[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
temperatuur 200D : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 11:30

temperatuur 200D

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

temperatuur 200D

Berichtdoor r0bby » 04 okt 2009, 21:04

Hallo allen,

vraag over de temperatuur: deze stond altijd op 80 graden, ik heb de koelvloeistof en de thermostaat vervangen en nu komt de temperatuur niet hoger dan 65-70 graden. mijn vraag: hoe kan dit, is er een oorzaak te vermelden?

g robby (200D 09-1982)
r0bby

Re:temperatuur 200D

Berichtdoor JaapW114 » 04 okt 2009, 21:23

Heb je het zelfde type (temperatuur) thermostaat gebruikt?
JaapW114

Berichtdoor r0bby » 04 okt 2009, 21:39

hoi Jaap, ja bij brezan gekocht, neem aan dat zij mij de juiste hebben gegeven, hij ziet er exact hetzelfde uit. Overigens had ik eerst de vloeistof vervangen, toen ging de temp ook al naar beneden, daarna heb ik (om die reden) de thermostaat ook vervangen...zonder resultaat dus.
r0bby

Berichtdoor Govert » 04 okt 2009, 22:50

Het komt wel eens voor dat een nieuw thermostaat niet goed is.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MBvO » 05 okt 2009, 10:59

Thermostaat goed geinstalleerd? Ik kan me niet meer herinneren of het effect van een verkeerd geinstalleerde thermostaat was dat de radiator niet werd gebruikt of juist continu (en het korte circuit niet), maar in geval van dat laatste zou het kunnen zijn dat alle koelvloeistof al bij koude motor via de radiateur loopt en daardoor niet voldoende op temperatuur komt. Ik geloof dat Semrick wel eens een duidelijke post heeft gemaakt over hoe een thermostaat erin gezet moet worden (let op het pijltje, moet geloof ik naar achter wijzen).
MBvO

Berichtdoor r0bby » 05 okt 2009, 12:31

Dat van dat pijltje dat wist ik, echter staat er op de nieuwe geen pijltje, ik heb hem wel exact als de oude (zelfs uitgemeten) gemonteerd. Maar voordat ik de thermostaat heb vervangen heb ik al gereden met alleen nieuwe vloeistof, toen was het al een "probleem" en kwam de temperatuur niet hoger dan 65-70 graden. daarna heb ik, omdat ik dacht dat het aan de thermostaat lag, een nieuwe geplaatst. Zonder resultaat. Ik had het forum al afgespeurd maar kon geen uitgebreide info vinden (zo snel), maar als iemand mij kan vertellen waar ik meer info vind, heel graag! dank maar weer!robby
r0bby

Berichtdoor MBvO » 05 okt 2009, 13:51

Zonder thermostaat gaat het nooit goed werken, want die thermostaat heeft een tweevoudige werking: tegelijkertijd opent hij de route naar de radiator en sluit het korte circuit af. Als je er geen thermostaat in hebt zal het water de weg van de minste weerstand kiezen en zal er geen evenwicht onstaan tussen de koeltemperatuur en de koelende werking van het hele systeem (meer of minder water langs de radiator afhankelijk van de temperatuur).
Toch gek dat die temperatuur zo laag is. Zou je dus theoretisch zeggen dat er teveel gekoeld wordt, dus toch teveel water door de radiator (=thermostaat probleem).
Is de sensor wel goed? Mijn garagist kon een infrarood thermometer lenen, die richt je met een laserstraaltje op het aansluitpunt van de temperatuursensor in het blok (lijkt een extra gloeiplug, zit boven de gloeiers in het blok, zichtbaar tussen de metalen diesel-inspuitleidingen door - bij de 300D) en dan kan je zien of die temperatuur overeenkomst met die op je dasboard, dan weet je iig of dat klopt.

Maarreh... de mijne wordt te warm, dus zeg me ff welke magische extra-krachtige koelvloeistof je erin gekieperd hebt, dan ga ik dat ook proberen ;-)
MBvO

Berichtdoor r0bby » 05 okt 2009, 20:54

MBvO: dan heb ik mij niet goed uitgedrukt, de thermostaat zat er gewoon in (de oude), met nieuwe vloeistof en de oude thermostaat kwam de temperatuur op 65-70 graden. De nieuwe dus ook. Een infrarood thermometer ga ik ff hanteren, die kan ik lenen via mijn werk. dank voor de tip!!! nou de plug nog vinden, zijn die makkelijk te vervangen? g robby en dank!
r0bby

Keer terug naar Diesel Specifiek