[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
bougiekabels doormeten : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 11:45

bougiekabels doormeten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

bougiekabels doormeten

Berichtdoor wallie71 » 20 sep 2009, 12:57

heb vandaag me bougiekabels doorgemeten en ze waren alle 4 rond de 1.1k ohm zijn dit goede waardes? mijn kabel van me bobine naar verdeler kap meete ik op 0.3 ohm neem aan dat er maar 1 manier van meten is en dat is kabel los en links en rechts van de kabel je meet pennen erin doen


groetjes wallie
wallie71
 


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor Don » 20 sep 2009, 14:42

Je manier van doormeten lijkt me goed.

Ik kwam met mijn oude kabels op 5 ohm uit.

Mijn nieuwe kabels hebben net zoals die van jouw rond de 1.1 ohm.
Maar er zitten aansluitstukjes aan mijn kabels om op de verdelerkap te passen. Deze meten 1 ohm.
Samen kom ik per kabel dus uit op 2.1 ohm (dat vindt ik dan weer jammer, maar weet niet of deze extra weerstand significant is)

De kabel naar de verdeler meet bij mij 1 ohm. Iets meer dus als die van jouw.

Conclusie; volgens mij zijn je kabels goed!
Don
 


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor wallie71 » 20 sep 2009, 14:52

wil wel even melden dat ik over k-ohm praat dus mij kabels zijn rond de 1,1 k-ohm en me kabel van verdeler naar bobine 0,3 ohm weet nu niet of jij in k-ohm praat of in ohm
wallie71
 


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor Don » 20 sep 2009, 16:10

ik weet niet of ik in dat destijds in K-ohm of ohm gemeten heb; maar K is een factor 1000! Onze waarde's lijken gelijk, dus ik denk dat we het op dezelfde manier gemeten hebben.

Wat was je beweegreden om de kabels te meten; zijn er storingen?
Don
 


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor wallie71 » 20 sep 2009, 16:43

stotteren van de auto bij optrekken maar wat ik raar vind bij het meten dat de bougiekabels allemaal netjes de waarde hebben van 1,1 kohm en dat de bobine kabel maar 0,3 ohm is of is dat wel normaal dan<br><br>Post edited by: wallie71, at: 2009/09/20 16:44
wallie71
 


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor Don » 20 sep 2009, 20:28

Ik had zelf ook een tijdje last van stotteren;
volgende actie's ondernomen;

-contactpuntjes schoonmaken
-contacthoek nameten
-ontstekingstijdstip
-alle vaccuumslangen goed?
-carburateur stellen

Zeker de electronica moet in eerste instantie in orde zijn, anders blijf je stellen aan die carburateur.

Succes met het opsporen!
Don
 


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor Don » 20 sep 2009, 20:39

oja, en die bobinekabel van 0,3 ohm, is wel laag, maar dat lijkt me geen probleem. Een te grote weestand is meer een probleem.
Don
 


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor Bob » 20 sep 2009, 21:11

Hallo Wally,
Wat ik zou willen toevoegen aan jullie metingen is dat met name het hoogspanning-gedeelte aspecten bevat welke zich niet of moeilijk laten meten. Dit zijn bijvoorbeeld de kruip verliezen door de poriën v/d isolatie (barstjes ontstaan in de loop der tijd met vocht er in). Dit laat zich niet meten met een laagspanning meter, het lijkt dan prima, maar met hoogspanning heb je daar significante verliezen. Dit zelfde geld ook voor de verdeelkap en de Rotor. Ook de kabels hebben vaak een koolkern welke in de loop van de tijd overal breukjes hebben, met als gevolg allerlei soorten rare storingen
Ik zou je aanraden (eigenlijk elke 100.000Km) kabels, verdelerkap en rotor te vervangen. Het lijkt rigoureus en overdone maar je zult versteld staan van de verbetering.

Succes, Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor wallie71 » 21 sep 2009, 06:27

dus eigenlijk de kabels meggeren door middel van 1000 volt en zo de isolatie weerstand meten is een beteren methode ?


maar om een hoop gemeet te voorkomen ga ik van de week wel ff langs bij brezan en koop maar gelijk een hele set kabels kap rotor bougies en misschien ook maar gelijk bobine weet ik in ieder geval zeker dat ik daar de komende jaren niet meer hoef naar te kijken
wallie71
 


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor Bob » 21 sep 2009, 10:01

Precies Wally, je slaat de spijker op zo'n kop. En eigenlijk meten met nog een hogere spanning want de bobine spanning is al snel boven de 10.000 Volt.
Overigens tav van jullie discussie over de weerstand van de kabel ( 1 ohm en 1 Kohm) kan allebei. Je hebt nl onstoorde (radio) kabels met een koolkern (1Kohm of meer, dit gaat wel ten koste van de vonk), en niet-ontstoorde (met een koperkern) Deze laatse geeft de minste weerstand voor de vonk en is het degelijkst, Maar...... wel storing. In de praktijk kom je ook wel suppressors (geschroeft in de koper kabels) waar dan weer die 1 kohm weerstand zit.<br><br>Post edited by: Bob, at: 2009/09/21 10:07
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor wallie71 » 21 sep 2009, 19:06

ok bedankt voor de info
wallie71
 


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor Edwin1966 » 29 sep 2009, 19:54

Hmmm mijn auto startte moeilijk op LPG. Ik heb daarom de verdeelkap, rotor, bougiekabels en bougies vervangen. Wat schetst mijn verbazing bij stationair lopen zit er af en toe een soort "hik" in de motor, hij loopt dus niet mooi vloeiend. Wat kan dit zijn?? Toch de verdeelkap niet goed er op gezet misschien? Iemand een idee? Heb wel al het gas een beetje bijgesteld, hielp voor mijn gevoel wel iets maar onvoldoende.

Nb de bouiekabels zitten er wel in de juiste volgorde op!!
Avatar gebruiker
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 405
Geregistreerd: 06 aug 2008, 20:48
Woonplaats: Enschede
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor Edwin1966 » 29 sep 2009, 21:06

Niemand een idee?
Avatar gebruiker
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 405
Geregistreerd: 06 aug 2008, 20:48
Woonplaats: Enschede
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor Luigi » 30 sep 2009, 00:29

maar om een hoop gemeet te voorkomen ga ik van de week wel ff langs bij brezan en koop maar gelijk een hele set kabels kap rotor bougies en misschien ook maar gelijk bobine weet ik in ieder geval zeker dat ik daar de komende jaren niet meer hoef naar te kijken.

Hoi Wallie.
Heb laatst op het internet zitten surfen en kwam daar bobines tegen.
Er zijn blijkbaar veel verschillende soorten.
Je ziet dat er veel verschil in de spanning zit (40KV, 45KV, 60KV).
Als ik het goed begrepen heb geeft een hogere spanning een groot voordeel.
Helaas heb ik er geen ervaring mee.
Misschien toch de moeite waard er eens naar te kijken.
Heeft er iemand ervaring met deze bobines?

Groet Luigi.
Luigi
 


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor Jeroen » 30 sep 2009, 04:29

Mijn W123 is inmiddels in 'stalling' maar ook ik had wat problemen met niet helemaal goed lopen. Af en toe, met name bij constante snelheid in lager versnelling voelde ik wat licht schokken.

Ik heb alle bougie- en de bobine kabel visueel geinspecteerd. Wat bleek, de bobine kabel was doorgeschavield ter plaatse van het kapje over de bobine. Nieuwe kabel gekocht en dat was een grote verbetering. Toch voelde ik nog steeds wat schokken. Ook ik heb alle bougiekabels doorgemeten. Twee hadden een veel te hoge weerstand en die heb ik vervangen. Ben het wel eens dat een ohmse meting geen ultiem uitsluitsel geef.

Het inmiddels ook de verdelerkap vervangen. Wordt steeds een klein beetje beter. Ik denk dat ik gewoon alle bougiekabels had moeten vervangen. Aangezien ik nu in Kansas City zit voor de komende jaren, moet je even wachten op een updat voor wat betreft mijn ervaringen.

Maar ik kan wel beamen dat het vervangen van bougie- bobinekabel en de rotorkap eens in de twintig jaar vermoedelijk geen kwaad kan!

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:bougiekabels doormeten

Berichtdoor Don » 30 sep 2009, 19:15

Edwin1966:

kan zoveel zijn,.....maar het kan ook aan 1 element liggen in heel het systeem,....

Je moet voor jezelf een checklist maken van de onderdelen die in ieder geval goed zijn, en heel het rijtje afgaan. Als je bijvoorbeeld op benzine het stotteren niet hebt,..dan zal de electronica wel oke zijn.
Misschien moet je 'm wat rijker zetten op LPG.
Don
 


Re: bougiekabels doormeten

Berichtdoor Edwin1966 » 30 jul 2012, 20:58

Ik kwam dit oude topic van mij tegen. De uiteindelijke oplossing van mijn probleempje had ik er niet bij gezet. Wat bleek 1 van de bougies was gevallen dus de afstand van de elektrode was niet correct. Heb ik dus even opnieuw afgesteld en de hik was verdwenen.

Nog wel even een vraagje. Wat is de levensduur van een verdeelkap cq rotor??. Die van mij zit er nu 3 aar op en de motor loopt niet mooi rond meer. De kleppen zijn onlangs gesteld. En ik heb nieuwe bougiekabels liggen die ik er volgende week op ga zetten. Hoe kun je de verdeelkap en rotor het beste schoon maken?

Ben benieuwd naar de reacties!!
Avatar gebruiker
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 405
Geregistreerd: 06 aug 2008, 20:48
Woonplaats: Enschede
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: bougiekabels doormeten

Berichtdoor DMC » 30 jul 2012, 21:01

bij twijfel - koop nieuw

kun je dat uitsluiten :-)
Liever een lasbak dan een leasbak
Avatar gebruiker
DMC
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 19 aug 2007, 17:12
Woonplaats: Weurt
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten