[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
synthetische, of minerale olie : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:31

synthetische, of minerale olie

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

synthetische, of minerale olie

Berichtdoor pimito » 27 sep 2009, 17:24

Hallo,

Hoort er synthetische, of minerale olie in de W123 240D? Welke waardes kan het beste kiezen voor dagelijks gebruik?

Bedankt,

Pimito
pimito
 


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Adrieaantjuhh » 27 sep 2009, 17:44

kort maar krachtig :Mineraal !

groet Arjan
Adrieaantjuhh
 


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Vinnievw » 28 sep 2009, 16:27

Een aanrader: Castrol GTX High-Mileage 15W40, te koop bij o.a. de Halfords. Volledig mineraal!
Avatar gebruiker
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 300
Geregistreerd: 07 jun 2007, 11:28
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Govert » 28 sep 2009, 16:43

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:35
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Citrobenz » 28 sep 2009, 17:21

De Castrol GTX High-Mileage 15W40 die Vinnievw aangeeft is zeer geschikt voor onze diesels
Ook in de winter.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Govert » 28 sep 2009, 17:24

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:37
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor ??? » 28 sep 2009, 17:42

En synthetische olie tast de lagering die in de motor aan de binnen kant aan.
???
 


.

Berichtdoor MajikSimon » 28 sep 2009, 18:16

De vraag hoort niet te zijn of de olie mineraal of synthetisch moet zijn, maar wat is de beste olie voor mijn auto...

Of de olie op minerale basis, hydrocrack olie of synthetische olie basis is doet er namelijk niet zoveel toe.
alles draait om de additieven.Dat is waarop bezuinigd wordt bij zeer goedkope olie, of die nou mineraal is of synthetisch of hydrocrack maakt niet veel uit.

De meest 10w40 is op minerale en/of hydrocrack (HC) basis.Als daar een acea A3/B3 norm op zit kun je niet veel verkeerd doen. Verder zeggen de olienormen op de verpakking niet alles; meestal alleen een verklaring dat de olie volgens de fabrikant aan de voldoet.Dat wil niet zeggen dat de olie door mb is vrijgegeven. Helemaal niet...MB test echt de olie van de lidl of hema niet en daar staan wel de normen op. Dit komt omdat de olie volgens de fabrikant aan de vermelde normen voldoet.Dat test echter niemand bij de hema of lidl olie die vaak partijen overgebleven bulk olie zijn.

De meeste 15w40 is vnl op minerale basis. De meeste 10w40 m.n. op minerale en/of HC basis. De meeste 5w-40 is ook niet echt synthetisch maar op HC basis.Dat is echter alleen de basisolie, en aan pure basisolie heeft je motor helaas niet veel.

Wat er wel toe doet zijn de additieven. Die worden echter paradoxaal gezien op sommige punten niet beter met de tijd, o.a. door strengere normering ivm katalysatoren die vervuild worden door zinc en fosfor. Daardoor zijn bepaalde zeer recente API normen niet meer geschikt voor MB's en andere oudere motoren door een gebrek aan smerende additieven ( bv zddp). Daardoor voldoet een semi-synthetische 10w40 met api SG beter aan de behoeft t.a.v. smerende additieven dan een volsynthetische 5w40 met de hoogste api SM normering. Deze laatste bevat ook smerende additieven maar andere, niet de klassieke waarop wel de motoren al 20-30 jaar lopen. Let dus wel op deze normen.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/09/29 20:47
MajikSimon
 


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Theo300D » 28 sep 2009, 19:49

Ik gebruik 15w40 van Brega.

Voldoet heel goed voor mijn 300D.
Is wel een vrij dure olie maar zeer goed.
Ik vervang 1 keer per jaar wan qua kilometers red ik het toch niet.
Theo300D
 


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Bob » 29 sep 2009, 19:46

Volgens mij en alle verhalen van olie fanatici is synthetische olie superieur tav "normale olie". Met name de koud-loop eigenschappen (veel beter smering) heeft bij ons het grootste voordeel.
Nu als klap op de vuurpeil. Ik gebruik (voor mijn 3.0D + Scoda 1.9 TDI) met volle tevredenheid syntetische olie van De Action, € 6 per 2 liter.
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Markparket » 30 sep 2009, 02:11

Pimito,

Over olie is al heel erg veel geschreven op het forum.

Gebruik de zoekfunctie eens zou ik zeggen.
Een van de topics die er dan uit komt is de volgende:

viewtopic.php?f=12&t=3995

Met name lid Majiksimon weet het prima te verwoorden.

Na mijn auto elke keer met de normale minerale olie door de Brezan aan garages geleverd, gewisseld te hebben, heb ik de laatste oliewissel gedaan met Castrol High Mileage (die nu overigens niet meer bestaat).
Wat mij opvalt is dat mijn oliedrukmeter gewoon een stuk minder oliedruk aangeeft als voorheen.(???)
Verder vind ik de motor een stuk 'rauwer' lopen....

Voor een ieder gaat roepen: het oliefilter is uiteraard ook vervangen!
En ja, de olie staat uiteraard op peil;-)

Als proef ga ik nu van de week het oliefilter vervangen, olie bijvullen en dan kijken of er verschil is.

Zo niet, dan ga ik nogmaals oliefilter vervangen en de olie weer vervangen door de standaard Brezan minerale olie.

Ik ben benieuwd wat de resultaten zijn;-)

In ieder geval ben ik niet blij met een oliedruk van net iets meer dan 1 op stationair in D (met een 2 liter M102 motor...) terwijl dat altijd 2 was.<br><br>Post edited by: Markparket, at: 2009/09/30 02:21
Markparket
 


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Markparket » 30 sep 2009, 02:18

Overigens,

Dit is een discussie die nooit op te lossen is.
Er zijn gewoonweg teveel meningen;-)

Ik zou zeggen:

Deel je ervaringen en laat een ieder in zijn waarde, of hij de olie bij de Lidl/Action/Hema haalt of super dure vul-maar-in-merk-olie gebruikt.

Ik hou jullie op de hoogte v.w.b. wissel van filter en later olie;-)<br><br>Post edited by: Markparket, at: 2009/09/30 02:23
Markparket
 


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Martijn_200D » 30 sep 2009, 08:37

Ik haal al jaren voor alle auto's die ik heb gehad, de olie van de Action.
5 liter 15W40 voor slechts 8 euries.
Eventueel de 10W40, 4 liter voor 9 euries.
Wellicht dat deze olie net niet zo goed zijn als de dure, maar met deze olie kan ik wel 3x wisselen voor de zelfde prijs als 1x met dure olie !!
En ik heb nog nooit een motor in de soep laten lopen, dus echt heel erg slecht is de olie van de Action nu dus ook weer niet ;-)<br><br>Post edited by: Martijn_300D, at: 2009/09/30 08:38
Martijn_200D
 


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Limpsalot » 30 sep 2009, 12:18

Markparket schreef:
Wat mij opvalt is dat mijn oliedrukmeter gewoon een stuk minder oliedruk aangeeft als voorheen.(???)

In mijn 230E is de olie sinds de aankoop (mei jl, 6000 km gereden) nog niet ververst, maar wel regelmatig bijgevuld met 'de champagne onder de motoroliën.' Eigenlijk door de juichende aanbevelingen van Citrobenz ;-)

En ook mijn oliedrukmeter geeft nu lagere waarden aan dan voorheen. Ik had zelf het verband nog niet gelegd, maar nu ik bovenstaande lees van Mark, vind ik het wel toevallig.

Het zou natuurlijk kunnen dat het oliefilter vernieuwd moet worden. Het lijkt me wel waarschijnlijk dat de verkoper voor aflevering de goedkoopste spullen heeft gebruikt, maar kan dat na 6000 km al aan vervanging toe zijn?

Overigens: ik lees hier over een litertje olieverbruik per 5000 km. Bij mij is dat een stuk hoger. Ik heb het niet precies bijgehouden omdat in het boekje staat dat 1L/1000 km binnen de toleranties valt, en zoveel gebruikt ie niet. Maar ik ga het nu toch wel even in de gaten houden want het lijkt me een hoger gebruik dan gemiddeld.
Limpsalot
 


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Citrobenz » 30 sep 2009, 13:18

Ik heb nu in 4 benzen Castrol gedaan.
De oliedruk stationair is bij alle 4 boven de 2, wel vervang ik altijd ook het oliefilter bij verversen.
Het kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van het oliefilter liggen, meen hier al meer over op de site gelezen te hebben.
Nou hoeft een hogere oliedruk niet per definitie beter te zijn natuurlijk.

Maar ja olie blijft gewoon een punt van discussie, een ieder moet doen wat hem goed lijkt.
Hetzelfde als met het rijden op PPO
Alleen jammer dat wanneer een motor stuk gereden wordt, hier niet op de site vermeld wordt wat de oorzaak is. Daar kunnen anderen weer hun voordeel mee doen
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Limpsalot » 30 sep 2009, 13:47

Ja okee Henk, maar 'wat me goed lijkt' moet in mijn geval wél een beetje van dit forum komen :-). Zelf weet ik er nul komma niks van, dus ik probeer hier wat wijzer te worden.
En jouw verhaal over die garage die van Castrol afstapte met alleen maar problemen als resultaat vond ik erg overtuigend.

De oliedruk is bij mij ook niet echt laag hoor: stationair op 2, maar voorheen op 2 1/2 of zelfs 3. En toevallig had Mark het ook over de oliedruk.
Maar het staat beslist niet vast dat de olie daar iets mee te maken heeft. Ik ga eerst maar 's het filter vervangen en alle olie verversen, dan weet ik wat meer.
Limpsalot
 


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Markparket » 01 okt 2009, 01:26

Dat is toevallig Roel....

Uiteraard vervang ik het filter met de olie.
En altijd dezelfde filters.

Voor de GTX was de oliedruk boven de 2,5 (koud zelfs 3) en in warme toestand met ingeschakelde automaat en voet op de rem altijd nog boven de 2.

Daarbij is het niet gelijdelijk gekomen, maar direct na de oliewissel:-(

Als er morgen een droog moment is, vervang ik het filter (heb op voorraad), en anders maar even naar Blesdijke.

Ook zal er een verschil tussen benzine motoren (Limpsalot en ik hebben dezelfde M102) en diesels zijn zoals Citrobenz heeft.....

In ieder geval vind ik een oliedruk die warm naar 1 gaat niet fijn.....
Verder verbruikt de motor geen druppel olie en verkeerd in topconditie.
Markparket
 


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Markparket » 01 okt 2009, 01:31

Oh ja Henk,

wat voor merk oliefilters gebruik jij?
Markparket
 


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Markparket » 02 okt 2009, 02:16

Heb het oliefilter vervangen.

Ben van 1,1 naar 1,2 gegaan vwb oliedruk in warme toestand met de automaat in D....

Geen verbetering dus:-(

Wel was de olie nog erg schoon na 2.500 km, dat dan weer wel....

Helaas voor de 'Champagne', maar ik ga dus maar weer wisselen....
Markparket
 


Re:synthetische, of minerale olie

Berichtdoor Citrobenz » 02 okt 2009, 09:38

Wat ik gisteren al zei Mark,
Ik denk dat je hier een denkfout maakt.
Zoals ik zelf heb mogen aanschouwen staat de oliedruk bij warme motor in de "vrij" stand boven de 2
Zet je hem dan in de "D" dan zakt de oliedruk. Lijkt mij logisch want dan belast je de motor.

Misschien dat andere automaat rijders hier ook ervaring mee hebben.

Ook omdat je niet precies weet wat voor oliedikte je er de vorige keer in had zitten is het natuurlijk niet te vergelijken. Een dunnere olie geeft een andere druk weer.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten