door 123knakker » 28 feb 2011, 13:54
Hoi
Ik rij op LPG voor € 0,11 cent de kilometer probleemloos en mileubewust met mijn 280TE slurper.
Ik ben er blij mee.
Ik heb een goeie import 280TE gekocht en deze voor LPG onderbouw naar garage Meereboer in Alkmaar gebracht. Meereboer heeft de auto ook verder geheel woon/werk verkeer klaar gemaakt.
Foto's onderbouw:
Voordelen oldtimer op LPG gas:
Afschrijving
De grootste kostenpost van het rijden in een moderne auto is de enorme afschrijving. De meeste mensen staan er niet bij stil hoeveel ze dat jaarlijks kost. Als je in een klassieker rijdt en je onderhoudt deze auto naar behoren, dan kan deze afschrijving bijna tot 0,- worden gereduceerd.
Dit was voor mij de voornaamste reden te kiezen voor een oldtimer. Ik rij graag een vette bak, maar mijn geld weggooien aan afschrijving vind ik zonde. Daarbij ben ik de sensor/ computer storingen van mijn moderne 200cdi spuutzat.
Motorrijtuigenbelasting
Voor auto's die 25 jaar of ouder zijn betaal je geen houderschapsbelasting (=motorrijtuigenbelasting)
Juist hierom LPG kiezen. Je profiteert dan van een voordelige brandstof, zonder dat je maandelijks een fors bedrag aan wegenbelasting kwijt bent.
Fiscale bijtelling auto van de zaak
Rijd je je auto zakelijk dan heb je als bijkomend voordeel dat niet de nieuwwaarde, maar de economische waarde als grondslag voor de bijtelling geldt.
Met andere woorden, over het bedrag waarvoor je de auto aanschaft, betaalt je de 35% bijtelling. De rekening die je van bij de auto krijgt, is voldoende om aan te tonen wat de economische waarde van de auto is.
Verzekering
Klassieke auto's zijn voordelig te verzekeren. WA al vanaf 80 euro per jaar, maar ook all-risk op basis van de taxatiewaarde. Ik betaal voor mijn 280TE € 24,- per maand, all risk.
Ik heb zo'n beetje alles nagerekend en de afschrijvingen, reparaties en onderhoud van mijn moderne 2004 200cdi kombi diesel vergeleken met de oldtimer 1984 280TE. De gasinbouw en het rijklaarmaken heb ik daarin meegenomen.
Ik sleutel niet zelf, alles gebeurd bij garage Meereboer in Alkmaar.
De conclusie is vij simpel: de 200cdi gaat eruit, de 280TE blijft. Behalve de financieele voordelen is het gewoon ook een veel prettigere auto.
Foto's van de 280TE slurper, de gasonderbouw, en het rijklaar maken vind je hier:
Grt
Har
Laatst bijgewerkt door
123knakker op 04 maart 2011, 21:17, in totaal 1 keer bewerkt.