[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Rokende 300TD motor : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 10:56

Rokende 300TD motor

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Rokende 300TD motor

Berichtdoor lekkerbakkie » 01 okt 2009, 21:02

Hallo W123 techneuten,
Na het vervangen van de verstuivers en de gloeistiften rookt de motor van mijn 300TD
aanzienlijk meer dan voorheen.
De werkzaamheden zijn uitgevoerd door een erkende Bosch Service dienst.
De compressie van de motor was perfect, zo tussen 26-28 bar.
Ze hebben er 5 ruilverstuivers van Bosch en nieuwe gloeikaarsen ingedaan.
De auto verbruikt geen druppel olie.
Dus ik vraag me af, wat het zou kunnen zijn ?
Nadat ik teruggegaan was naar de Bosch Service dienst, met dat rookverhaal, hebben ze alles nog een
keer nagelopen, maar ze vertelden mij dat er niets bijzonders aan de hand was.
Omdat de ruilverstuivers nu meer druk leveren dan de oude verstuivers, kan de motor wat meer zijn
gaan roken zegt men, maar dat vind ik vreemd, als je motor voorheen nooit rookte ?
Nu is mijn vraag, of iemand nog tips heeft, waar het aan zou kunnen liggen?
Zou het soms de brandstofpomp kunnen zijn ?
De timing is ook nagekeken, en alles staat op tijd.
De auto trekt en rijdt verder goed, verbruik zo rond de 1 liter op 11 km gemiddeld
(stad & snelweg kilometers).
Maar ik vind het zo'n naar gezicht, al die rook achter me als ik in mijn spiegel kijk.....
Het is geen witte rook, koelvloeistofniveau blijft ook op peil, maar het is bluw/zwarte rook.
Eventuele tips over een goede Diesel specialist in midden NL zijn uiteraard ook welkom.
Bedankt voor jullie feedback,
met vr. groeten,JW
lekkerbakkie
 


Re:Rokende 300TD motor

Berichtdoor Haplo » 01 okt 2009, 22:27

Hmm.. inderdaad een vreemde situatie.. Als ie geen olie verbruikt maar wel donkere rook uitbraakt zou het onvolledige vebranding van diesel moeten zijn.

Als het geen erkende Bosch Service dienst was geweest zou ik het geleverde werk betwijfelen, maar van Bosch centers heb ik wel een hoge pet op. Ik zou zeker niet naar een andere toko gaan, maar hen het probleem voorleggen. Ik neem aan dat je de hele actie hebt gedaan om van de rook die je eerder had af te komen (je schrijft immers hij rookt meer dan voorheen)?? Aangezien dat niet gelukt is, mogen ze best met een oplossing komen. Zelfs als het hen niet aan te rekenen is hoort dat er wel een beetje bij.

Brandstofpomp blijft bijna als enige over. Ik weet niet zeker of er op deze pomp ook een instelling zit voor het bijstellen van het mengsel op grote hoogte (ijlere lucht). Misschien dat daar nog wat te halen valt??<br><br>Post edited by: Haplo, at: 2009/10/01 22:29
Haplo
 


Re:Rokende 300TD motor

Berichtdoor Govert » 01 okt 2009, 22:36

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 00:44
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Rokende 300TD motor

Berichtdoor Wiebren240D » 01 okt 2009, 23:12

Ja precies net wat Govert zegt.
hij rookt nu meer dan voorheen dan is er toch wat.
kleppen stellen ik denk het niet hij rookte voor heen niet.
maar wat voor nozzels hebben ze in de verstuivers gedaan en op welke druk hebben ze de verstuivers afgesteld hoort op zijn minst 110 bar te zijn en op zijn hoogst 120 bar normaal staan ze op 115 bar maar nieuwe houden ze altijd een beetje hooger aan want na verloop van tijd zakt de druk een beetje.

maar ik deed de verstuivers even kontroleren en de kleppen even na zien hoe ze zijn af gesteld en het luchtfilter ook.
maar ik ben wel benieuwt wat nu de oorzaak is.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Rokende 300TD motor

Berichtdoor lekkerbakkie » 01 okt 2009, 23:29

Volgens het rapport dat ik erbij gekregen heb, zijn de ruil verstuivers op 115 bar afgesteld.
Km stand bij reparatie was 241,000 nu staat er 244,000 op de teller.
Ze hebben trouwens voordat ze aan het werk gingen eerst een lektest gedaan en daar kwam een drukverlies
uit van tussen de 18 en de 20% per cilinder. Nu weet ik niet of dat slecht is voor zo'n 300TD motor,
bij die km stand, maar omdat alles er bij het kleppen stellen bijzonder netjes uitzag, leek het of de motor geen bovenmatige slijtage vertoonde ?
lekkerbakkie
 


Re:Rokende 300TD motor

Berichtdoor lekkerbakkie » 01 okt 2009, 23:35

Om de andere vraag te beantwoorden; hij rookt vooral als ik optrek vanuit stilstand, en bij het accelereren. Als ik constant op de snelweg rijd, rookt hij niet.
en de auto is van bouwjaar augustus 1979.
Ook stinkt hij weleens naar diesel, dat zelfs te ruiken is als ik in de auto zit, hetgeen hij voor de reparatie ook niet had. En als ik hem af heb gezet dan ruik je ook een diesel geur achter bij de uitlaat ! Brandstof pomp/ druk / retourleidingen laten conroleren ?
alle retourleidingen zijn trouwens ook vervangen.
lekkerbakkie
 


Re:Rokende 300TD motor

Berichtdoor MBvO » 02 okt 2009, 09:00

Het kan makkelijk zijn dat je ergens een diesel-lekje hebt aan de opvoer- of retourleidingen. Ik had dat ook maar vond dat zelf niet echt stinken, pas toen ik onder de auto lag rook ik het goed. De aansluitingen/slangklemmetjes zijn makkelijk na te lopen.
Blauwe rook duidt in principe op onverbrande brandstof, dus ik denk dat je het in die richting moet zoeken, maar ik heb onvoldoende kennis van de turbo-motor om je verder zinvolle tips te geven. Succes!
MBvO
 


Re:Rokende 300TD motor

Berichtdoor UncleBenz » 02 okt 2009, 09:11

Ik heb hetzelfde gehad. Nieuwe verstuivers leken het roken zelfs erger gemaakt te hebben. Collega's wilden niet meer achter mij rijden vanwege de stinkende rook.
Ik weet niet waar je woont, maar heb hem bij een garage in Overijssel gebracht en na het kleppen stellen waren alle problemen verleden tijd.
UncleBenz
 


Re:Rokende 300TD motor

Berichtdoor Govert » 02 okt 2009, 18:06

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 00:44
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Rokende 300TD motor

Berichtdoor lekkerbakkie » 07 okt 2009, 22:38

Hallo Govert,
Het betreft een gewone 300TD, zonder Turbo.
Ik weet niets van de technische dingen die je vraagt, alleen dat ze het op mijn verzoek nog een keer hebben nagekeken bij die Bosch Service, maar ik denk dat we de kleppen nog maar een keer moeten nastellen.
Alle brandstofleidingen in de motorruimte zijn vernieuwd, maar die zal ik ook nalopen, om te kjijken
of het ergens lekt.
In ieder geval bedankt voor al jullie tips !
JW
lekkerbakkie
 


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten