door Haplo » 30 sep 2009, 20:34
Nou.. ze behoren natuurlijk niet zweterig te zijn. Dat is een teken dat ze aan vervanging toe zijn. Maar het kan inderdaad wel dat ze EN zweterig zijn, maar nog wel voldoen.
Vergis je overigens niet. De dempers die onder de T modellen zitten en eruit zien als dempers zijn eigenlijk niet de (schok)dempers/brekers. Eigenlijk zijn dit alleen cilinders die de auto in hoogte doen bewegen bij wisselende belasting. De onderdelen welke de uiteindelijke demping op zich nemen zijn de zogenaamde veerbollen die verderop tegen de onderkant van de auto gemonteerd zitten.
Ik denk dat de garage deze niet bedoeld. De meeste garages kennen de werking van het systeem niet. Deze veerbollen kunnen op 2 manieren versleten zijn: Of het interne membraam is slap geworden, dit resulteert in een heel springerig gedrag. Of het is helemaal lek, in dit geval heb je compleet geen demping meer en een keiharde auto..
Maar dit eigenlijk allemaal terzijde. Als je hoogteregeling nog werkt met zwetende "dempers" is dit geen reden voor afkeur. Of je hoogteregeling nog werkt kun je simpel testen door de hendel handmatig te bewegen. Uitleg word elders op het forum gegeven.
Vergis je overigens niet. Die dempers (eigenlijk cilinders) zijn schreeuwend duur (200+ euro per stuk). 2de hands worden ze wel aangeboden, maar dat is eigenlijk uitstel van executie..