[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
DC-DC Converter goedkoop op Ebay : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:31

DC-DC Converter goedkoop op Ebay

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

DC-DC Converter goedkoop op Ebay

Berichtdoor Limpsalot » 03 okt 2009, 19:47

Zoals de meeste electronika knutselaars wel bekend is, kun je over 't algemeen een digitale voltmeter niet aansluiten op dezelfde spanning als die, welke gemeten moet worden. Als je zo'n meter wilt gebruiken om de accuspanning te monitoren in onze auto, heb je dus een externe voedingsbron nodig voor de meter.

Dit kan natuurlijk dmv een batterij, maar dat is niet erg elegant en -in geval van een led display- ook niet praktisch ivm het stroomgebruik.

Het antwoord is een DC-DC converter. Deze maakt van de accu gelijkspanning een nieuwe, galvanisch gescheiden gelijkspanning die hoger of lager kan zijn dan de accuspanning, afhankelijk van het type.

Jammer is alleen dat die dingen zo rond de 50 euries kosten: voor dit doel een beetje over de top naar mijn idee.
Maar op Ebay kwam ik toevallig een exemplaar tegen voor een ca. een tiende van de prijs.

Dit ding is zeer universeel toe te passen: + en - 15V voor opamps, en van een van beide spanningen is door dmv een spanningsregelaar of zenerdiode gemakkelijk 5 of 9V te maken voor een LCD meter.

Woensdag gekocht, via paypal 10,45 euro betaald en vanmorgen lag 't in de bus. Toppie!

Limpsalot

Re:DC-DC Converter goedkoop op Ebay

Berichtdoor henklith » 03 okt 2009, 21:04

Erg handig limpsabit!
Nu de meter nog uit de behuizing halen, en hem ergens inbouwen, of een een spannings panneel metertje kopen, die zijn nog wat cecomprimeerder.
Die heb je met LCD uitlezing, en led LED uitlezing en hebben een hoge gevoeligheid, die je met een externe spannings deler (of potmeter) in het juiste gebied kan zetten.
Ik vraag me af hoeze die Dcconverters maken, ik heb er in elektuur nooit zoveel van gezien, misschie zit er wel een (sinus)scilator in, die gevolgt wordt met eem klein 1 op 1 trafo'tje.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Markparket » 04 okt 2009, 02:14

Hoi Roel-die-hinkt en Henk,

Als jullie nu de subgroep 'Lampje' (die van Willie Wortel) op gaan richten kunnen jullie gewone stervelingen, zoals ik ben, wijzer gaan maken....
Van Bollen weet ik inmiddels dat ze met de punt naar beneden moeten;-)
Markparket

Berichtdoor ??? » 04 okt 2009, 10:33

Heeft die Parket toch nog wat geleerd van de Bollen.
Goed bezig Roel, al snap ik er geen bol van.
Ik hou het wel bij kleppen stellen.;-)
???

Berichtdoor henklith » 04 okt 2009, 12:03

Ja Mark jouw inteligentie neemt met de dag toe, laat ons ook daar van mee prifiteren :o)
Mark, dat subgoepje is er al, alleen is er nog geen,,,, hoe noemen we dat toch ook al weer een "onderwerp item"? nee ook niet, nou ja de vergaarbak waar dit soort electronica in behanderlt wordt bedoel ik, die is er nog niet dacht ik.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Bob » 04 okt 2009, 12:32

Klopt Henk. Zit een (meestal zo'n 50Khz) oscillator die een klein potkern-trafotje voedt voor de galvanische scheiding. Daarna gelijkrichting en spanningsregeling.
Overigens zijn er wel digitale dislay'tjes die je aan kunt sluiten op dezelfde voedings spanning (Zie Conrad). Maar het moet er expliciet dan bijstaan.

Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor henklith » 04 okt 2009, 12:43

Ok, dank Bob, mogelijk hebben die displays dan al intern iets van zo'n DC-Dc convertertje.
Ik heb zoiets van een compleet metertje ook wel eens gezien in ELV, ook een Duitse firma, die heeft hier geen winkel, (ook in Duitsland niet geloof ik) maar is een puur verzend bedrijf.
(Elktrotro Versand oid.)Ik heb daar wel is wat besteld, maar dat ging nog al lastig en brengt zeker voor een zo'n dingetje veel extra kosten met zich mee.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Limpsalot » 05 okt 2009, 01:29

Het probleem zit nog 'n beetje in de afmetingen van paneelmeters. Ik wil 'm persé in de loze ruimte van de tellerbehuizing bouwen, en die ruimte is nogal klein.

Limpsalot

Berichtdoor Limpsalot » 05 okt 2009, 01:45

Een klein (laag) metertje is moeilijk te vinden.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar de kleinste die ik heb gevonden is 22 x 46 mm.
Het punt is, dat de displays op de achterkant van de print zijn gesoldeerd. Daardoor worden ze wel plat (ca. 1 cm) maar qua hoogte zit je vast aan de breedte van de print.

Conrad heeft idd een beperkt aanbod van rechtstreeks aan te sluiten meters. Maar ook hier: te groot en relatief duur. Bovendien zijn dit allemaal lcd displays, en led displays vind ik toch wel mooier voor dit doel.

Als ik dit wil doorzetten lijkt het erop dat ik zelf een meter moet maken. Moet ik nog maar even over broeien..

<br><br>Post edited by: Limpsalot, at: 2009/10/05 01:48

Limpsalot

Berichtdoor Markparket » 05 okt 2009, 01:49

Roel,

Misschien een stom idee van mij, maar ik burp zomaar wat op:

Ik weet dat er in latere modellen digitale thermometers en klokken in die rand zijn geplaatst.
Zou je zoiets kunnen gebruiken/ombouwen?
Markparket

Berichtdoor Limpsalot » 05 okt 2009, 02:00

Een thermometer zou je zeker wel kunnen gebruiken Mark, want meestal is dat gewoon een voltmeter met een temperatuur/naar spanning omzetter ervoor geschakeld.

In welke modellen zitten die dan?
Limpsalot

Berichtdoor Markparket » 05 okt 2009, 02:13

W124/W126/W201

Iemand op het forum heeft eens zo'n thermometer omgebouwd, weet even niet wie.
FF zoeken dus;-)<br><br>Post edited by: Markparket, at: 2009/10/06 00:17
Markparket

Berichtdoor henklith » 05 okt 2009, 12:11

Met een (1) chip kan je de temperatuur meten, geeft de temperatuur dan gelijk met grote nouwkeurigheid aan bv. 800 mV is 80 graden.
Gebruik daarvoor de de LM35.

Je kan dan omschakelen tussen boordspanning en koelwater/motor olie temperatuur, met een simpele schakelaar, en dus toch een display gebruiken.

Ik heb ooit daar eens een micro controler voor ingezet voor de Heckflosse, die moest een scala aan informatie doorgeven aan de bestuurder, motor gegevens enz.
Daar heb ik een verlicht 4 regelig display voor gebruikt, was een leuk project, niet alleen hardware tchnisch, maar ook de software helemaal van de grond afaan ontwikkelen.
henklith

Berichtdoor henklith » 05 okt 2009, 12:19

Dit is het proto/test/ontwikkel systeem voor de heckflosse, duimwieltje voor de diverse "frames" van 4 regels, zo kon ik 32 items van de auto controleren. <br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/10/05 12:20

henklith

Berichtdoor henklith » 05 okt 2009, 12:24

Voor de W115 (200) heb ik een systeempje gemaakt dat op dezelfde hardware en software kan draaien.
Je moet de asbak er voor uithalen, en van afzien :o))
Is ook wat compacter, moest ook wel.
De u.controler is van het type 80535C, ook alweer wat ouder, maar met een wat verbeterde analoog/digitaal converter.

Front, display met duimwiel schakelaartje en trapeziumvorm, om in de asbakruimte te passen.

Post edited by: henklith, at: 2009/10/05 12:26<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/10/05 12:27

henklith

Berichtdoor henklith » 05 okt 2009, 12:29

En het denk en knutselwerk aan de achterkant :o))

henklith

Berichtdoor Limpsalot » 05 okt 2009, 16:13

Hé Mark, voor een gewone sterveling ;-) heb je best aardige ideeën! Komt dat altijd 's nachts over je heen vallen?

Ik ga er achter an!
Limpsalot

Berichtdoor Limpsalot » 05 okt 2009, 16:23

Prachtig, Henk! Heb je dat in 1 eprom geprogrammeerd? Hoeveel K? En voor 32 te monitoren items heb je dus een berg sensors nodig gehad, behalve voor stroom, spanning en temperatuur dan. Ook zelf gemaakt of was daar een kant-en klare oplossing voor?
Kwam je hier ook niet het probleem van de niet-galvanisch gescheiden voeding tegen?
Limpsalot

Berichtdoor Limpsalot » 05 okt 2009, 16:29

Ja Eric: electronici maken tegenwoordig zelfs kunstmatige BOLbliksems! Kan geen toeval zijn Hé? :-)
Limpsalot

Berichtdoor ??? » 05 okt 2009, 18:14

Roel in het begin snapte ik al niet en nu begrijp ik er niks meer van ;-)
Maar knutselen jullie maar lekker verder, petje af voor jullie kennis.
???

Volgende

Keer terug naar Techniek