[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Rempedaal soms hoog soms laag. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:47

Rempedaal soms hoog soms laag.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Rempedaal soms hoog soms laag.

Berichtdoor rudiman » 23 sep 2009, 18:37

Hallo allemaal,
Bij mijn 240TD staat soms het rempedaal hoog, soms laag. staat hij laag dan moet 1x pompen om hem weer hoog te krijgen. Dat hoort natuurlijk niet zo.
Zodra ik het rempedaal intrapt stijgt het niveau in het vloeistof reservoir.
Ik ben van plan de remmen een grote beurt te geven, vandaar wat vragen?

1> Hoe controleer ik of de hoofdrem cylinder oke is?
2> Heb ik voor mijn 240TD boujaar 1982 "gewone" W123 remslangen nodig of zijn er velen soorten en maten?
3> Waar kan ik deze het best halen / bestellen

Groetjes Ruud
rudiman

Re:Rempedaal soms hoog soms laag.

Berichtdoor Wiebren240D » 23 sep 2009, 18:53

Hallo ruud

ik denk dat je hoofd remcylinder aan het overleiden is.
maar kontroleer eerst even je remcylinders mischien zit er ergens een lekje.

of je rijd een keer naar Waarland daar krijg je wel hulp van andere Mercedes liefhebbers.
met 2 man is vaak gemakkelijker dan alleen.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor rudiman » 23 sep 2009, 19:00

Dank Wieberen!
Komende zaterdag is het vol in waarland, dus wil ik dinsdag of zo naar blesdijke rijden.
Alleen moet ik wel eerst alles in huis halen, slangen, blokken , remvloeistof en een hoofdrem cylinder?? wellicht ook handig om wat remklauw revisie setjes te halen.
dus moet een goed adresje hebben owaar ik alle onderdelen kan ophalen.
rudiman

Berichtdoor yvonne » 23 sep 2009, 21:59

yvonne

Berichtdoor Haplo » 23 sep 2009, 23:25

Rudiman: doe natuurlijk wat je niet laten kunt, maar ik zou toch eerst eens even onderzoeken WAT, en OF er wel iets mis is. Het zijn niet de meest goedkope onderdelen waar je over praat.

Verder hoeft die verschillende stand waar je het over hebt ook niet echt een probleem te zijn. Het kan zelfs verbeelding zijn. Tenzij het verschil tussen hoog en laag natuurlijk enorm groot is. En als laag bijna op de bodum is. Dan is er wel wat mis.

Een lek zoals Wiebren suggereerd zou je denk ik al lang opgemerkt hebben. Anders is het heel makkelijk te constateren. Gewoon bovenop je rem gaan staan, en de druk er flink lang ophouden. Als je pedaal langzaam naar beneden zakt is er iets goed mis. Als je 'm niet op de bodum krijgt hoe lang je ook probeert (natuurlijk niet helemaal omhoog laten komen) dan is er echt niet zoveel mis.

En die verbeelding: De bekrachtiger werkt op vacuum. Als je pompend remt (of 2x snel achter elkaar) verbruik je vacuum en zal je bekrachtiging afnemen. Hier is al eens een topic over geschreven. Dit kan voor je gevoel aanvoelen alsof je pedaal hoger aangrijpt...

Of bovenstaand veroorzaakt, of verergerd wordt door OF een slechte hoofdremcilinder (HRC), OF een slechte vacuumpomp is nog onduidelijk. Ik heb er in iedergeval ook last van en heb een gloednieuwe HRC...

En net als ik ook schreef in dat andere topic: Ook als je vacuum compleet wegvalt en je dus geen bekrachting meer hebt is er geen hek van de dam. Je remvermogen blijft 100% intact.. Je zal alleen een beetje harder moeten trappen.. :)
Haplo

Berichtdoor rudiman » 24 sep 2009, 11:33

Verschil pedaal hoogte is aanzienlijk, mijn W115 remt echt heel anders

Vandaag wielen eraf gehaald

*remmen zijn droog
*blokken oke
*vloeistof redelijk helder
*slangen zien er goed uit.
*geen van de wielen voelt na een halfuur rijden warm aan.

de auto trekt ook naar links, ik zie dat links voor een andere klauw gemonteerd zit is dat de oorzaak van het trekken.

wat zal ik nu moeten vervangen,

HRC?
Vacuumpomp
De slangen

Ik weet het ff niet meer :-(

Links voor

Rechts voor

Links achter

Rechts achter

Post edited by: rudiman, at: 2009/09/24 11:37<br><br>Post edited by: rudiman, at: 2009/09/24 11:50
rudiman

Berichtdoor bartolo66 » 24 sep 2009, 12:55

Hoe ziet de binnenkant van de remschijven er uit? Klauwen grijpen op twee kanten aan.
Het feit dat ie naar links trekt komt omdat hij rechts dus minder vertraagt.
Persoonlijk zou ik identieke klauwen "op één as" willen hebben. Je kunt ze tegenwoordig inruilen, krijg je twee identieke terug die gereviseerd zijn.
Een hoofdremcilindeer kost ongeveer € 100,-

In iedergeval zou ik beginnen om de klauwen gangbaar te maken en alle vloeistof te vervangen. Kijk wat dat oplevert.
Het verschil in hoogte kan ik niet verklaren, je bedoelt niet het aangrijppunt maar fysiek het pedaal, toch?
Is alles om en rond het rempedaal goed gangbaar? schoon?

De klauw op de laatste foto lijky nat te zijn?<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2009/09/24 13:02
bartolo66

Berichtdoor rudiman » 24 sep 2009, 13:14

Ik bedoel het aangrijppunt, de eene keer moet ik het pedaal een stuk verder intrappen dan de andere keer. 1 keer pompen en het aangrijppunt ligt dan weer centimeters hoger. De natte klauw komt door de remmen reiniger hij was echt kurkdroog.
Twee dezelfde klauwen op een as lijkt me beter. maar of het noodzakelijk is?
Ik denk zelf momenteel dat de hoofdremcylinder niet goed meer is maar zeker weten doe ik dat niet.
Waar kun je overigens je klauwen omruilen? en wat zijn de kosten daarvan?<br><br>Post edited by: rudiman, at: 2009/09/24 13:49
rudiman

Berichtdoor bartolo66 » 24 sep 2009, 14:58

voor prijzen kun je het beste naar . De meeste automaterialen leveren deze onderdelen, daarbij moet je de oude inleveren.
Normaal gesproken krijg je er nog wat korting op de daar vermelde prijzen...

Is je pedaal wel drukvast? maw houdt ie de druk goed vast als je gedurende een minuut er met je volle gewicht op drukt? is hier boven ook al gevraagd.

Het is niet noodzakelijk om identieke klauwen op een as te hebben maar dan moeten ze wel evenveel vertragen en dat is bij jou niet het geval. Hoe ziet de binnenzijde van de schijf er uit?

Groet,

Bart
bartolo66

Berichtdoor rudiman » 24 sep 2009, 15:40

binnenkant schijven is oke, volle gewicht erop gedurende enkele minuten gaat het pedaal niet van zakken. Het fenomeen gebeurd eigenlijk aleen met rijden.
rudiman

Berichtdoor bartolo66 » 24 sep 2009, 17:00

Heeft ie toevallig ABS?
bartolo66

Berichtdoor rudiman » 24 sep 2009, 17:22

Nee geen abs, zie wel dat eer een lucht slangetje??(zie foto rechts voor het dunne slangetje) naar het wiel loopt. waar dat goed voor is....<br><br>Post edited by: rudiman, at: 2009/09/24 17:41
rudiman

Berichtdoor Mart Gloudemans » 24 sep 2009, 19:56

Mijn advies is, begin met de remolie vervangen en goed ontluchten, als de oude remolie teveel water bevat krijg je als de remmen warm worden luchtbelvorming in je remcicuit, ik weet ook niet zeker of dit je probleem oplost maar als je niet weet hoe oud de remolie is dan moet je die toch vervangen.

succes mart.
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor bartolo66 » 24 sep 2009, 22:14

Ik begrijp niet helemaal goed welk slangetje je bedoelt. je bedoelt niet de slijtage indicator, toch? da's een kabeltje (hoes) met twee aders geen slang.

Groet,

Bart<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2009/09/24 22:16
bartolo66

Berichtdoor Haplo » 24 sep 2009, 22:37

Die 2 verschillende klauwen zouden mij wel bezighouden.. Er zijn 2 belangrijke punten welke in iedergeval belangrijk zijn. Zitten er dezelfde blokken in (verschil in oppervlakte geeft verschil in kracht), en zitten er dezelfde diameter remzuigers in.. Een antwoord waar je geen antwoord op kan geven, maar wat wel erg belangrijk is..

Maar zelfs als bovenstaand allemaal gelijk is (waardoor er in theorie geen probleem is) dan nog zou ik zorgen voor 2 gelijke klauwen. De praktijk is nou eenmaal altijd anders, en als je problemen heb moet je zaken gaan uitsluiten..

Andere mogelijkheden voor je pedaal hoogte verschil:
1: Trillen je remmen soms?? Dan zouden je schijven krom kunnen zijn wat inderdaad 2x pompen tot gevolg kan hebben. Remblokken worden door de ongelijke schijf verder naar buiten geduwd, en moeten bij remmen dus ook weer verder aangedrukt worden.
2: Slechte remslangen. Is wel een beetje vergezocht, maar goed.. Zoals gezegd.. Je moet dingen gaan uitsluiten.

Remvloeistof vervangen is overigens ook een goed idee (altijd een goed idee), maar ik heb nog niet vaak meegemaakt dat dit de oorzaak van problemen is.. En ook dit keer zijn de symptomen er niet echt naar. Wel doen dus, maar verwacht er dus niet te veel van...
Haplo

Berichtdoor rudiman » 24 sep 2009, 23:27

Ik kan het niet helpen maar ik zit nog steeds met een vacuum probleem in mijn hoofd. Heb nog nooit een auto gezien waarbij het na het verwijderen van de sleutel het nog zeker 4 seconden duurt voordat de motor uitgaat.
Ik vroeg me af om het vacuum probleem buiten te sluiten, als ik de vacuum slang van de bekrachtiger los haal en ik ga dan rijden. Dan zou de rem ongelooflijk zwaar moeten gaan maar het aangrijp moment zou hetzelfde moeten blijven. Lijkt me overigens het best om te proberen op een verlaten industrie terrein :-)
rudiman

Berichtdoor bartolo66 » 25 sep 2009, 00:03

Dat punt is niet makkelijk te bepalen. Trap je rem maar een paar keer in als de motor niet loopt. Vervolgens start je de motor, met je voet nog steeds op het pedaal, en je zult merken dat je pedaal zakt.
Punt is volgens mij niet te bepalen immers, bekrachtigd zet je X keer zoveel kracht.

Als je het vacuüm verdenkt moet je meten of er genoeg is. Ik ken de waardes niet maar daar is wel aan te komen. Een vacuüm metertje kost je de kop niet.
bartolo66

Berichtdoor rudiman » 25 sep 2009, 09:52

Ik ben bang dat voordat ik verder kan MOET weten of het probleem vacuum gerelateerd is.
Dus nu een aantal zeer dringende vragen.

1> Hoeveel vacuum moet er zijn?

2> Mede dieselrijders, hoelang duurt het bij jullie voordat de motor afslaat als de contactsleutel word omgedraaid?

Op vraag 2 zou ik echt heel graag een antwoord hebben.<br><br>Post edited by: rudiman, at: 2009/09/25 09:55
rudiman

Berichtdoor Martijn_200D » 25 sep 2009, 10:04

Martijn_200D

Berichtdoor rudiman » 25 sep 2009, 11:56

Zo vandaag eens een uurtje rond ge crossed op een bijna verlaten industrie terrein.

hier volgende de test gegevens:

Slang losgekoppeld van rembekrachtiger:

Remmen gaat erg zwaar. (zoals verwacht) maar het probleem bestaat nog steeds dus het vacuum heeft er niet mee te maken.

Ik weet nu wel precies wat je moet doen om het probleem te laten optreden.

Rem flink indrukken
daarna de remdruk sterk verminderen en weer indrukken
nu voel je dat het pedaal weer een stuk verder zakt als eerst
dit kun je een paar keer doen maar uiteindelijk zakt het pedaal niet verder meer.

Met de bekrachtiger aangesloten merk je het erger dan zonder maar dat lijkt me logisch.

Overigens flink wat noodstops gemaakt en merk dat linksvoor eerder blokkeerd dan rechtsvoor.
Dat lijkt me niets met het probleem te maken te hebben maar wellicht wel met de verschillende klauwen.

Helaas ben ik wel iets wijzer maar weet nog steeds niet wat er aan de hand is.

1> Hoofdrem cylinder
2> Kromme schijven? (lijkt me niet want soms gebeurd het ook als ie stilstaat)
3> Verstopte slangen
4> Iets met de klauwen

Zelf neig ik naar optie 1.. maar zou wel ruk zijn als ik die vervang en het probleem is er nog.
Alles vervangen word dure grap ben ik bang.

Roept u maar :-)

was net even bij Brezan Alkmaar

Maar de prijzen (inc btw, inclusief clubkorting ) daar zijn als volgt:

Remklauw ate 125 (inruil oude klauwen niet mogelijk!!!)
Hoofdrem cylinder 135
Remslang 18 euro

Post edited by: rudiman, at: 2009/09/25 13:11<br><br>Post edited by: rudiman, at: 2009/09/25 13:38
rudiman

Volgende

Keer terug naar Techniek