[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Draagarm Linksachter vervangen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 20:00

Draagarm Linksachter vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Draagarm Linksachter vervangen

Berichtdoor Ronald300D » 29 sep 2009, 23:17

Ha Luitjes,

Vrijdag wil ik mijn draagarm linksachter gaan vervangen. Mijn wiellager is naar de haaien en het lijkt me makkelijker en goedkoper om het geheel te vervangen dan alleen het wiellager te (laten) vervangen.

Hebben jullie nog tips???

Als ik mijn achterwiel laat hangen, kan ik dan zonder problemen de veer en schokdemper loshalen?
Zal natuurlijk foto's gaan maken......
Groetjes,

Ronald
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:Draagarm Linksachter vervangen

Berichtdoor Wiebren240D » 30 sep 2009, 17:21

Hallo Ronald

probeer eerst die dikke bout waar je achterbrug mee aan de auto zit maar eens los te krijgen die wil nog wel eens voor spelbreeker speelen.
die bout zit een beide kanten van de auto net voor de achterste krik steun als die normaal los gaat dan is er niks aan de hand.
maar het is wel een karwei hoor.
want om de veer er tussen uit te krijgen zonder veer spanner komt er nog wel wat kijken.
als je eerst de schokbreeker los maakt en dan krik je de auto onder het diffrentieel op dan zien je dat de veer er nog niet tussen uit kan dan moet de remklauw en de stabilisator stangetje ook los moet toch want die zit vast aan de draagarm en je handremkabel ook die zit in de trommel vast en dan als laatste het diffrentieel die 4 boutjes waar die zitten boven tegen het chassis aan die los en dan de auto op bokjes zetten dan laat je de krik zaken dan pak je de veer er zo tussen uit.
en dan moet volgens mij de hardy schijf ook nog los wel goed merken dat die weer net zo op het diffrentieel komt zo hij eraf kwam/
en dan die 2 boutem waar de draag arm mee vast zit zit aan de achterbrug.
maar dat wijst zich van zelf.

al een draag arm gekocht?
ik heb er nog wel een handvol liggen sommige met de handremkabel er nog aan.

met de groeten van Wiebren ut Snits telnr 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Ronald300D » 01 okt 2009, 00:35

@Wiebren: bedankt voor je berichtje.
Het leek mij al erg moeilijk om bij die bout te komen.
Ik heb vrijdag een brug gehuurd en kan dus hoog en droog werken ;-)
De draagarm met lager en handremkabel heb ik al.
Hoop dat het gaat lukken ik kijk er wel een beetje tegenop.
Maar mij is verteld dat het niet al te moeilijk is. Tenminste makkelijker dan het wiellager vernieuwen.
Ik had gehoopt dat ik er hier op het forum wel iets over zou vinden, maar helaas........
Heb jij een idee hoe ik die bout het beste los krijg?
Groetjes,
Ronald
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor JantjeV8 » 01 okt 2009, 07:52

Een goed passende dopsleutel, paar dagen van te voren al wd40 er op en een setje spierballen. Zweet op de kop, kapotte knokkels en 's-avonds een voldaan gevoel.... Uit het leven gegrepen van de gemiddelde monteur zo'n 30 jaar terug.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Wiebren240D » 01 okt 2009, 10:12

Hallo Jantje

vertel mij eens hoe die kruip olie bij de schroef draad moet keijgen?
wat wel gedaan word is de achterbank eruit daar zie je een plaatje zitten met daar onder een buisje daar zit de schroef draad in boor nu een klein gaatje door dat plaatje en dan puit je van boven af de kruip olie erin.
ik hoop voor jou dat dat genoeg is want het wil ook wel gebeuren dat de bout is gaan roesten n het rubber daar zit een stuk aluminium in met een gat waar de bout door heen gaat daar wil die bout ook echt goed vast zitten dan zit er niks anders op omdat rubber dan ook nog te vervangen maar dan ben je wel even zoet dat deed ik eerst maar eens op straat proberen of die bout zo wil draaien met een lang wringijzer een een gooie 6 kant dop zal dat wel lukken maar als ie dan terug veert dan ben je zoet dan zit de bout vast geroest in het rubber.
dan kun je het beste de kop van de bout eraf branden met een snijbrander en dan een breekijzerer tussen zetten om het runner eraf te krijgen maar goed warm stooken wil wel helpen.
veel suc6 met herstel
met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor bartolo66 » 01 okt 2009, 13:22

mocht je er belang bij hebben mag je voordat je de auto op de brug zet ff in Enschede langskomen. Probeer ik ze met de slagmoersleutel los te krijgen en gangbaar te maken heb je daar vrijdag geen omkijken naar.

Groet,

Bart

PS. Voor de goede orde dit soort acties zijn niet altijd zonder gevaar er wil wel eens wat afbreken ;-)
Maar dan heb je als alles weer goed is gekomen, uiteindelijk nog véél meer het gevoel dat Jantje V8 hierboven beschrijft.<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2009/10/01 13:31
bartolo66

Draagarm Linksachter vervangen = MISLUKT

Berichtdoor Ronald300D » 02 okt 2009, 22:53

Het is NIET gelukt om mijn draagarm te vervangen :-(
De moer die vlak bij de kriksteun zit is niet te bereiken en ik had geen goede veerspanner.
Eigenlijk wil ik alleen maar het wiellager vervangen dus hoop op een welwillende forumgenoot die dit voor/met mij kan doen.
Ik start een nieuw topic om dit onder de aandacht te brengen.
Groetjes en bedankt voor de tips.

Ronald
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek