door Bob » 02 okt 2009, 11:15
Hallo, ik volg deze discussie met de nodige interesse, maar het volgende.
Wat heeft direct het in "D "zetten van de automaat met de oliedruk te maken??
De suggestie dat dat logisch is omdat hij "belast" zou zijn is verkeerd.
De waarde van de olie druk heeft te maken met het toerental van de motor (de olie pomp draait harder bij meer toeren). En natuurlijk met de dikte van de olie (dus welke soort en... koud of warm. (dus direct heeft het niets te maken met de automaat.) Bij meer toeren loopt de olie druk op totdat het overdruk ventiel openend. Dit max. is bij zo'n 4.5 tot 5 bar.
Bij de Mercedes dashboard meters zie de 5 bar niet omdat het wijzertje van de oliedruk meter vast loopt tegen de eindstand op 3 bar !!!.
Nadat de olie warm wordt (zal deze druk verminderen). Bij mijn 230TE en 3.0D is dit +- 1,25 bar bij warme motor (olie 5W40) als ze stationair lopen.
Verder is natuurlijk de conditie van je motor ook bepalend voor de oliedruk die de pomp op kan brengen. Als de speling van b.v. je krukas-lagers groter wordt door slijtage zal de olie makkelijker "ontsnappen" en terug kunnen vallen naar het carter.
Vroeger was een check die ik wel deed, motor afzetten en gelijk het contact weer aan om te zien hoelang het duurt voordat het olie lampje aangaat. Met andere woorden, valt ie vlug weg, blijkbaar veel speling. Kan je ook uithalen natuurlijk met het metertje van je Benz. Nog makkelijker volgens mij omdat het helemaal mechanisch is, dus contact hoeft dan niet meer aan om wat te zien. Maar dit laatste is natuurlijk erg subjectief.
Bob