligt. Rob heeft een erg mooie 200, waar zo op het eerste gezicht helemaal niets mis mee is. Ook Martijn kwam even met zijn verse 200D langs, zie hierboven. Daarna was mijn Benz aan de beurt. Ik rijd al een tijdje rond met een stuurdemper die absoluut niet meer demt, dus daar had ik een nieuwe voor gehaald, dat stuurt weer strakker. Mijn reserve lampje van de brandstof doet het soms wel, soms niet. Dus de kofferbak leeg, als je het opschrijft lijkt het een simpel klusje, maar mijn kofferbak zit altijd helemaal vol en een W114 kofferbak is groot! Dan de vlotter eruit, meteen even kijken of er een laag drab inzit, maar helemaal schoon, voor zo ver ik in de tank kon kijken, kon ik ook geen drab zien, maar een glimmende bodem. De kontakten die het reservelampje aanschakelen waren gewoon vies, dus even de vijl erover en ook dat werkt weer naar behoren. Twee weken geleden zou ik even een afgebroken boutje van de bevestiging van de stuurbekrachtiging uitboren, dit ging toch iets anders, met de boormachine draaide ik het boutje gewoon het blok in, dat is schrikken als je ineens met boortje en al in je motorblok schiet. Dus carterpan eronder vandaan en dan maar hopen dat het boutje in de carterpan ligt, niet dus. Dan een boortje door het gat gestoken en kijken waar het uitkomt, op een randje bij de oliepomp, dus oliepomp eruit, maar geen boutje. Dan het blok maar even handmatig een paar slagen ronddraaien en hopen dat het boutje dan tevoorschijn komt, weer niet. Dus op hoop van zegen de oliepomp weer gemonteerd, die ik natuurlijk uit mijn onder de olie zittende handen liet vallen. Motor starten, geen bijgeluiden, maar ook bijna geen oliedruk! Stationair net 0,5 bar en met gas geven kruipt de meter naar de 3 bar, om bij het ontkoppelen meteen weer naar benden te donderen. Gelukkig heb ik nog een goed blok van een 240D staan, dus in het ergste geval kan de motor gewisseld worden. Heb er twee weken mee rond gereden, afgelopen weekeinde moest ik het hele weekeinde werken en door de weeks 's avonds komt het er ook niet van.
Maar gister toch eerst maar even de oliepomp gewisseld, Wiebren had er 2 opgestuurd (waarvoor nogmaals dank) en ook de afgebroken bout lag onbeschadigd in de carterpan! Meteen het oliefilter maar vervangen en starten, er is weer een normale oliedruk! Ik ook weer blij. Dus dan ook de brandstoffilters maar ververst, het oliebadluchtfilter schoongemaakt en van verse olie voorzien, kleppen gesteld, kentekenlampjes vervangen die deden al en tijdje niet meer mee. Ook had ik twee nieuwe reflectoren voor mijn koplampen gescoord, dus die ook meteen maar vervangen en meteen het koplampglas eens goed schoongemaakt, wat een licht! Geweldig gewoon. Even op het oog op een muur in het donker de lampen afgesteld, zodat ik zeker weet dat ze niet te hoog staan, zal van de week even naar de garage gaan om ze precies te laten afstellen. Bij de buurman twee lekke banden ter reparatie aangeboden en meteen een set nieuwe winterbanden bestelt. Uiteraard met dank aan Govert voor de nodige hulp, het was weer 22.30 uur toen we huiswaarts gingen.
Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/09/20 16:38