door Wiebren240D » 28 sep 2009, 21:56
Hallo Lode
ja dat kan wel maar heb je een gooie bankschroef tot je beschikking en een werkbank?
dat heb je toch wel nodig.
want op straat pak je de remschijfen met de naaf waar je voorwielager in zit er zo af.
kan zelf met voorwiel en al als je eerst de remklauw wel los hebt gemaakt en vast gebonden aan de stabilisatorstang.
1 je maakt het voorwiel los dan zie je de remklauw zitten 2bouten aan de achterkant los maaken remklauw op hangen.
dan tik je de dop in het midden van de naaf eraf die zit vol vet als het goed is even schoon maaken dan zie je de moer zitten waar een inbus boutje is zit dat inbusboutje maak je los 1 slag is meestal genoeg.
dan draai je de moer van de as af.
dan zit de remschijf met naaf los die trek je dan zo naar je toe.
nu komt het als je niet een bankschroef hebt dan leg je de remschijf weer in je voorwiel even met 2 bouten vast zetten nu zie je in de binnenkant van je remschijf daar zitten een aantal inbus bouten die maak je los met inbus sleutel nummer 10 als alle bouten los zijn dan maak je de wielbouten weer los dan tikje met een hamer de naaf eruit nu heb je de remschijf van de naaf af.
nu heb je de naaf los die set je rechtop in de bankschroef.
dan pak je een hamer en tikje het binnen lager eruit die ring wil wel vast zitten de ene sla je van de ene kant eruit de andere van de anders kant.
en dan pak je het nieuwe lager alleen de buitenkant die tikje met de oude ring die eruit is gekomen er weer in dat doe je 2 keer en dan de nieuwe lagers goed door het vet halen en er goed in draaien dat het lager vol vet zit hier gaat wel even tijd in zitten.
dan zet je het achterste lager er weer in met de nieuwe keering die ervoor zorgt dat je geen wielagervet op je remschijf krijgt wel even goed vast tikken ik doe het altijd met een kunstof hamer.
nu kan de nieuwe remschijf er weer op een beetje koopervet er tussen kan geen kwaad wel gelijk matig de bouten aantrekken gewoon goed vast dan weer op de auto het voorste lager erin dan de moer er weer op goed vast draaien met een waterpomp tang en dan een kwart slag terug dat het wiel mooi rond draait even voelen met het wiel op de auto of er nog speeling op dan even na rtellen tot je geen speeling meer voelt en dan de dop er weer op met nieuw vet en de ene kant is klaar de andere kant doe je net zo.
met de groeten van Wiebren ut Snits